Alicia Vikander i stor intervju i ELLE

Alicia Vikander intervju i ELLE

I höst spelar hon mordmisstänkt. Men det enda 
Alicia Vikander gör sig skyldig till är stor passion och en talang som tar 
Hollywood med storm. ELLE möter en avslappnad superstjärna i Paris.
21 november, 2019

Alicia Vikander är lika bekväm i en kassasuccé som i en lågmäld spelfilm. Hon är Louis Vuittons ansikte utåt – och samtidigt affischnamn i höstens stora Netflixfilm Earthquake bird. Hon brinner för det hon tar sig an, allt från karriären som dansös i tonåren till roadtrips med maken Michael Fassbender. Hur vet man var på Hollywood-skalan en skådespelerska befinner sig? Kanske märks det på aktiviteten hos de pressansvariga?

Alicia Vikander, 31, uppvaktas av såväl stora amerikanska studior som av independentfilmare. För att få till en intervju har det krävts mer än ett femtiotal mejl med pressteamet och platsen för mötet har ändrats tre gånger. Det började med London. Sedan något hemligt ställe i Frankrike, där Alicia var på semester. Till slut blev mötet av i Paris, på Bar Hemingway på Ritz.

Alicia Vikander – ansiktet utåt för Louis Vuitton

Modehuset Louis Vuitton, där Alicia Vikander är ansiktet utåt, bokade upp hela stället bara för den här intervjun. För den oinvigde är det lätt att tro att en högmodig diva ska svepa in bakom rökfärgade solglasögon, uppfylld av sin stjärnstatus som Oscarsvinnare (bästa kvinnliga biroll i The danish girl 2016). Men så är givetvis inte fallet. In kommer en glad kvinna, med solbrända kinder efter den hemliga semestern, utan choser. Hon kommer direkt fram och kramar om oss.

Alicia Vikander i ulljacka från Louis Vuitton

Ulljacka, klänning i bomullsspets och läderslips, allt Louis Vuitton. Örhängen, Charlotte Chesnais.

När den välklädde servitören serverar en Cola light och ett litet glas vatten, ropar hon glatt: ”Är det en vodkashot? Tycker ni att jag ser ut att behöva en?”

Man skulle kunna kalla henne för vår tids Ingrid Bergman och hon är både vänlig och rolig. Men hennes karriär är ingenting att skoja bort, den handlade snabbt om både tyngd och allvar. Redan 2010 fick hon en Guldbagge för huvudrollen i Till det som är vackert. Det rullade på internationellt 2012 med danska A royal affair och brittiska Anna Karenina, där hon spelade mot Keira Knightley.

Sedan gick det vidare med den amerikanska thrillern The man from U.N.C.L.E och senare Jason Bourne (där hon spelade mot Matt Damon) – filmer som gjorde henne till actionhjältinna. Men det var när hon efterträdde Angelina Jolie som Lara Croft, den sexiga äventyraren i Tomb raider, som hennes popularitet fullständigt exploderade.

Aktuell i Netflixfilmen Earthquake bird

Nu i höst gör Alicia huvudrollen i Netflixfilmen Earthquake bird, ett slags kvasipsykoanalytisk thriller, som handlar om en skandinavisk kvinna som utvandrat till Japan.

– Min rollkaraktär är en ensam, lite underlig och speciell kvinna som blir anklagad för försvinnandet av en vän och kärleksrival, säger Alicia.

Alicia Vikander i mönstrad skjorta och kjol från Louis Vuitton

Bomullsskjorta, kjol, slips och skärp, allt Louis Vuitton. Örhängen, Charlotte Chesnais.

Filmen har varit ett perfekt tillfälle för regissören Wash Westmoreland att i detalj analysera begreppet skuld, verklig skuld eller känslan av skuld. Samtidigt har det varit ett utmärkt tillfälle för Alicia att utveckla en hel palett av uttryck: gäckande ögon lyfta mot himlen, smärtsamt rynkade ögonbryn eller halva leenden fulla av sarkasm.

– Stämningen under inspelningen var fantastisk, med så många geniala personer både framför och bakom kameran, säger Alicia. Det är just i sådana stunder, när man tror helt och fullt på en film och delar det med personer som inspirerar en, det är då man känner sig kreativ på riktigt.

Vi frågar henne om ”soluppgångens land” där hon tillbringat tre och en halv månad under inspelningarna, och förväntar oss nästan att hon ska berätta om hur förvirrande Japan är för oss västerlänningar. Men vi har förstås fel.

– I Sverige äter vi rå fisk, alla sorters inläggningar, vi vet hur man står fint i kö, vi tar av oss skorna när vi kommer hem till folk och vi har vår grund i minimalistisk inredning. Så jag kände mig inte speciellt annorlunda.

Alicia om att behärska flera språk

I filmen har Alicia många repliker på japanska och hon beskriver hur hon arbetat med språkkänsla, nyanser, och de oändliga små detaljer som kan finnas kring till exempel ett enkelt personligt pronomen.

Vi undrar om hennes språkkapacitet, att hon har så lätt för språk, hänger ihop med att hon pratar både svenska, danska och engelska flytande? Men svaret blir nej. Hon har framför allt pluggat och jobbat hårt med språket.

– Jag behöver förresten fortfarande arbeta med mitt engelska uttal med mina språkcoacher, säger Alicia.

Och plötsligt, lite på skämt, byter hon till den starkaste Oxford-dialekt man kan tänka sig. Det låter lite som om hon har en varm potatis i munnen. När hon ändå är igång skulle man gärna vilja be henne imitera accenten från grevskapet Kerry – eftersom Irland är hennes mans, skådespelaren Michael Fassbenders, hemland. Men vi har lovat att inte gå in på privatlivet, även om hon själv lite senare berättar några saker om sitt familjeliv.

Jag sa till mig själv: ”Wow, det här vill jag verkligen göra”.

Med allt detta sagt om arbetsmyran Alicia Vikander, förstår man att även om turen och intuitionen spelat in, så har hennes karriär inte varit något hon har fått serverat. Hon arbetar hårt för det hon vill ha – och gör ingenting halvdant.

Den här känslan för att göra sitt yttersta kanske kommer från hennes år som ballerina. Tjejen från Göteborg såg sig tidigt som stjärna, men då i klassisk balett. Hon lade all ledig tid på dansen och tränade upp till sju timmar om dagen. När hon var 15 år flyttade hon hemifrån för att börja på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm.

Alicia Vikander i leopardmönstrad klänning från Louis Vuitton

Klänning, Louis Vuitton. Örhängen, Charlotte Chesnais.

– Ända från början har jag låtit mina föräldrar läsa de manus jag arbetar med, säger Alicia.

Hennes mamma Maria Fahl Vikander är skådespelare och känner väl till teatern, medan pappa Svante Vikander är psykiater.

– Pappa är en oerhört god lyssnare. Han älskar det mänskliga mysteriet.

Men Alicias dröm om att bli skådespelare föddes i hemlighet. Hon var 13 år när hon en dag var ensam hemma och satte på dvd:n med Pianisten av Michael Haneke. En film som hennes mamma uttryckligen hade förbjudit henne att se, men samtidigt pratade om som ett mästerverk.

– Jag förstod snabbt varför, säger Alicia och skrattar. Filmen svämmar över av scener med incest, blod och peep-show i buskarna.

– Men hur som helst, Isabell Huppert, var så komplex, så sårbar, och så extrem att jag ville komma in i hennes huvud. Jag sa till mig själv: ”Wow, det är det här jag vill göra.” Hon hade kastat sig huvudstupa in i rollen och jag ville också ge mig hän så totalt.

Vägen från ballerina till filmduken

Filmdrömmarna var fortfarande hemliga, eftersom hon var rädd för att få sparken från danskompaniet om de uppdagades. Men så var hon med på en audition till en tv-serie. Hon fick jobbet och älskade upplevelsen att stå framför kameran.

En allvarlig skada blev sedan slutet för ambitionerna som ballerina. Alicia såg möjligheten att gå vidare och sökte in till en teaterskola. Hon blev refuserad två gånger, men det hade ingen betydelse. Hon gjorde i stället en lyckad casting och fick huvudrollen i Lisa Langseths långfilm Till det som är vackert.

Alicia blev affischnamn när hon bara var 21 år, men hon tyckte ändå inte att det gick tillräckligt snabbt.

– Jag gjorde mina egna demos, säger Alicia och förklarar: Du spelar in dig själv med en kamera och skickar över filmen till en dator i flera timmar. Sedan lägger du in den i ett speciellt program för att klippa och redigera.

– Jag spelade in ett tjugotal, vilket utan att överdriva tog mig två hela månader. Och jag skickade dem till massor av människor. Ingen hörde av sig.

Sedan knöts slutligen allt ihop med Anna Karenina i regi av Joe Wright, som lanserade henne i den engelskspråkiga filmvärlden.

Alicia Vikander i mönstrad blus och kjol från Louis Vuitton

Blus, kjol och stövlar, allt Louis Vuitton. Örhängen, Charlotte Chesnais.

Alicia Vikander är numera överhopad av erbjudanden från Hollywood och att åka på filminspelningar är vardagsmat. Men hon är sällan mer än tre veckor på samma plats. Alla hennes tonårsdrömmar är uppfyllda (hon ställde alltid väckarklockan för att gå upp mitt i natten och se direktsändningen av Oscarsgalan på tv), men filmindustrin slår hål på illusionen att filmen är ett förlovat land.

”Så fort en inspelning är över är jag glad att få åka hem”

– Jag älskar verkligen mitt arbete som skådespelare, säger Alicia, och fortsätter: Jag älskar att vara i Los Angeles eller i New York där jag har massor av vänner, men så fort en inspelning är över är jag glad att få åka hem.

”Hemma” för Alicia, som snarare kallar sig europeisk än svensk, är Lissabon. En stad där paparazzis inte existerar och där paret Vikander-Fassbender lugnt kan gå ner till marknaden på torget, promenera på stranden eller ta färjan för att äta sardiner. Båda två älskar lika mycket att campa i vildmarken, som att köra runt med sin van genom landsbygden och längs Atlantkusten. Och att sova i baksätet när de hittar en vacker

skog att övernatta i.

– Jag har verkligen en fantastisk tur som har möjlighet att komma till så många vackra platser. Ena dagen är jag med på en otrolig visning med Vuitton, nästa dag är jag på Ritz och dagen efter lagar jag min egen mat ute i naturen i solnedgången.

Alicia Vikander är definitivt en Hollywoodstjärna, men med båda fötterna stadigt på jorden.

Av: Thomas Jean
Stylist: Marine Braunschvig
Fotograf: Mark Seliger
Översättning: Ida Magntorn
Makeupartist: Gucci Westman
Hårstylist: Chris Naselli
Nagelstylist: Mar y Sol
Stylistassistent: Eliza Yerry

LÄS MER:

Så återskapar du Alicia Vikanders snygga Met-sminkning

Alicia Vikander frontar ny kampanj för Louis Vuitton

Alicia Vikander i nya Fyra bröllop och en begravning

SENASTE VIDEOKLIPPEN FRÅN ELLE: