Bloggcertifkat som garanterar kvalitet?
Vad som egentlige är en bra blogg/bloggare har diskuterats fram och tillbaka i forum, kommentarsfält och debattprogram ända sedan bloggarna exploderade i antal för några år sedan. Att det ibland råder high chaparall när det gäller bildrättigheter, lagar och etiska regler råder det dock inga tveksamheter kring.
Med anledning av detta ger sig nu reklambyrån JL Brandings in i definitionsdiskussionen genom en organiserad bloggseminariedag, ”Blogg 2010” som ska leda till att bloggar ska kunna ”kvalitetsmärkas”. Planen är att det ska bli en årligen återkommande händelse, den första hålls på Berns den 9 juni.
Under seminariet får deltagarna lära sig press- och yrkesetik, Internetrelaterad juridik samt lyssna på ett antal marknadschefer som berättar om sina förväntningar på branschen. På plats finns även en bloggpanel bestående av Petra Tungården (bubbleroom magazine), Li Åwall (finest.se) samt Farzad och Ramin (1000 apor).
Efter avslutat deltagande får bloggaren ett certifikat som kan publiceras på bloggen.
– Många av bloggarna saknar journalistisk utbildning och det råder en osäkerhet vad som gäller regelmässigt och moraliskt i bloggforumen. Viljan finns att vara seriös med bloggandet och vi vill forma branschen genom att lägga fram riktlinjer, säger Niklas Junker, kreativ chef på JL Branding, till Dagens media.
Läs mer på www.blogg2010.se.