Så somnar du snabbare – 7 tips värda att testa

Blair i Gossip Girl

Har du problem att sluta ögonen och falla ner i djupsömn om kvällarna? Då är det dags att spana in dessa sju videos! Här är sju tips som ska göra att du somnar snabbare.
18 juni, 2021
1:16

Efter reklamen: Så lyckas du få en bättre sömn

(1:16)

Säga vad man vill om TikTok, men gömt bland märkliga danser och halvdana pranks, finns faktiskt en hel del bra saker att titta på! Till exempel har TikTok återigen satt DIY-trenden på kartan, vi får se folk renovera stora hus och skapa hem av minivans. På TikTok bjuds det också på en hel del tips för den som funderar på att starta företag, eller för den som vill hitta bästa köpen online.

Men dessutom finns det en hel del doktorer (inte bara hobbyläkare...) som ger tips och tricks på hur du tar hand om dig själv! Just nu ser vi många knep för den som har problem att välkomna John Blund. För visst känner vi alla igen känslan av att lägga huvudet på kudden och sakta känna hur kroppen blir piggare och piggare, istället för tvärt om, för att sedan spendera en halv natt stressad för att väckarklockans hemska signal snart kommer att ringa...

Här är sju tips som ska göra att du somnar snabbare – enligt TikTok.

Sov med strumpor

@doctorjesss

I wear socks to bed so don’t come at me im not weird

♬ presleywalker - PresleyWalker

Det kan kännas tokigt (och varmt), men enligt barnläkaren Dr. Jess Andrade, som står bakom kontot drjesss, ska du sova med strumpor. Hur konstigt det än låter så ska strumporna hjälpa kroppen att kyla ner sig själv, vilket gör det lättare att somna.

Massera bakom örat

Dr. Hanson, som är kiropraktor, menar att det finns en punkt bakom örat som har med sömnen att göra. Att massera i cirkulerande rörelser 100 till 200 gånger ska lugna kroppen vilket gör det lättare att hitta ro att somna.

Öva på att andas

Vi har hört det förr... Att djupandas hjälper oss att komma ner i varv. Nu visar kontot maxandfacts en ny andningsteknik som kallas 4-7-8-andning. Tekniken går ut på att du stänger munnen och andas in genom näsan i fyra sekunder, håll sedan andan i sju sekunder och andas ut genom munnen i åtta sekunder. Tricket ska tydligen göra att du somnar inom en minut.

Hitta rätt rytm – och sluta med power naps

@drkristencasey

Reply to @shhhimasleep basic overview and varies person to person but this is what we look out for! #sleephygiene #insomnia

♬ original sound - Dr. Kristen Casey

Kristen Casey är en psykolog som är specialiserad på sömn. Hon menar att det finns tre knep för att lyckas med sömnen. Det första är att ha en hög sleep drive. Det innebär att kroppen ska bli så pass trött att allt den behöver, är att sova. Träning, mindre koffein och inga power naps är nyckeln för att trötta ut kroppen. Det andra steget är att hitta rätt dygnsrytm. Det finns faktiskt en vits att ställa klockan på samma tid varje morgon och gå och lägga sig samma tid varje kväll – ja, även på helgerna. Den sista, och kanske viktigaste delen är att minsta stress och ångest. Lättare sagt än gjort, men helt klart värt ett försök!

Lägg undan telefonen

Det låter kanske motsägelsefullt med tanke på att tipsen kommer från just telefonen, men forskning visar att man sover bättre utan telefonen i rummet. Lägg undan telefonen och ta fram en bok.

Skapa en kvällsrutin

Ett bra tips för att förbättra sin sömn är att ha en bra kvällsrutin. Om du till exempel läser en bok varje kväll innan du somnar kommer din hjärna naturligt att koppla läsningen till sömn och kroppen blir då automatiskt tröttare.

Gör fotmassage

Kroppen har ett fantastiskt nervsystem och genom att massera på en punkt i mitten av fotsulan kommer du automatiskt att bli tröttare. I alla fall enligt akupunktören Dr. Dawn Garrison.

Foto: TT

Missa inte

Nya hälsotrenden: Ljud som gör dig lycklig

Ska framkalla lugn, välbefinnande – och eufori!

5 sätt att varva ner – metoderna som verkligen fungerar

Floating ger samma resultat som sex timmars sömn!

Nya hälsotrenden: Konsten att göra ingenting

Vila dig i form!