2016 – året då kroppsaktivismen regerade på internet

02 jan, 2017 
AvSofia Börjesson
Det har varit ett tufft år för många. Krig, hat, rasism och sexism är bara några exempel på 2016 års baksida. Men som tur är finns även en framsida, och där finns en ökad acceptans för ALLA kroppar!
Annons

Instagram har svämmat över av olika konton som vill visa att det är okej att se ut som man gör, vare sig man är lång, kort, tjock eller smal.

Stina Wollter har dansat glädjedans i nästan inga kläder alls och stolt visat upp sin kropp. Likaså har Karin Adelsköld stått för en av de mest hyllade bikinibilderna på nätet i år, en bild som lades ut med texten: ”Så får du en bikinikropp. Ta en bikini. Ta en kropp. Klart!”

Men det är inte bara på sociala medier som kroppsaktivismen har blomstrat. Även stora företag har valt att omvärdera sin syn på hur modellernas kroppar ska se ut, och vi har fått se flera exempel på reklam med kurviga, färgade, gamla och håriga kroppar.

Anmäl dig till ELLE's nyhetsbrev

Få det bästa och senaste från ELLEs värld direkt i din inbox – anmäl dig något av – eller alla – våra nyhetsbrev! Bocka i ditt val och ange din mejladress så får du nästa utskick i din inbox. Utöver veckans utvalda artiklar får du dessutom ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar, inbjudningar till VIP-shoppingkvällar och olika event. Välkommen!

Språkrådet och Språktidningen valde att ta med ”kroppsaktivism” som ett av årets nyord, och vi förstår varför. Ta bara en titt på några av alla härliga kroppar som vi har skrivit om under året.

Annons

Karin Adelsköld ledsnade på kroppshetsen och lade ut en ärlig bikinibild på Instagram med texten: ”Så får du en bikinikropp. Ta en bikini. Ta en kropp. Klart!”

”Jag låter aldrig nagellacket torka innan jag drar på mig strumpbyxor så om du tittar närmare ser du mörkröda färgklickar på vaderna och fåror på tumnaglarna där lacket skavts av.”

Tre nya modeller av barbiedockor släpptes under året: lång, kurvig och nätt. Äntligen säger vi, efter 57 år.

Klädmärket Aerie slutade retuschera modellerna och ökade sin omsättning med 20 procent under 2015. 2016 började ännu bättre: Första kvartalet ökade försäljningen med 32 procent.

Ashley Graham skapade stora rubriker när hon som första ”plus size”-modell hamnade på omslaget av Sports Illustrated. Sedan dess har hon hyllats för sitt arbete för kvinnor som inte känner sig representerade i de rådande skönhetsidealen.

Annons

Bilder av onaturligt tunna modeller hör inte hemma i offentliga rum. Det menar Trondheims kommunstyrelse, som nu förbjudit halvnaken och retuscherad reklam i staden, för att motverka kroppsfixeringen.

Laura Mazza tröttnade på att bara den smala och tränade kroppen hyllas och publicerade en ärlig före- och efterbild på hur hon förändrats efter att ha fött två barn.

Alicia Vikander, Nicole Kidman, Uma Thurman, Kate Winslet, Julianne Moore, Penelope Cruz, Jessica Chastain, Helen Mirren och många fler valde att ta ställning mot skeva ideal.

Annons