Så får du en skönare gravidsommar – 7 tips

Att vara gravid under högsommaren kan vara lika mycket himmel som helvete. Tillhör du den senare kategorin ger vi dig tipsen du behöver för att få en lättare gravidsommar.
25 juni, 2017

Skavsår, svettiga lår och svullna fötter. Det kan vara tufft att vara gravid under sommaren. Varför inte ta del av dessa tips för att göra det lättare för dig?

Så får du en skönare gravidsommar – 7 tips

1. Frossa i mörkgrönt

Gröna växter är bland det nyttigaste vi kan äta. De är antiinflammatoriska, skyddar mot cancer och är bland annat rika på järn. Just därför är spenat, nässlor, persilja och basilika perfekta att slänga ner i din smoothie, soppa eller i en sallad.

2. Njut av havet 

Havet, sjön, poolen… Att ligga i det svala vattnet när solen står som högst är helt underbart. Passa på att träna vattengympa eller simma några längder, gärna crawlsim. När du simmar crawl roteras nämligen bålen vilket hjälper ryggraden att hålla sig rörlig. Ett annat tips är att ligga i den grunda delen av poolen och luta sig mot poolkanten. Den viktlösa känslan är underbar när man är van vid att vara tung och orörlig.

LÄS OCKSÅ: ELSA BILLGREN – DET HADE JAG I MIN BB-VÄSKA

3. Passa på att knipa

Att göra knipövningar stärker bäckenbotten vilket kan motverka foglossning och även göra det lättare att komma i form efter graviditeten. En annan fördel är att det ger skönare sex. Passa på att knipa när du ligger på stranden eller varför inte i hängmattan?

4. Ät iskall glass

En iskall glass är guld värt under varma sommardagar. Gör din egen glass och passa på att slänga ner några nyttigheter som färska bär och goda örter.

5. Ta hand om fötterna

När du är gravid går du upp i vikt som fördelas på nya ställen och muskulaturen är oftast inte lika spänstig. För dina fötter är det tungt att vara gravid. Förutom att be en eventuell partner eller vän om fotmassage då och då (det är ju så skönt!) bör du även unna dig medicinsk fotvård. Då kan du få veta om du har fått problem med fötterna under graviditeten och åtgärda problem du har eller eventuellt riskerar att få.

LÄS OCKSÅ: SÅ KLÄR DU DIG NÄR DU AMMAR

6. Rör på dig

En del mår hur bra som helst under graviditeten medan andra har ett konstant illamående. Även om du bara vill ligga stilla i ett mörkt, svalt rum kan det hjälpa att röra på sig om du mår illa. Yoga är en bra träningsform som mjuknar upp musklerna och gör dig närvarande och medveten om vad som sker i kroppen. Det kan vara till hjälp när det är dags att föda.

7. Undvik vätskefyllda leder

Att ha vätskefyllda fötter och vader är inte särskilt skönt. Att ligga i hängmattan med fötterna i högläge, gärna med något svalt på, kan hjälpa. Passa på att dra ner på saltmängden i maten eftersom salt binder vätska och rör gärna på fotlederna vilket hjälper vätskan att transporteras därifrån.

Tips: mama

Foto IBL