Så lär du dig träna mer hållbart och miljövänligt

Träna miljövänligt och hållbart. ELLE tipsar om hur!

Den senaste tidens klimatpanik har nu börjat göra avtryck även i träningsbranschen. Profilen Lovisa ”Lofsan" Sandström fick mycket uppmärksamhet när hon bestämde sig för att ställa in sina populära träningsresor till Thailand, men du behöver inte vara på den nivån för att göra skillnad. Med hjälp av små vardagsknep och tankesätt kan du lära dig att träna mer grönt och miljövänligt. ELLE lär dig hur!
13 maj, 2019

Vi blir mer och mer medvetna om vår påverkan på miljön och inte minst fjolårets ovanligt heta och långa sommar blev en ögonöppnare för många. Vi måste helt enkelt reagera. Det smått klyschiga talesättet Ingen kan göra allt, men alla kan göra något, passar in väldigt bra här. En person kan inte ensam förändra världen, men om var och en anstränger sig kan vi tillsammans hjälpa till att vända den negativa inverkan vi har på miljön.

Träningsprofilen Lovisa ”Lofsan” Sandström ställer in alla träningsresor utomlands

Träningsresor till fjärran länder är en blomstrande business och det finns en uppsjö olika aktörer på marknaden. Träningsprofilen Lovisa Sandström – för många känd som Lofsan – var länge en av dem. 2014 anordnade hon sin första träningsresa till Thailand och det blev en succé. Sedan dess har det rullat på och blivit en träningsresa varje vår och en varje vinter.

– När vi först började jobba med resor utomlands var det väldigt varumärkesstärkande och kreddigt. Men de senaste åren har det skavt lite i mig, säger hon.

Fick mycket uppmärksamhet på Instagram

I ett uppmärksammat inlägg på Instagram i mars gick hon ut med att det inte blir någon mer träningsresa till Thailand. För klimatets skull.

– Det var ett jättesvårt beslut. Dels för att jag älskar att åka till Thailand, jag älskar sammanhanget, stämningen, alla starka kvinnor och att lära känna människor utanför mina vanliga sammanhang. Men i och med de senaste årens debatter kring klimatet kändes det självklart att ta det steget och ställningstagandet.

Hon berättar att efterfrågan på träningsresorna till Thailand aldrig varit så stort som nu. Den sista resan blev fullbokad på en dag.

”Jag offrar mycket för det goda syftet”

– Jag är beredd att avstå från den intäkten för att det ska kännas bättre i själen på sikt. Jag offrar väldigt mycket, men för det goda syftet.

Responsen Lovisa fått är positiv. Många hyllar hennes initiativ, medan andra uttrycker besvikelsen över att inte längre ha chansen att följa med på träningssemester till Thailand.

”Man måste tänka på vilket pris man betalar”

Istället för att ta med alla träningspeppade deltagare och åka till ett varmt land ska Lovisa och Lofsangruppen istället satsa ännu mer på att utveckla workshops, träningsresor på hemmaplan, den egna träningsappen Mized och andra onlinetjänster.

– Det finns mycket pengar att tjäna på träningsresor, så frågan är vilka som är beredda att avstå från kakan för miljöns skull, säger hon.

– Men jag hoppas och vill att människor ska vara så pass modiga att de avstår från att åka utomlands på träningsresa och jag är beredd att utmana träningsbranschen. Man måste tänka på vilket pris man betalar.

Checklista för att träna mer hållbart:

1. Ta inte bilen till gymmet

– Jag brukar skoja med människor som tar bilen till gymmet och går på löpbandet, säger Lovisa och råder istället alla att vardagsmotionera i större utsträckning när det är möjligt.

– Transportera dig till fots, våga avsätta tid för att ta dig från A till B.

2. Hemmagym med grannsamverkan

– Jag älskar grannsamverkansgym, när alla inte behöver köpa hem en egen uppsättning utrustning och plasthantlar. Se det som ett samverkansprojekt, säger Lovisa.

3. Konsumera smartare

– Du behöver inte ha tio olika träningsskor, det räcker gott och väl att ha ett par riktigt bra löparskor och ett par platta skor till gymmet, säger Lovisa och tipsar om ett hållbart sätt att uppdatera träningsgarderoben:

– Har du tröttnat på dina träningskläder? Byt kläder med dina vänner ett tag. Så jobbar jag och mina kompisar. Motiveras du av nya träningskläder är det bra att köpa sådant du vet att du kan använda i flera år framöver. Gå inte bara efter vad som är trendigt, risken är att du köper kläder du inte kommer vilja ha nästa säsong.

4. Slösa inte duschen

– Jag brukar skoja om att man inte får ”slösa en dusch”. Man får alltså bara duscha om man har tränat. Säg att du vill duscha tre gånger i veckan, ja, då har du tre pass att göra. Även om du så bara rör dig lite hemma på vardagsrumsgolvet. Jag säger det med glimten i ögat, säger Lovisa.

5. Skippa engångsartiklarna på gymmet

Ha alltid med dig en egen vattenflaska och skippa att köpa en engångsflaska varje gång du tränar. Något annat du kan dra ner på är överanvändandet av pappershanddukar på gymmet.

– Ta istället med dig en egen handduk som du torkar av dig själv eller utrustningen med, säger Lovisa.

6. Ställ krav på ditt träningscenter

Läs på om träningscentrets miljöpolicy innan du tecknar ett medlemskap. Små saker som kan tänkas simpla, men som är av betydelse och du själv enkelt kan kolla upp, är om gymmet exempelvis har separata kärl för pantburkar och om duscharna och vattenkranarna är automatiska.

7. Se upp för kemikalierna

Många ytterkläder, skaljackor och andra friluftsplagg är impregnerade för att vara smuts- och vattenavvisande. Historiskt sett har mycket impregnering varit baserat på fluorkarboner, som dock visat sig vara dåliga för både människan och miljön. Fluorkarboner är inte heller biologiskt nedbrytbara. EU:s kemikalieinspektion har förbjudit fluorkarboner från november 2020 och trots att många företag redan ställt om sig förekommer de fortfarande på marknaden. Ta därför som vana att dubbelkolla materialen när du köper ett nytt plagg.

Foto: TT

Läs mer:

10 appar som guidar dig till ett liv i balans

Hälsotrenderna 2019 – så äter, tränar och lever vi

SENASTE VIDEOKLIPPEN FRÅN ELLE: