När Villa Ouidane byggdes lät Gabriel och hans familj sig inspireras av riaderna, de traditionella husen eller palatsen med en trädgård på innergården, som är så vanliga i Marocko och runt om i huvudstaden Marrakech.

Riaderna byggdes ofta i flera våningar runt en gård med en fontän och de var hem för de burgna klasserna som handels- och hovmän. Eftersom de var vända inåt med en murad vägg åt gatan skyddade de privatlivet men gav också svalka och skydd från hetta och stormar. Den pampiga trädgården i mitten och avsaknaden av stora fönster på tegelväggarna mot gatan är också typiska kännetecken.

– När jag byggde det här huset ville jag att det skulle stoltsera med stora öppningar och perspektiv och framför allt ha en riktig trädgård. Som en tyst oas en bit från buller och folkmassor, säger Gabriel.

Gabriel kontaktade den belgiske arkitekten Quentin Wilbaux som föreställde sig ett hus klätt i livliga färger, och som kombinerande inspiration från art déco med den typiska airen från en traditionell riad. Och precis så blev det. Dolt från insyn bakom höga murar och grönskande häckar ligger Gabriels hus, med fyra lika stora husdelar som placerats runt en innergård fylld av härliga olivträd, palmer och aloe vera.

En enorm terrass

På bottenvåningen i huset finns vardagsrummet, kök och matsalen och flera sovrum med rejäl takhöjd och utgång till innergården. På övervåningen finns biblioteket, föräldrarnas master-svit, ansluten till en enorm terrass med utsikt över olivlunden och poolen som är kantad med palmer och kaktusar.

– Tillsammans med min vän, inredare Corinne Bensimon, valde vi en bas av ljusa färger på väggarna som blir en perfekt grund för resten av det färgstarka och sprakande hemmet.

För sprakar gör det. Och lyser. De stora franska fönstren är arkitekten Quentins signum och det gör att det, till skillnad från i en mer klassisk riad, blir ett otroligt ljusinsläpp. Tillsammans med färgstarka textilier och vackra möbler känns det som ett otroligt glatt hem som gjort för umgänge.

Här finns flera klassiker

Lägg där till ett stort intresse för design och konst. Familjen har inrett med klassiska pjäser av både Mathieu Matégot, Charlotte Perriand och Jean Prouvé.

Av: Laurence Dougier
Foto: Nicolas Mathéus
Bearbetning: Cecilia von Mentzer

Se alla bilder och läs mer om inredningen i bildspelet!

Vardagsrummet badar i ljus tack vare de enorma franska fönstren. Mängder med färger och geometriska mönster sätter scenen. Mattor av Soufiane Zarib, tavlan är köpt på loppis i Casablanca. Vintagefåtöljer fyndade på loppmarknaden Bab El Khemis och träpallarna är tillverkade av en snickare i Marrakech.

Runt uteplatsen finns två identiska lounger med bänkar och låga bord fyndade på loppmarknaden Bab El Khemis i Marrakech. På marken en infärgad matta av kohud, på bänkarna ligger dynor och kuddar från Corinne Bensimon Maison.

En helt fantastisk uteplats i skuggan. Det stora bordet i trä och stål är tillverkat för huset och stolarna är köpta i Marrakech. Det blir en läcker optisk effekt av mönstret på kaklet som täcker golvet, från Mecat.

Infärgade mattor av kohud framför sängen, från Corinne Bensimon Maison, kuddarna och den abstrakta målningen på väggen är köpta på loppmarknad i Casablanca, rottingfåtöljer och soffbord, från loppmarknaden Bab El Khemis. Överkast, Caravane, vägglampor Parentesi av Achille Castiglioni och Pio Manzù för Flos 1971.

Gröna hörnet. På golvet i matsalen ligger handslaget tegel i fiskbensmönster, som delvis täcks av den tegelfärgade mattan. Det antika bordet och stolarna är Charlotte Perriands Les arcs från 1960, köpta på auktion. Vägglampan av Jean Prouvé, för Vitra, 1950.

En ljusgul väggfärg gör att Dédalhyllorna i metall, av Mathieu Matégot för Gubi 1955, sticker ut som konstverk. Ljusstakar av keramik, matta från Soufiane Zarib, köpta i Marrakech, liksom den blå pallen. Affischen kommer från en utställning tillägnad den amerikanska konstnären Keith Haring.

Uteplatsen har bänkar och låga bord fyndade på loppmarknaden Bab El Khemis i Marrakech. På stengolvet en infärgad matta av kohud, på bänkarna ligger dynor och kuddar från Corinne Bensimon Maison.

Charlotte Barkowski ligger bakom kaklingen och hon har förstås hämtat inspiration direkt från målningen Kompositioner av Piet Mondrian. Mosaiken och plattorna ramas in av metallband. Badkaret och golvet är klätt med tadelakt av lokala hantverkare. Vägglampor från Habitat, Zig zag-pall, Pols Potten.

LÄS MER:

Kika in i Elsa Billgrens underbara hus på Gotland

Kika in i det magiska drömhuset mitt i skogen

Vacker skärgårdsidyll med naturen i fokus