Psykologen: Så hanterar du ensamheten under Coronatiden

Mår du dåligt av att känna dig isolerad från omvärlden?

Jobbar du hemifrån och känner dig isolerad från omvärlden? Då är det inte konstigt om du mår lite sämre psykiskt just nu. Psykologen ger dig de bästa tipsen för hur du kan hantera coronaisoleringen.
26 mars, 2020

Coronaviruset har förändrat allas vår vardag och för många betyder det betydligt mycket mer tid hemma – som man tillbringar med sig själv.

Ensam av hemmakarantän?

Och det är inte konstigt om man nu, efter flera dagars hemmakarantän, börjar känna sig lite ensam. Psykolog Anna Bennich Karlstedt är expert på ensamhet och har bland annat skrivit boken Att vinna över ensamheten. Vi bad henne ge oss sina bästa tips för att hantera karantäntiden.

Psykolog Anna Bennich Karlstedt.

Psykolog Anna Bennich Karlstedt. Foto: Peter Knutsen.

Ensamhet som är ofrivillig riskerar att bli skadlig för människor om den pågår över en längre tid. Anna menar dock att den isolering som drabbat oss nu inte är farlig – eftersom det finns ett slut på den. Men det betyder inte att tiden i karantän upplevs mindre tärande eller jobbig.

Isolering kan leda till oro, ångest och sömnsvårigheter

Enligt Anna kan isoleringen också leda till negativa hälsokonsekvenser, så som ökad oro, ångest, nedstämdhet och sömnsvårigheter. Men det finns knep att ta till för att må lite bättre. Att välja Facetime framför ett vanligt telefonsamtal kan göra stor skillnad.

– Det går inte att helt ersätta verkliga fysiska möten med digitala eftersom vissa komponenter saknas som till exempel fysisk beröring, men de är en mycket god ersättare i tider som de vi befinner oss i nu. Att använda videosamtal är ännu bättre än telefonsamtal. Det kan kännas underbart att få se någon man tycker om göra sina olika ansiktsuttryck som känns bekanta – ju fler sinnen som är inblandade desto bättre, säger Anna.

Psykologens bästa tips för att må bra under karantäntiden: 

1. Rutiner

– Försök hålla på rutinerna. Ställ väckarklockan på morgonen samma tid som vanligt och se till att äta en ordentlig lunch precis som du brukar göra på jobbet. Och ta en promenad varje dag, helst i dagsljus. Är vi trötta eller hängiga så har vi mindre motståndskraft gentemot svartmålade tankar.

2. Utnyttja tekniken

– Använd tekniken, nu mer än någonsin! Om man vet att man har personer som är isolerade utan någon smarttelefon är nu en bra tid att sprita en sådan och skicka in genom brevlådan. Att kunna anävnda facetime, skype eller skicka videor är hjälpsamt för många.

3. Ring

– Lyft luren och ring extra mycket till de som inte har någon!

4. Tänk på framtiden

– Planera för någon sammankomst lite längre fram – att ha något att hålla fast vid kan kännas hoppfullt i det hopplösa.

5. Visa omtanke för andra

– Om det är något människan mår bra av så är det visad omtanke. Såväl den som utför goda handlingar och de som tar emot dem gynnas positivt på flera sätt, visar all lyckoforskning. I svåra tider är det bra att så mycket det bara går öka omtanke, värme och solidaritet. Sätt upp en lapp i trapphuset och erbjud dig att handla mat till grannar som inte bör gå ut. Om var och en tänker att man ska göra en extra god handling varje dag så kommer alla att må lite bättre i den här skakiga tiden.

Foto: Girls/HBO

LÄS MER: Corona: Spotify hjälper artister efter stort upprop

SENASTE VIDEOKLIPPEN FRÅN ELLE: