Här är godiset som gör dig både smart och frisk!

Detta godis gör dig frisk och smart.

För mycket godis kommer aldrig att vara nyttigt, men det finns grader i helvetet och en del godis har faktiskt till och med hälsofrämjande effekter. Vi vet vilka sorter du ska satsa på.
15 oktober, 2018

På senaste tiden har en studie med några år på nacken, som visar att godisätare är både lyckligare och smartare än andra, börjat cirkulera i sociala medier. Men hur mycket ligger det i de där påståendena egentligen? Kan det vara nyttigt att äta godis? Vi har tittat närmare på vad den senaste forskningen säger och hittat de nyttigaste godbitarna i godispåsen.

Choklad kan både göra dig friskare och smartare.

Choklad – kanske det nyttigaste godiset. Foto: IBL

Choklad

Det kommer nog inte som en överraskning för någon att choklad tronar på förstaplatsen över nyttigt godis.

Men bara för det är det inte fritt fram att frossa i Plopp, Snickers och Mars – det vi snackar om här är mörk choklad. Det är nämligen i kakaon som nyttigheterna sitter.

  • Polyphenolerna i kakaon gör att kroppen utsöndrar mer lugn och ro-hormoner och gör att vi slappnar av. Ämnet finns naturligt i kakaobönorna, så ju mörkare choklad desto bättre effekt.
  • Du blir smartare, mer uppmärksam, får ett bättre arbetsminne och ett bättre språk om du äter choklad, enligt ett flertal studier. Det är flavanolerna i kakaon som ger de här effekterna.
  • Flavanolerna gör också att hjärta och kärl får en hälsokick och gör att blodflödet till de delar av hjärnan kom kopplas till åldrande förbättras. En liten bit mörk choklad om dagen gör susen för att hålla dig ung.
  • Choklad gör också att du blir mindre sugen på andra sötsaker. Om du äter ungefär 30 gram mörk choklad om dagen kommer du att vara nöjd med det och hålla fingrarna från godisskålen.
Lakrits kan få fart på din mage och ditt blodtryck.

Lakrits kan få fart på din mage och ditt blodtryck. Foto: IBL

Lakrits

Ingen godispåse är komplett utan lakrits! Och som en bonus kan du få fart på både magen och blodtrycket med hjälp av lakrits.

  • Om du känner att magen har stoppat upp kan du äta lakrits, som får fart på även de trögaste tarmarna. Men! Ät inte för mycket, det kan få alltför bra effekt…
  • Vet du med dig att du har lite lågt blodtryck så kan du med fördel äta lite lakrits för att få upp det lite. Men återigen, äter du för mycket kan det få en för stor effekt och du kan dessutom få ont i huvudet. Dessutom kan lakrits rubba din saltbalans om du vräker i dig.
  • Det finns studier som pekar på att lakrits är antiinflammatoriskt, vilket är bra för hela kroppen.
  • Lakrits kan inte bara ge inflammationer på nöten, det är också effektivt mot flera olika virus.
  • Har du tänk på att en lakrits finns med i många teer och halstabletter som är tänkta att lindra halsont och hosta? Det är inte konstigt, lakrits sägs nämligen vara slemlösande och har under många hundra år använts just för detta, och det kan ju glädja lakritsälskare så här i förkylningstider. Det finns i dagsläget inte säker forskning som bevisar effekten, men om det inte funkade borde man ju inte ha fortsatt så länge.
  • Att lakrits är antiinflammatoriskt är också bra för dina tänder och minskar risken att få hål i tänderna. Men här krockar förstås att lakritsgodis innehåller socker som istället ökar risken för karies. Du får helt enkelt tugga på en lakritsrot.
Stressad? Ta ett tuggummi.

Stressad? Ta ett tuggummi. Foto: IBL

Tuggummi

  • Har du mycket att göra? Tugga tuggummi! En studie från Australien visar att de som tuggar tuggummi är mindre stressade i pressade situationer. Dessutom blir du mer alert med tuggummi i munnen.

Läs mer:

Äntligen! Nu kan du få lösgodis levererat till dörren

Tack Finland! Nu kommer Minttu med smak av godis

Candy Crush! Så gör du vinterns godaste godisdrinkar