50-talsvilla med trä i fokus – med nio (!) meter i takhöjd

50-talsvilla med trä i fokus – med nio (!) meter i takhöjd

En välskapt men ordinär 1950-talsvilla i gult tegel 
fick ett rejält lyft och seglar numera i en skön japansk air som spänner över tre plan med öppen planlösning.
21 augusti, 2017

Av: Alexandra Ydholm
Foto: Andrea Papini/House of Pictures

Det var kvalitetsmaterial som teakdetaljer och handslaget tegel som tilltalade Peter Grimvall och Annouk Ruffo Leduc när de tittade på enplanshuset i Malmö första gången. Läget nära Ribersborgsstranden och en lummig, uppvuxen trädgård gjorde också sitt till, men framför allt var det en helt annan faktor som blev avgörande för deras val, där fanns en inneboende tidlöshet som verkade bjuda in och acceptera förändringar – och bäst av allt:

– Huset var inte alls attraktivt så vi behövde inte ha dåligt samvete för alla de förändringar vi ville göra, säger Peter.

När de började rita på planlösningen beslöt de ändå att behålla så mycket de kunde av exteriöra och interiöra väggar. Fönster, hög takhöjd och öppna ytor var sådant de premierade och familjen ville ha sovrum, ett öppet kök och lekytor för sonen Oscar i en lösning som passar just dem.

Renoveringen var välplanerad och utfördes enligt plan med sex månaders planering – från arkitektens ritningar och val av leverantörer och komponenter – till lika många månaders byggande.

Samarbetet med arkitekten Gustav Hultman flöt på bra och inspirationen familjen samlade in kom från en uppsjö av källor med allt från Domkyrkoforum i Lund till japansk arkitektur som vrider och vänder ut och in på interiör och exteriör.

– Huset blev rymligt, varmt och socialt och rymmer en hel upptäcktsfärd eftersom det blir en vandring genom hela huset för att komma från entrén till trappan och vidare uppåt, beskriver Peter.

Den slutgiltiga designen valdes också utifrån en kostnads- och konstruktionsmässigt hållbar plan.

– Vi valde ett fåtal material som löper genom huset vilket skänker harmoni och helhetskänsla, säger Annouk.

Tjocka ekplankor köptes från en grossist och de användes till både golv och andra konstruktioner. Plywood i ekfaner till de nya väggarna visade sig vara ett bra val som sparade mycket tid jämfört med gipsskivor som måste spacklas, slipas ner och målas, speciellt när de sattes på väggar där takhöjden är nio meter!

Huset i Malmö var familjens tredje internationella hem och när detta skrivs har de redan hunnit flytta till ett townhouse i Schweiz. Med på resan är deras ägodelar och möbler där Peter står för den ”moderna avdelningen” från mitten av 1900-talet medan Annouk har många trämöbler och mycket i asiatisk stil.

– Det har blivit till en unik mix som representerar vilka vi är, som individer och tillsammans som par, säger Annouk.

Se alla bilder och läs allt om inredningen i bildspelet nedan!

Bordet tillverkade Peter och Annouk själva av likadana fanerskivor som klär väggarna och taket. Lampor Acorn från Northern lighting. På väggen hänger ett fotografi köpt 
i Shanghai.

Annouk, Peter och Oscar, 4 år, i trappan till den tillbyggda övervåningen. På golvet ligger ny ekparkett och väggarna är klädda med teakfaner. De stora fönstren är orginal men en ny altandörr i teak har fått ersätta den gamla dörren som från början var husets entrédörr. 

Utbyggnaden är klädd i ek. Ett stort parti ekplankor köptes in och sägades upp till väggpanel, altangolv och balkongräcke. 

Sonen Oscars rum är som gjort för lek. En korkplatta från golv till tak blir en rymlig anslagstavla.

Ombyggnaden av huset gjordes i samarbete med arkitekten Gustav Hultman och inspiration hämtades bland annat från japansk arkitektur, något som är tydligt i den träklädda passagen.

 Sideboard köpt i Shanghai. På väggen hänger prints av Zheng Xuewu, stenhäst och kamel från Kina.

I vardagsrumsdelen 
står den vitsvarta soffan Gran turismo från 
Swedese. Soffbordet är antikt och köpt i Shanghai, antikt kinesiskt skåp, 
lampa Oslo wood från Northern lighting.

Husets 
nav är rummet med nära 
nio meters takhöjd. Bokhyllorna var Annouks idé och där placeras redan lästa böcker efter-som utrymmet är 
svårt att nå utan stege. Högst upp under 
finns det lilla loftet som från början var tänkt som lekrum men Peter 
la vantarna på det och 
använde det som hemmakontor. Stolar CH24 av Hans J Wegner, Carl Hansen & Søn. Barnstol Tripptrapp, Stokke.