Fantastiskt Londonhem – helt inrett i grönt och blått

Se bilderna på det nyrenoverade huset i London.

En familj i London lever numera en stor del av sitt liv i källaren. Men det är inte vilken källare som helst, utan den har liksom husets alla sociala ytor fått en dos magi genom inredningsdesigner Hubert Zandberg stilsäkra handlag.
26 maj, 2017

I det stora huset i Holland Park levde moderedaktören Deborah Brett med sin filmregisserande man, Tom Edmunds, i tio år utan att göra några nämnvärda förändringar. Det var först när barnen kom som de kände behov av en mer öppen planlösning och längtade efter att öppna upp huset mot den lummiga trädgården.

Se den stora förvandlingen av huset nedan

Det som startade som en omarbetning av ytorna på entréplanet växte snabbt till en totalrenovering och en utbyggnad av källaren så den kom att bli till två plan.

– Ytan vi vann gjorde all skillnad och nu har vi en gästlägenhet för vår nanny, gästtoalett, förråd och ett kombinerat gym och lekrum. För att inte tala om den helt fantastiska baren och biografen klädd med träpaneler, berättar Deborah.

När det kom till att inreda de nya utrymmena, vände sig Deborah och Tom till inredningsdesigner Hubert Zandberg (vars Berlinhem vi visade i ELLE Decoration nummer 1/2017).

– Vi har länge älskat hans pietetslösa, energifyllda estetik och hans sätt att arbeta med mängder av olika material och texturer. Vi kände att vi behövde hans legendariska känsla för detaljer för att få ihop allt till en helhet, förklarar Deborah.

Familjens brief till Hubert Zandberg var en inspirerande och praktiskt miljö som passade deras livsstil med tre barn: Phineas, åtta, Hermoine, sex, och Ottilie, tre år, samt katten Beckett.

– Det var viktigt att det inte skulle vara tillkrånglat, utan vara hemtrevligt med rum där vi kan roa oss som familj eller med vänner och där barnen kan hoppa i soffor, bygga kojor av kuddar och spela pingis utan att interiören skadas alltför mycket, säger Deborah.

Hubert Zandbergs utgångspunkt blev de öppna sociala ytorna där ett funktionellt, platsbyggt kök skulle knytas ihop med vardagsrummet på ett sätt som gjorde att känslan av just ”kök” dämpades.

– Jag ville skapa ett kök som påminner om ett mejeri. Det blev ett rum där kökets extremt praktiska behov samspelar med den taktila känslan i köksöns gedigna ekskiva, skafferiets handtag av rått stål, köksskåpens ytor av vaxad ek och den livfulla lystern i det glaserade, gröna mexikanska kaklet.

En rumsavdelande hyllvägg av ek och glas byggdes upp för att skapa känsla av avskildhet, utan att kompromissa med flödet mellan kök och vardagsrum. Eftersom varje rum i såväl entréplan som källare, har distinkta och sinsemellan skilda funktioner, blev utmaningen för Zandberg att skapa rum med olika upplevelser som ändå fungerar tillsammans som en helhet. Han fann lösningen i en sammanhållen palett av gröna och blå färger.

– Vi började med en väldigt mörk grön färg och tonade sedan ner till blågröna nyanser och sedan upp till färgen av kricka eller ”teal-blå”, berättar han. (Teal är färgen på havet när den når kusten och färgen kallas också kricka, efter sjöfågeln vars ögon omges av skimrande grön-blå fjädrar.)

När väl inredningen var färgbestämd fick Hubert Zandberg fria tyglar att förse miljöerna med skikt och lager genom sitt berömda handlag och manér där han framgångsrika blandar olika designepoker och dekorativa genrer. En italiensk bambustol från 1960-talet med hög rygg trivs ihop med en hylla i industristil fylld med utvalt belgisk, brittisk och marockansk keramik alltmedan en golvlampa i vintagestil kombineras med Jørgen Hovelskovs 1960-talsstol, Harp Chair.

En kyligare, grönaktig fransk blå färg välkomnar i hallen och länkar ihop vardagsrummets skogs- och gräsgröna färger med de mörkare blå tonerna i källarvåningen.

– Det finns ofta en naturlig drift att ljusa upp en källare men ofta så slutar det bara med att den ser kall och steril ut, säger Hubert Zandberg, som i stället valde att accentuera mörkret och skapa en varm, gammaldags känsla i källarvåningen.

Därför har gymmets väggar målad träpanel och ribbor och knoppar som påminner mer om gammal gympasal än modernt gym. Många andra ytor har också arbetats fram, som biografens väggar klädda i tredimensionella paneler av palisander och förvaringsrummet för porslin som klätts med tjock sammet, vars gula oväntade färg blir en spännande effekt bland de i övrigt dämpade färgerna.

– Renoveringen gjorde vårt hus mindre grandiost och Huberts intuitiva inredning har gjort det mycket mer intimt och hemtrevligt. Inredningen har uppgraderat vårt sätt att leva och vårt hus har verkligen blivit en plats där vi stänger dörren och flyr från London.

Av: Kerryn Fischer/Frank Features
Foto: Luke White

Läs mer:

Gatuhus med charmiga originaldelar och eget orangeri 

Johanna Bradford säljer sitt charmiga hus – kika in

Lyxig värme och stram enkelhet i hjärtat av Bryssel

Se alla bilder och läs allt om inredningen i bildspelet nedan!

Fåtöljens och fotpallens tyg Fern från Clements Ribeiro inspirerade till de gröna tonerna, som ger entréplanet lugn och harmoni. Industrihyllan med kryss i bakstycket kommer liksom golvlampan från marknaden Clignancourt i Paris. Bambustolen med hög rygg är ett marknadsfynd från Belgien. De gröna marockanska vaserna i hyllan kommer från Habibi Interiors.

Köket designades av Hubert Zandberg Interiors och väggarna är klädda med mexikanskt kakel från Milagros. Industrilampor från Andrew Nebbet Antiques, barstolarna är köpta på mColumbia road market i London och vattenkranarna kommer från The Water Monopoly.

Tapeten från de Gournay specialbeställdes för hallen och trapphuset. Den skänker ro och lugn till det som är navet i huset och som leder vidare till de andra rummen och våningarna. Den traditionella franska blå färgen på trädetaljerna blandades fram av Hubert Zandberg Interiors för att matcha en

Familjen började med en väldigt mörk grön färg och tonade sedan ner till blågröna nyanser. Soffa från Hubert Zandberg Interiors klädd i tyget Gobi från Lizzo i två olika utföranden.

Källaren hanterades som en filminspelningsplats där en fantastisk, magisk miljö kunde skapas. Den brasilianska modernismen har inspirerat till väggarna klädda i palisander, och tapeten i taket, Geo, från Ella Doran, skapar en optisk synvilla. Den ger en tredimensionell effekt och påminner om modernistiska, skulpterade gipstak. Soffa från Hubert Zandberg Interiors, klädd med tyg från Zimmer + Rohde. Kuddar klädda i tyg frånPierre Frey, Dedar, Rubellioch Melin Tregwynt. ”Hubert Zandberg valde att accentuera mörkret och skapa en varm, gammaldags känsla i källarvåningen

Den danska vintagefåtöljen trivs bra i ett av biografens hörn tillsammans med ett tidningssamlande bord från mitten av 1900-talet. Mattan är specialfärgad, Tim Page Carpets. Lampa, Clignan-courtmarknaden i Paris.

Deborah Brett.

Den ljusa baren kontrasterar mot den mörka biografen med platsbyggda skåp med dörrar i ek. Taklampa, Charles Edwards. På glashyllorna ryms vintage-föremål i ananasform som Hubert Zandberg samlat ihop på olika marknader och loppisar genom åren.

Duschrummet är klätt med två olika sorters kakel från Habibi Interiors. Stol i industristil från en loppmarknad i Berlin.

Även i det övre källarplanet lät inredaren omfamna mörkret med panelklädda väggar i härlig mörkblå ton. Gymmets dekor påminner om en gammal gympasal och erbjuder en upplevelse utöver att vara ett rum med en tydlig funktion. Trä och läder dominerar inredningen, där många saker köpts in på en loppmarknad i Bryssel. Spegel med ekram och träribbor med hållare för vikter, Hubert Zandberg Interiors.