Populärt: SerietipsTrenderFilmtipsIntervjuerResguider

Charlotta Levin driver femtech-varumärket Female Engineering

08 sep, 2023 
AvSofia Edgren
Charlotta Levin driver femtech-varumärket Female Engineering
Ett avgörande ögonblick för 30 år sedan styrde Charlotta Levins karriär åt ett lite annat håll än hon tänkt. Nu driver hon femtech-varumärket Female Engineering för att ge kvinnor en bättre vardag.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
Min rutin #12 – Hanna ArdéhnBrand logo
Min rutin #12 – Hanna Ardéhn

När Charlotta Levin var tjugoett var hon med om ett ”Sliding doors-moment” som kom att förändra resten av hennes liv. Ögonblicket – som alltså refererar till 1990-talsfilmen med samma namn i vilken Gwyneth Paltrow upplever detsamma – inträffade på flygplatsen i New York. Charlotta hade rest till staden för att studera Fashion Buying and Merchandising vid Fashion Institute of Technology, men ett bagatellartat misstag gjorde hennes VISA bristfälligt. Något som i sin tur ledde till att hon inte släpptes in i landet. Förtvivlad och vad hon beskriver som ”blåst på sin framtidsdröm” fick hon sätta sig på ett plan tillbaka till föräldrarna i Kungsbacka där hon växte upp.

Annons

När min plan kraschade kändes det som att jag var tillbaka på ruta ett.

– Det var ett sådant antiklimax. Jag hade jobbat som au pair i Kalifornien i ett och ett halvt år och var så inställd på att stanna i USA. Mentalt hade jag redan lämnat Sverige för världen. När min plan kraschade kändes det som att jag var tillbaka på ruta ett, säger Charlotta Levin när vi ses i en sekelskiftesvåning på Drottninggatan i Stockholm.

Numera är hennes hemvist i Göteborg, men i dag är hon på jobb i Stockholm – staden som hon också bott och arbetat i under nästan ett decennium. Location för dagen är Lindex kontor och showroom, modeföretaget där Charlottas roll är affärsområdeschef. Sedan 2021 är hon ansvarig för Female Engineering, ett femtech-varumärke från Lindex, i vilket man utvecklar innovativa produkter i syfte att förbättra kvinnors vardag. Sedan lanseringen för snart ett år sedan har man bland annat tagit fram en återanvändbar menstrosa, skonsamma intimate care-produkter, praktiska amningskupor och läckagefria mammaunderkläder och nu är innovation för klimakteriet på gång.

Annons

– Vi ville se över kvinnors faser för att kunna tillgodose deras olika behov genom livet. Produkterna är framtagna med ett unikt forskarteam och underklädersexperter – med kvinnor, för kvinnor. Vi jobbar bland annat med Solgun Drevik, innovationsguru som har forskat om kvinnors kroppar och menstruation i över 25 år.

Vi ville se över kvinnors faser för att kunna tillgodose deras olika behov genom livet.

Men vad blev då resultatet av det där avgörande ögonblicket för snart 30 år sedan? Någon textilutbildning i New York blev det aldrig för Charlotta, men däremot tre års studier i textilekonomi på Textilhögskolan i Borås. En utbildning som i sin tur blev språngbrädan för en karriär där hon bott och arbetat över hela världen. Efter sin examen började Charlotta jobba som inköpare och produktutvecklare på H&M med bas i Stockholm och Shanghai men med ett konstant resande till metropoler som Hong Kong, Paris och Tokyo. Och efter de tre åren i Kina, väntade turkiska staden Istanbul där Charlotta som 28-åring blev ansvarig för en del av klädjättens produktionskontor.

Annons

– Det var en av de tuffaste erfarenheter jag någonsin haft. Jag var helt ny som ledare för över 30 personer och det i ett helt nytt land. Men det var samtidigt en magisk tid med magiska människor.

Sedan 2021 är Charlotta ansvarig för Female Engineering, ett femtech-varumärke från Lindex.

Vad har åren utomlands lärt dig?

– De har präglat mig enormt och givit mig en förståelse för hur olika människor är kulturellt – men också hur lika vi är i mycket. Mina år utomlands har nog gjort mig till en ödmjukare människa. Tiden i Kina gav mig även en inblick i asiatisk kultur och filosofi. Jag lärde mig mycket om akupressur, qi gong och har varit yogi i perioder sedan dess. Åren jag bodde i Kalifornien på 1990-talet formade mig också massor. Det hände så mycket; Apples framfart, uppstarten av Google … allt inom innovation hände där och då.

Varför lockades du av modebranschen?

– Jag läste modetidningar som trettonåring och kände redan då hur spännande det var med mode. I artonårsåldern hyrde jag en lägenhet av en designer vars bästa vän var inköpare. Jag bara; ”wow, det är ju precis det här jag vill göra”. Sedan, när jag bodde i Kalifornien, träffade jag en tjej som gick på FIT i New York och så bestämde jag mig för att själv söka till skolan. Men så hamnade jag ju i mitt ”Sliding-doors-moment”. Men det blev mode ändå till slut. Fast genom en helt annan väg.

Annons

Mina år utomlands har nog gjort mig till en ödmjukare människa.

Vilken egenskap har varit mest värdefull i din karriär?

– Min nyfikenhet och förmåga att vara i konstant rörelse. Det har gjort att jag ständigt vill vidare och därmed breddat mina erfarenheter. Under åren har jag provat massor av roller: från produktion till inköp, produktutveckling, koncept- och varumärkesutveckling, affärsansvarig … Jag arbetade även som designchef på ett tapetföretag under tre år. Jag kunde nada om tapeter innan, men jobbet gav inblick i en helt ny bransch, ett hantverk och helt nya kunskaper.

Charlotta tror att några av hennes värdefullaste egenskaper har varit hennes nyfikenhet och förmåga att alltid vara rörelse

Varför är femtech – produkter inriktade på att förbättra kvinnors hälsa – viktigt?

– Den främsta komponenten för Female Engineering är att underlätta för kvinnor i deras vardag. Och en stor del av den är menstruationen. Halva världens befolkning lever i genomsnitt med mens i sju år av sitt liv. Sju år! Och än i dag är produkterna på marknaden undermåliga och icke-hållbara på många sätt … De läcker, skaver, ska smusslas med … och så vidare. Och det finns många fler områden som är relevanta för femtech. Som klimakteriet … där vi har en fantastisk lösning på gång som kan hjälpa miljoner kvinnor framöver. Liksom mens har det funnits ett tabu kring klimakteriet och den forskning som bedrivits är bara ett skrap på ytan. Än så länge.

Annons

Vad är den största utmaningen i din roll som affärsområdeschef?

– Att få tiden att räcka till. Att bygga och etablera ett nytt varumärke och driva det samtidigt som vi utvecklar innovation för framtiden är krävande. Femtech-marknaden är komplex.

Den främsta komponenten för Female Engineering är att underlätta för kvinnor i deras vardag.

Hur gör du för att hitta balans mellan jobb och fritid?

– Mitt jobb är krävande och väldigt socialt, när jag är ledig fyller jag på med familjeliv. Umgås med barnen och min man … Vi reser en del – men är lika gärna hemma och lagar mat och lyssnar på musik. När det snurrar mest i jobbet försöker jag hitta tillbaka till yogamattan och andningen. Det behövs alltid.

Var är du karriärmässigt om fem år?

– Jag hoppas att jag fortfarande jobbar med Female Engineering och att varumärket tar plats globalt. Det behövs verkligen. På många håll i världen är mens kopplat till skam och stigma och betraktas som något orent som leder till att kvin­nor utesluts från skola, jobb­ och ak­tiviteter. Det finns så mycket att göra för utvecklingen inom intimvård, mensfrågor och kvinnohälsa globalt. Jag vill verkligen vara med på den resan och göra skillnad för kvinnor – på riktigt.

– Den främsta komponenten för Female Engineering är att underlätta för kvinnor i deras vardag, säger Charlotta.

FAKTA
Namn: Charlotta Levin.
Ålder: 50 år.
Yrke: Affärsområdeschef för Female Engineering, Lindex femtech-varumärke.
Bor: Göteborg.
Familj: Man och två barn, 11 och 13 år.
Aktuell: Snart lanseras klimakterieplagg.
Följ: @femaleengineeringofficial

Charlottas 5 bästa tips för en karriär i modebranschen

1. Lär dig älska ­problemlösning

Världen är föränderlig och det blir sällan som man tänkt.

2. Testa nya roller i olika branscher

Det ger erfarenheter som ger olika perspektiv.

3. Internationell erfarenhet är värdefullt

De flesta varumärken och kunder är i dag globala.

4. Skaffa en mentor eller coach

Det kan ge dig hjälp med att skapa balans och hålla rätt fokus. Tempot är högt!

5. Våga följa dina drömmar!

Sätt tydliga mål och våga uttala dem.

Ett av Charlottas tips för en karriär inom modebranschen är att våga följa sina drömmar

5 favoritinstakonton att följa

Foto: Felicia Masalla

Annons