Färgstark vindsvåning i hjärtat av Paris

Färgstark vindsvåning i hjärtat av Paris

Hon förvandlade en tom, smutsig fyrkant utan tak till ett kreativt och vackert drömhem. Vi hälsar på i designern Laura Gauthier Petits egen värld – i en magisk vindsvåning i Paris.
13 september, 2018

Laura Gauthier Petit – stylist och grundare av märket Fête Impériale – bor med sin familj i Marais- distriktet i Paris, bara några kvarter från sin makes restaurang, sin sons skola och sin egen modeateljé i hjärtat av Paris. Det tog lite tid att hitta det perfekta boendet med rätt läge, men med tanke på resultatet, en fantastisk vindsvåning med oslagbar utsikt över staden, var det definitivt värt ansträngningen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Utsikten över de parisiska hustaken var faktiskt det som först fångade Laura Gauthier Petits uppmärksamhet. När hon såg lägenheten första gången höll den nämligen just på att renoveras – ett finare sätt att säga att den då bara var en stor, smutsig fyrkant utan tak.

Laura klättrade upp på några trälådor som stod staplade på varandra och såg potentialen i panoramavyn som hon förstod att hon så småningom skulle kunna njuta av här.

– Jag blev förälskad direkt, förklarar hon.

Laura och hennes familj flyttade till Paris från London för sex år sedan och har bott i Marais sedan dess. I två år letade de efter en lägenhet att köpa i området, men alla de hittade var antingen små och dyra, för gamla eller för mörka. Till slut, i september 2014, hittade en mäklare den här byggnaden, en före detta fabrik i det gamla kinesiska klädproduktionsområdet i Paris.

Den hade köpts upp av ett fastighetsbolag som brukade arbeta med byggnader för företag och det här var deras första bostadshus. Renoveringen tog tid och Laura fick vänta till februari 2015 innan hon fick tillgång till lägenheten, som visserligen hade el och vatten, men fortfarande var ett helt naket utrymme – vilket visade sig vara perfekt för en designer som ville skräddarsy inredningen från grunden.

Det mesta i lägenheten designades för att passa just här, från planlösningen till interiören. Arkitekten Olivier Gay anlitades, han arbetade tillsammans med Laura och de tog beslut om allt från rätt marmor och vilket kök de ville bygga till hur de specialbeställda möblerna skulle se ut.

I december 2015 kunde familjen äntligen flytta in i lägenheten som då hade förvandlats till en ljus, glamourös och originell bostad, med fantastiska detaljer och en industriell men genomgående varm känsla.

Matbordet är en av Lauras personliga favoriter i lägenheten. Det är designat för att passa köket och symboliserar en dominobricka, uppdelad i två delar som tillverkats av två kontrasterande material – marmor på ena sidan och grovt trä på den andra – och kan formas om på tre olika sätt. Hon lyfter också fram det stora fotografiet av Erwin Olaf och den vita påfågeln från Deyrolle i Paris.

Lauras känsla för stil och dekoration märks tydligt här, liksom i hennes arbete med Fête Impériale. Hon förklarar att hon drivs av en vilja att skapa en trygg drömplats, en skyddad värld, där det fortfarande går att gömma sig från den hårda verklighetens höga tempo. I alla fall ibland.

Vägen till den där trygga tillflyktsorten är byggd av extremt mjuka tyger och en medveten mix av färger och material. Till exempel kan hon ta något hårt och brutalt, som cement, och linda in det i något mjukt. Idén att dölja brutalitet är närvarande i allt hon gör, i hennes design, i kläderna och i inredningen.

Det är viktigt för henne att även jobbmiljön känns hemlik. Fête Impérials kläder tillverkas med traditionella metoder och ateljé och showroom är en intim plats som tillåter Laura och hennes team av duktiga grafiker, konstnärer, designer och klädtillverkare att känna sig fria och avslappnade under den kreativa processen. Frihet i både tanke och agerande är en röd tråd och Laura säger att den historiska period som inspirerar henne mest är andra halvan av 1800-talet.

Enligt henne var det då våra moderna värderingar började formas. Banbrytande trender och arkitektoniska och konstnärliga rörelser som impressionismen och art noveau föddes under den här tiden, och inte minst premisserna för feminismen, genom kurtisanernas och de kvinnliga konstnärernas liv.

– Jag tror att det som fascinerar mig mest är när en stark estetisk inriktning och ett starkt behov av förändring kombineras, säger hon. I dag, om du vill vara annorlunda eller göra revolt, måste du bryta mot reglerna som finns för estetik och trender. Men enligt mig är de två sakerna inte nödvändigtvis motsatser.

Se alla bilder och läs mer om inredningen i bildspelet här nedan!

Vardagsrummet är 
industriellt med högt i tak. Gardinerna är uppsydda 
med Designers Guild-tyg. Den 
rosa fåtöljen och den svampformade lampan kommer 
från Gallery S Bensimon. 
Den bruna Chesterfield-fåtöljen är från La Redoute.Den runda soffan kommer från Maxalto. Den svamp-
formade lampan som står på golvet är från Gallery S
Bensimon. Mattan är målad av Madeleine de Castaing 
för Codimat, i en specialbeställd rosa färgställning som 
Laura Gauthier Petit tog fram tillsammans med dem. 
Några av kuddarna har Laura och hennes team gjort i 
ateljén och några är från John Lewis. Bordet är från 
Made In Design. Tapet Sunbird, Matthew Williamson/
Osborne & Little.

Den stora 
hörnsoffan kommer från Roche Bobois. Soffbordet kommer från Made In Design. Ljusen är en mix av Diptyque, Cire Trudon och några köpta i Thailand.

Tapeten i sovrummet kommer från Designers Guild.

Väggmålningen har Zuber i Paris gjort. Påfågeln hittade Laura hos Deyrolle i Paris och den kommer från en konservators privata samling.

Tapeten i klädkammaren kommer från Matthew Williamson/Osborne & Little. 
Mattan är målad av Madeleine de Castaing för Codimat, en specialbeställd rosa färgställning som Laura Gauthier Petit skapade tillsammans med dem. 
Den lilla sammetsbänken kommer från Gallery S Bensimon.

Av: Francesca Davoli

Foto: Fabrizio Cicconi/Living Inside