Duon bakom Zlatans parfym: ”Vi är bäst på det vi gör!”

Jessica Dersén och Marie Klockare Carlzon gjorde verklighet av drömidén 
och lanserade en doft med supernovan Zlatan. 
ELLE har träffat super-
duon för att prata karriär, modernt företagande och betydelsen av höga klackar.
01 september, 2016

Marie Klockare Carlzon är 45 år och är utbildad inom kommunikation och marknadsföring på Berghs School of Communication. Jessica Dersén är 44 år och har utbildat sig till internationell ekonom i Lund.

De träffades i skönhetsbranschen för 15 år sedan och har arbetat tillsammans från och till sedan dess, bland annat inom NK, Åhléns och Kicks. 2014 sa Jessica Dersén och Marie Klockare Carlzon upp sig som inköpschef respektive sortimentschef på Kicks. Amazing Brands grundades samma år och ingår i Axel Johnson AB. Idag har de sex anställda, alla är kvinnor.

Hur vågade ni ta steget och lansera en doft, med Zlatan?

Jessica: Efter att ha lanserat ett stort antal dofter och varumärken på den nordiska marknaden genom åren insåg vi potentialen i en Zlatandoft. Vi gick och väntade på att någon skulle komma och presentera den. När inget hände tänkte vi till slut att vi skulle försöka själva.

Vad fick er att tro att just ni skulle lyckas?

Marie: När vi presenterade idén för Zlatans varumärkesagent skrev vi att ”vi vågar påstå att vi är bäst på det vi gör”. Det funkade, han hörde av sig! När vi sju månader senare fick till ett första möte med Zlatan själv i Paris tog vi i från tårna. Han sa i mötet att det var ”som att prata med sig själv”. Vi hade lagt oss på en rätt kaxig nivå med andra ord.

J: Jag tror att han gick igång på vårt självförtroende. Vi hade samma vision och tänkte stort från början.

När kände ni att det var dags att göra verklighet av Amazing Brands?

J: När vi insåg att vi faktiskt hade chansen att sätta kontraktet med Zlatan. Då var det dags att bilda bolag. Zlatan Ibrahimoviç Parfums är vårt första varumärke, men visionen med Amazing Brands är mycket större än så.

Hur gick ni till väga?

J: Vi började med att presentera idén först för koncernledningen på Axstores och sedan för Axel Johnson. Vi berättade att vi hade en idé som skulle kunna vara början på något stort, att det innebar att vi behövde starta ett eget bolag och att det skulle komma att krävas kapital.

M: Vi frågade om de var beredda att satsa på oss – och det var de! Amazing Brands ingår i Axel Johnson-koncernen. Det känns bra att få vara en del av ett så välrenommerat företag. Det behövs muskler för att göra den här typen av satsning.

Är det en fördel att vara två?

M: Oh, ja! Vi kunde inte ha gjort det här utan varandra. Alla beslut som måste fattas hela tiden när man bygger upp en verksamhet … Det är skönt att ha någon att bolla med. Vi visste att det skulle bli tufft. Det lanseras runt 900 dofter per år och av dem lyckas kanske fem till tio.

J: En stor fördel är att vi kan växeldra. Rycka upp varandra om det behövs. Och om någon börjar springa för fort kan den andra bromsa. Vi litar på varandra fullständigt och har alltid kul ihop.

Ni har beskrivit mötet med Zlatan som ert livs viktigaste. Hur valde ni att klä er?

M: Vi pratade en hel del om det innan. För mig blev det till sist ett par tajta svarta jeans, en fin blus och höga klackar.

J: Jag köpte ett Chanel-halsband i Paris dagen innan som jag hade på mig. Det kändes att det här var ett once in a lifetime-tillfälle värt en investering!

Är looken viktig?

M: Jätteviktig. Jag brukar oftast köra ganska svart. Det funkar för det mesta. Ett par tajta jeans, en schyst topp och ett par exklusiva skor med hög klack, och så några snygga smycken till det.

J: Skorna kan verkligen lyfta en hel outfit. Jag brukar ha en kavaj hängande på jobbet och massor av skor. Då kan man klä upp och klä ner efter behov.

Varför höga klackar?

M: De gör att man känner sig längre, snyggare, kvinnligare! Är det möte är det alltid powerklackarna på.

J: Vi inreder ett nytt kontor just nu och har bestämt att alla ska få en egen hylla till sina skor. Det blir många par skor som står överallt annars … Vi är sex personer på kontoret – alla hårt arbetande, effektiva kvinnor.

Vad är fördelen med att driva eget?

J: Att vi beslutar om allting själva, och kan styra tiden. Vi påverkar själva när vi lägger resor och möten – och det är inte klockan åtta på morgonen som tidigare. Nu hinner vi säga hej då till barnen när de går till skolan.

M: Det är det som utmärker ett litet, modern företag – att man har förståelse för varandras situation med familjen. Om man arbetar hårt och är tillgänglig dygnet runt måste man även ges möjlighet att hämta och lämna på dagis och i skolan. Det måste man inse som bolag i dag om man ska kunna kräva att folk är lojala och engagerade dygnet runt.

Den första Zlatandoften toppar försäljningslistorna och den nya damdoften är redan en succé. Varför?

J: Vi kan vår sak. Förutom att Zlatan är Sveriges största personliga varumärke såg vi till att arbeta med den bästa parfymören i Frankrike. Vi genomförde också en framgångsrik förlansering på Colette i Paris där vi lyckades förmedla till modepressen att det handlar om en kvalitetsdoft i premiumsegmentet, inte en så kallad celebritydoft. Zlatan själv har varit med i hela processen. Det är verkligen hans doft, som han bär själv och är stolt över.

Vad händer nu?

M: Visionen är att skapa fler varumärken inom skönhet, i världsklass. Vi har redan flera projekt på gång. Nästa varumärke lanseras våren 2017.

J: Den stora utmaningen nu blir att delegera mer. Vi har mycket på gång och är kontrollmänniskor båda två så vi vill gärna vara med överallt. Det är en kombination av att vi vill se till att det verkligen blir som vi tänkt oss och att det är så kul!

Maries & Jessicas bästa tips:

1. Var beredd på att arbeta riktigt hårt. Är du inställd på mycket arbete – gör dig beredd på det dubbla (eller ännu mer!).
2. Det är en stor fördel att ha en partner att bolla och att växeldra med.
3. Tro på dig själv även om du inte har gjort vissa saker tidigare.
4. Lita på magkänslan i alla lägen. Tacka nej om det inte känns helt rätt.
5. Se till att hitta andningshål som ger energi. Det är svårt att inte jobba dygnet runt när man bygger ett varumärke, men det går inte att vara konstant tillgänglig.
6. Alliera dig med doers! Av alla bra idéer som finns är det bara något fåtal som förverkligas. Se till att ha ett bra team omkring dig som hjälper dig att trycka igenom idén.
7. Var inte rädd för att delegera. Har du de ekonomiska möjligheterna – ta in hjälp så att du kan fokusera på de stora frågorna.

Av Susanna Strömquist Foto Nina Holma