Self care – konsten att ta hand om sig själv

Self care

Self care handlar om att vara snäll mot sig själv, att vara sin egen bästa vän, ta sig tid att lyssna inåt. Att våga skala av, lita på sin magkänsla
och inse att good enough är bra nog. Men hur gör man det, egentligen? Här är hälsoprofilernas bästa råd.
12 mars, 2020

Self care, att ta hand om sig själv, låter väl inte så svårt, eller? Som det står på informationen på bladet i flygplansstolen vid händelse av tryckfall i kabinen: ”Sätt på din egen syrgasmask först, innan du hjälper andra”. Enkelt – du måste ta hand om dig själv, innan du kan ta hand om andra. Men hur kommer det sig att så många glömmer bort sig själva? Låter andras behov, önskemål och syn på dem ta över och hittar ingen balans i livet? ELLEs bloggare Anja Forsnor Wärn och Alexandra Pizzoni (fd Kamperhaug), som driver podden Self-care, och är författare till boken Self-care: Mat, stress, träning, självkänsla, återhämtning, vet vikten av att sätta sig själv i främsta rummet.

– För oss är hela innebörden av self care att ta hand om sig själv på alla plan. Hälsa handlar inte bara om mat och träning utan även om hur vi får ihop (eller stundtals inte får ihop) livet. Vi vill verkligen förmedla att långsiktighet är allt när det handlar om hälsa.

Alexandra Pizzoni och Anja Forsnor Wärn 2

Att våga skala ner och inte göra allting på en gång är ett av Alexandra och Anjas tips för balans i livet.

Vill nå ut genom igenkänning

Grunden i deras filosofi handlar om att hitta ett hållbart tänk, att det finns utrymme och plats för allt, men inte alltid. De tror varken på dieter, förbud eller quick-fixes, utan vill uppmuntra till ett långsiktigt tänk.

– Ja, snabba lösningar ger snabba och kortvariga resultat, långsiktiga lösningar ger långsiktiga resultat – svårare än så är det egentligen inte.

Anja, som just nu är sjukskriven för stress, och Alexandra tycker båda att det är viktigt att även berätta om sina misslyckanden och hjärnspöken.

– Det är oerhört viktigt att inte framställa oss själva som perfekta eller få det att verka som att vi har lösningen på allt. Vi har inte alltid haft ett så sunt förhållande till mat och har tränat på tok för mycket och av fel anledningar. Varit på fel jobb, i fel relationer och brottats med kraftig ångest. För att inte tala om hur vi slarvat med sömnen och stressat alltför mycket. Vi är övertygade om att det är så många som känner igen sig i det vi gått igenom – och det är i igenkänningen vi kan skapa förändring och nå ut.

Vilket är ert bästa tips för att börja försöka hitta en bra balans i livet?

– Du måste inte göra allting alltid. Ibland är det okej att bara vara. Ofta ställer vi alldeles för höga krav på oss själva och pushar oss att prestera på alla områden samtidigt, vilket är näst intill omöjligt utan att slå knut på sig själv. Det är kanske inte läge att satsa som mest i karriären samtidigt som du har småbarn, ska prestera max på träningen, leva ett socialt liv och vara den perfekta frun och mamman. Du är ingen supermänniska, lägg upp tillvaron utifrån rimliga krav. Skala av och skala ner.

Hur gör man för att vara snäll mot sig själv?

– Behandla dig själv så som du skulle behandla din bästa kompis. Med ömhet, respekt och kärlek. Investera tid för att lära känna dig själv på djupet och lyssna alltid på dig själv. Tacka inte ja till saker som inte känns rätt, prioritera det som får dig att må bra och lyssna alltid till din magkänsla. Det är den viktigaste kompassen du har i livet.

Lyckan finns i det lilla

Nikki Schilling

Niki Schilling är yoga- och meditationslärare samt innovations- och hållbarhetschef på Rituals.

Även Niki Schilling, som är yoga- och meditationslärare, hälsoprofil och innovations- och hållbarhetschef på Rituals understryker vikten av self care.

– Rituals filosofi är att inspirera människor till att hitta lyckan i det lilla och ta sig tid för sig själva. I västvärlden lever vi ofta våra liv på autopilot och har glömt de små vardagliga sakerna, som att ta ett bad, njuta av en kopp te eller tända ett ljus.

Hur hittar du själv balans i livet?

– Mindfulness och inre ro hjälper mig att hålla balansen. Jag brukade alltid börja min dag med en timmes meditation – jag var helt i zen när jag kom till jobbet. Men nu när jag har två små barn som rusar omkring i hemmet på morgonen är det svårare att hitta den tiden. Nu gör jag i stället en tacksamhetsritual varje morgon: jag vaknar, tar en paus i fem minuter när jag försöker fokusera på vad jag är tacksam för just nu. Det hjälper mig få energi för resten av dagen. Jag brukar också försöka avsluta dagen med meditation vid ett tänt ljus. Genom att fokusera på lågan släpper jag dagen och ökar förhoppningsvis halten av melatonin i kroppen.

Varför är det så viktigt med self care, tycker du?

– För att det hjälper dig att få kontakt med ditt inre och därmed förstå vad du verkligen behöver för att bli lycklig. Och self-care ser ju annorlunda ut från person till person, vissa behöver yoga eller meditera, andra lyssna på musik, några lagar mat medan andra vill vara ute i naturen. Men när du väl listat ut vad det är som fyller på dina batterier, se till att göra det regelbundet för att ge näring åt din själ och din energinivå.

Hur ser dina egna self care-rutiner ut?

– Innan jag går och lägger mig brukar jag ta ett bad. Jag tycker att badrummet ska vara en plats där du återhämtar dig, och där du kan skapa en stund för dig själv. Själv försöker jag alltid skapa en liten ritual, min egen wellness-ceremoni genom att tända ett doftljus, ta en kopp te och sedan ett bad med avslappnande badsalt. Precis innan jag kryper ner i sängen brukar jag också ge mig själv lite fotmassage med en skön olja. Alla dessa saker gör att jag fokuserar mer på nuet och kommer ner i varv.

Om du nu inte har tid en dag, eller är på resande fot till exempel, vad gör du då?

Self Care Yoga Nikki Schilling

Mindfulness och yoga hjälper Niki att vara mer i nuet.

– Jag brukar tänka på vad Dalai Lama har sagt: ”Ni västerlänningar lägger fem minuter på att borsta tänderna, men den tid ni lägger på er själ kommer inte ens i närheten av det.” Därför har vi exempelvis lagt in fem minuter långa yoga- och meditationsövningar i Rituals app. Plugga in den medan du väntar på tåget, och den stunden blir helt plötsligt mer avslappnande.

Hur inreder du för att få balans i ditt hem?

– Jag har doftljus och doftpinnar i varje rum hemma, inte så förvånande kanske! Men jag älskar verkligen hur en doft kan förändra ett rum, från rogivande till energifullt. Mitt bästa tips är att ha olika dofter i olika rum. Efter ett tag blir du van vid doften där du är, men byter du rum och där finns en annan doft, så får din hjärna ny stimuli och energi igen.

Vilken wellnesstrend ser du som den största just nu?

– En stor trend är att meditation och mindfulness mer och mer ses som en nödvändighet, en standard – snarare än en lyx. Vi har till exempel i dagarna precis lanserat The Ritual of Jing, vilket är en serie inspirerad av en uråldrig kinesisk ritual som fokuserar på lugn, stillhet och inre ro. Den handlar om att skapa en personlig fristad, där du kan få en paus från vardagens hektiska liv. Produkterna hjälper dig att slappna av, lugna sinnet och få bättre kvalitet på din sömn.

Även hållbarhet är ju en stor trend, hur ser du på den?

– Rituals handlar om välmående, vi värdesätter det personliga välmåendet lika mycket som vår planets välmående. Så vid sidan av att vi vill hjälpa våra konsumenter att finna ro och lycka i det lilla, vill vi göra detta på ett hållbart sätt. För ”there is no planet B”. 2023 har vi som mål att alla våra förpackningar ska vara i linje med vår policy att reducera, återanvända och återvinna.

Av: Louise Åström, Jenny Norberg
Foto: Hanna Skoog, Rituals

LÄS MER:

Anja Forsnor Wärn och Alexandra Kamperhaug släpper boken Self-care

Böcker och poddar för nystart, självutveckling och mål