10 tips som får din hud att må bra!

Om du vill ta extra bra hand om din hud så kan du själv göra flera olika saker. Här är tio saker att undvika för att ge huden de bästa förutsättningarna.
11 oktober, 2016

Få fräschare och fastare hud i ansiktet genom att undvika dessa tio saker.

1. Snabb-dieter

Strunta i det. Det är speciellt dåligt efter att du har fyllt 30 eftersom det naturliga fettet i ansiktet får huden att se fastare och fräschare ut. När det försvinner snabbt kan det resultera i det motsatta eftersom det är svårare för huden att hänga med.

2. Socker

Du har hört det tidigare, socker är inte bra för hälsan rent allmänt – men visste du att det faktiskt påverkar huden också? Och kan få den att se och kännas äldre ut än vad den är, vilket många inte vill. Om du äter mycket socker och kolhydratrik mat som bröd, ris och potatis kan det påverka din hud negativt eftersom en process med så kallade glykosylerade proteiner startas som gör att huden förlorar sin styrka och flexibilitet vilket gör huden mindre elastisk och mer mottaglig för exempelvis solskador.

3. För mycket alkohol

Om du dricker mycket alkohol förlorar blodkärlen så småningom sin lyster och gör att ditt ansikte kan se trådigt ut. Dessutom torkar alkohol ut huden och gör att du ser glåmig ut. Det finns dock sätt att minska skadorna om du ändå vill dricka alkohol. Satsa på öl som innehåller antioxidanter och viktiga B-vitaminer.

4. Otillräckligt med sömn

Försök att sova åtta timmar varje natt, inte bara för att hålla balansen i ditt liv, utan för att det får din hud att vara fastare och fräschare längre. Sömnbrist ger ofta upphov till problem som mörka ringar under ögonen och förlorad lyster i hyn. Sömn är superviktigt eftersom stresshormonerna får möjlighet att återgå till normala nivåer och cellerna får tillfälle att reparera sig själva.

5. Fusk med solskydd

Solen är en av de största bovarna när det gäller huden och detta är förstås speciellt aktuellt på sommaren. Men kom ihåg att solen hittar dig även molniga, regniga och snöiga dagar. Kom ihåg att alltid smörja in dig.

6. Rökning

Om du är rökare bör du sluta av väldigt många anledningar – din hälsa kommer att tacka dig av många olika anledningar. De goda nyheterna när det gäller din hud är att den börjar reparera sig själv när du ger upp giftpinnarna. Vanligtvis tar det ungefär sex veckor efter att du har slutat röka tills du börjar se stor skillnad i huden.

7. Ingen träning

Medelhård träning förbättrar blodcirkulationen och ger dig ett bättre immunförsvar. Detta är bra för hela din hälsa och ditt ansikte kommer att stråla.

8. Klämma finnar

Det spelar ingen roll hur gammal du är, akne kan dyka upp långt upp i åren och framför allt i övergångstiden upplever många kvinnor problem med kvisslor och finnar. Men att klämma på de röda prickarna är inte lösningen, detta torkar bara ut huden och lämnar efter sig ett irriterat område som i värsta fall kan bli inflammerat och ge ärrbildningar. Använd produkter som hjälper dig bekämpa aknen istället.

9. Sova med smink/hudvårdsprodukter

Vi vet, det är lockande att bara slänga sig i sängen efter en lång dag – utan att ta av sminket. Men tro oss, det är värt ett par minuter att tvätta ansiktet innan du lägger huvudet på kudden. Under en lång dag hinner din hud utsättas för väldigt mycket avgaser och skadliga ämnen och de vill du ju inte låta gro i ansiktet hela natten, eller hur?

10. För många produkter!

Att använda bra produkter i ansiktet är en självklarhet, men om du kombinerar många produkter är det dags att lugna sig. En cocktail av hudvårdsprodukter ökar nämligen risken för hudirritation. Lagom är, som vanligt, bäst.

Artikel av: Allers

LÄS OCKSÅ:

Har du stor rumpa? Då har du förmodligen högre intelligens och bättre hälsa

Se Demi Lovatos starka och modiga tal om psykisk ohälsa

8 tecken på att din hälsa tagit skada av all stress