ELLE-intervju: Modekungen Marc

16 maj, 2009


Modevecka i Paris, det är torsdag och vi befinner oss i parken vid

Louvren i ett genomskinligt plasttält, fyllt med chockrosa stolar längs

flera catwalker. Till skillnad från veckans alla tidigare visningar

drar Louis Vuitton i gång prick på utsatt tid. Det visar sig vara en av

de absoluta höjdpunkterna. Här märks inte av någon lågkonjunktur,

modellerna är draperade med påkostade material i skarpa färger,

överösta med kedjor, accessoarer, enorma hårrosetter som liknar

kaninöron, volanger, puffar, tyll och lårhöga stövlar med

pompadour-klackar.

Christian Lacroix och sent 80-tal nämns som

referenser efteråt.

mj

– Jag inspirerades av Paris unga tjejer, deras

kvinnlighet och modeglädje, förklarar Marc Jacobs själv sin kollektion

några veckor senare.

– Trots krisen har dessa kvinnor som älskar att

klä sig vackert inspirerat, säger han och rabblar muser som Victoire de

Castellane, Loulou de la Falaise, Betty Catroux, Inès de la Fressange

och Marie Seznec.

– De älskar att vara rebelliska kvinnor och säga

”Fuck, jag bryr mig inte om vad som pågår, jag vill bara ha kul!”

Kanske är det lite Marie-Antoinette över det? Vi lekte också med

silhuetten, volym, humor och mycket färg. Nästan naiva, dumma

färglekar, som grön tillsammans med grön tillsammans med grön och röd

med röd med röd. Något väldigt naivt och sofistikerat på samma gång.

Beskrivningen

passar utmärkt på Marc Jacobs själv. I tolv år har modeundret från New

York varit kreativ chef för Louis Vuitton samtidigt som han har erövrat

världen med sitt eget märke Marc Jacobs och underlinjen Marc by Marc

Jacobs. Sedan 90-talet när han skapade en uppmärksammad

grungekollektion för Perry Ellis – och fick sparken – har han själv

utvecklats från att se ut som en bekymrad, småmullig intellektuell New

Yorker med långt hår och glasögon till en vältränad, solbränd,

kortklippt partykille med snygge brasilianske fästmannen Lorenzo vid

sin sida och hela tiden nya färgglada tatueringar slumpmässigt

utspridda över kroppen (bland dem en Svampbob Fyrkant, stjärnor,

hjärtan och hundar som pussar varandra) som gärna visas upp i avklädda

fotograferingar, till exempel stylad som Andy Warhol i Interview och

som vitsminkad clowntransa i Love. Kombinationen naivt men ytterst

sofistikerat passar också hans lekfulla, färgglada, feminina mode under

eget namn som gjort honom till en idol långt utanför modekretsar och

den designer som i särklass mest influerat vardagsmodet det senaste

decenniet.

musor

– Allt inspirerar mig! När jag arbetar översätter jag

helt enkelt världen som den talar till mig genom musik, foto, konst och

alla nya modeller och muser. De har en ny stil, ett otroligt sätt att

sätta samman plagg som jag verkligen tycker om, den här idén om att

kombinera imperfektion och skönhet, oskuldsfullhet och oljud. Som

Juergen Tellers fotografi.

Marc har samarbetat med Teller i många

år och dennes humoristiska men känslotyngda och gåtfulla

ögonblicksporträtt av Marcs vänner och modeikoner som Sofia Coppola,

Dakota Fanning och Victoria Beckham har gett Marc Jacobs varumärke en

tydlig profil. Medan Marcs eget liv tidvis varit en bergochdalbana med

tillfälliga avbrott för rehab, hårdbantning och kärleksaffärer har de

närmsta vännerna betytt allt för honom.

– Jag har några få riktiga

vänner. En riktig vän är dig alltid trogen även om det är svårt under

tuffa perioder. Jag är oerhört lojal mot dem som är och har varit

lojala mot mig, säger han.

Han understryker också hur viktigt det är med samarbete och hur nära han jobbar med sina anställda.


När vi arbetar med en ny kollektion uppstår idéer överallt, från

böcker, målningar, filmer, folk på gatan. En dag är det Vermeers

målningar eller holländsk 1700-talskonst som inspirerar oss, nästa är

det Parischic på 80-talet. Vi blandar alla våra intryck för att få fram

känslan och andan i kollektionen. Jag gillar sedan att gräva ner mig i

arbetet, att klippa tyger … Föreställningen om designern uppe i sitt

elfenbenstorn är störtlöjlig, lagarbete är det som gör saker möjliga

och gör att man aldrig blir uttråkad.

mj2

Trots att han arbetat med

Louis Vuitton så länge tycker han att det är stressande att arbeta med

ett företag med så mycket historia.

– Av olika anledningar. Från

början för att det var ett så välkänt namn, i dag för att det har

blivit så stort. Jag respekterar deras värld men vill, med full respekt

och hälsosamt mycket vanvördnad, ta med dem till en parallell värld som

både ärar det förflutna och är öppet för nya intryck. Framtiden

intresserar mig inte, jag vet inte vad som kommer hända. Men det

förflutna lär oss viktiga saker. Jag har en nästan romantisk anknytning

till det förflutna.

Vad drömde du om att bli som tonåring?


När jag var 9 år valde jag varje skjorta jag skulle ha på mig och var

väldigt petig när det gällde färg och vad som matchade. Jag lärde mig

att göra om kläder väldigt tidigt, jag målade mina jeans och min

jeansjacka och sydde på accessoarer. Även om jag inte förstod då att

det skulle bli min framtid förstod jag tidigt att jag älskade kläder.

Som tonåring slukade jag modemagasin och lärde mig allt om designer som

Yves Saint Laurent, vars jobb jag älskade.

Vilka kläder är du mest bekväm i själv?


Jag gillar att använda ett plagg som är en kombination av kilt och

shorts. Jag upptäckte hur sköna de var att ha på sig och jag blev glad

av det så jag köpte massor. Nu kan jag inte sluta använda dem.

Vad har du alltid med dig när du reser?

– En kostym, ett par jeans, mina kiltshorts, något stickat, några skjortor. En komplett garderob.

Vad drömmer du om i dag?

– Kärlek, livet, vänner. Allt som gör mig lycklig.

MERA MARC:

  • Marc, som fyllde 46 i år, är född och uppvuxen i New York. Som tonåring arbetade han i klädbutik och utbildade sig på modeskolan Parsons. Han lanserade sin första kollektion 1986.
  • Några år senare anlitades han som huvuddesigner för Perry Ellis, men fick sparken 1993 efter sin famösa grungekollektion. Han fortsatte med sin egen linje och anlitades 1997 som kreativ chef på Louis Vuitton. Har samarbetat med konstnärer som Stephen Sprouse, Takashi Murakami och Richard Prince.
  • Förlovade sig i år med reklammannen Lorenzo Martone.
  • Nu i maj återinvigs Louis Vuitton-butiken i Stockholm.
  • Marc Jacobs huvudlinje säljs på Nathalie Schuterman, Marc by Marc Jacobs i flera butiker, bland andra Mrs H i Stockholm.

Av Maria Lindholm Foto: Maciek Kobielski/Trunk/Bulls, Benoit Peverelli, Olivier Degoulange, Scanpix