Populärt: SerietipsTrenderFilmtipsIntervjuer

Därför läggs tidningen Frida ned

01 feb, 2022 
Tidningen Frida läggs ned.
Efter 40 år som Sveriges största tjejtidning läggs tidningen Frida ned. Aller media kommer i stället att satsa på influencers och andra större digitala varumärken.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Tidningen Frida grundades 1981 av Ove Jerselius och är uppkallad efter artisten Anni-Frid Lyngstad i ABBA. Frida var från början en papperstidning som utkom varannan vecka, men år 2017 lades pappersupplagan ned. I stället började man att helhjärtat fokusera på varumärkets digitala kanaler som TikTok, Snapchat, Instagram, Youtube och Facebook. Frida är i dag Sveriges största digitala plattform för unga tjejer och på hemsidan, frida.se, kan man läsa om kändis- och nöjesnyheter, horoskop, mode, skönhet, pepp samt göra quiz. Frida har varit som en storasyster som läsarna har kunnat vända sig till när de har haft tankar och frågor om kärlek, relationer, kroppen och livet i stort.

Vunnit flera journalistpriser

Frida står alltid på läsarnas sida och år 2016 utsågs de till Årets Digitala Tidskrift Populärpress och Årets Tidskrift Populärpress Print under Tidsskriftgalan.

Förutom sin prisade pappersupplaga har Frida 50 000 prenumeranter på Youtube, där följarna har kunnat ta del av Youtube-program som Deep Talk, Frida möter och Sommarlov med Frida. På Snapchat och Instagram fick målgruppen ofta hänga med bakom kulisserna när Frida-redaktionen träffade kändisar, var på plats under Melodifestivalen, Idol eller andra stora evenemang som intresserar målgruppen.

Annons

Varför läggs tidningen Frida ned?

Vintern 2021 meddelade Aller media att både tidningen Frida och systersajten Baaam läggs ned.

– Såväl Baaam som Frida har de senaste åren gjorts av en liten och fantastiskt engagerad och kompetent redaktion. Samtidigt ser vi att våra digitala varumärken behöver ännu större räckvidd, starkare kännedom och massor av kvalitetsinnehåll för att vara lönsamma. Där har andra varumärken kommit längre, säger Cia Jansson, Head of Lifestyle Brands på Aller media.

Aller media vill istället satsa på influencers och andra större digitala varumärken.

– Vi har valt att avveckla Baaam och Frida dels för att satsa ännu mer på större varumärken, men också på vår stora influenceraffär där vi ser att vi når den unga målgruppen framgångsrikt, förklarar Cia Jansson.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Annons