Hälsotrenderna att hålla koll på 2020

Hälsotrenderna 2020

Jobba med andningen, hitta din mentala träningsform, ät bra och lägg ifrån dig mobilen. Den stressade generationen på ständig jakt efter lugn har mycket att se fram emot 2020, den mentala hälsans år.
22 januari, 2020

1. Ekoterapi & blå mindfulness

Naturens kraft och helande förmåga får ett uppsving 2020. Ekoterapi syftar egentligen till alla aktiviteter som är utomhus och bidrar till någons hälsa och välmående. På flera håll skrivs ekoterapeutisk behandling numera ut mot stress och ångest, då naturlandskap stimulerar det parasympatiska nervsystemet. Blue mindfulness bygger på boken med samma namn, som handlar om hur vattenbaserade aktiviteter kan förbättra vår fysiska och psykiska hälsa. Trenden spås bli superstor och är även kopplad till vår ökade oro och vårt engagemang för klimatet, där haven är en viktig del.

2. Zzz

Sömn fortsätter att vara en av de största och viktigaste trenderna. Att inte sova tillräckligt (eller bra) är dåligt för både utseendet, den kognitiva förmågan och inte minst den mentala hälsan. Under 2019 låg störst fokus på tekniktillbehör som analyserar sömnen, i år kan vi förvänta oss glasögon som blockerar blåljus, skärmskydd och olika sorters lampor som hjälper dig att både somna och vakna. Trendiga gymmet Equinox har anställt sömntränare som kan hjälpa medlemmar med sömnproblem.

3. Andning

Säg hej till andningens år! Studier har visat att återkommande andningsövningar kan lugna hjärnan, förbättra kognitiva funktioner och boosta våra energinivåer. Kan du hålla dig under åtta andetag per minut (till skillnad från 14–19 som en normal vuxen andas) aktiveras det parasympatiska nervsystemet och kroppens lugnande funktioner. Redan efter tre–fyra djupa andetag aktiveras kroppens reparationssystem, så om det är något du ska unna dig själv i år, är det bättre andning.

4. Ficklabbet & dna-tester 2.0

Dna-tester har ökat kraftigt i popularitet de senaste åren, men utvecklas nu ytterligare – för att hjälpa oss med vår personliga hälsa. Testerna kan berätta för oss vad vi behöver förändra när det gäller kost, träning och liv för att nå de resultat vi vill. Och på tal om analys: förvänta dig fler sofistikerade teknologier som kikar ut från stängda labb – och en hel radda nya små biosensorer som kan samla in och mäta blod, urin, svett och tårar och informera oss om nutritionsnivåer och innehåll i mat och dryck. Både spännande och lite läskigt.

5. Vaginans år

De senaste åren har vi sett en ökning av kvinnor som stolt tagit makten över sina kroppar – men 2020 spås det explodera. Så kallade fem tech-produkter kommer att stå bredvid deodoranterna i butikerna, det kommer fler och fler menstruationsappar och de olika hormonbaserade produkterna kommer att regleras hårdare. Äntligen och hurra säger vi!

6. Digital mobildetox

Alla trender som når en peak möts av en motreaktion (innan pendeln går tillbaka igen, vi människor lär oss aldrig). 2020 spås bli den digitala detoxens år, då vi hellre vill uppleva saker och vara närvarande i stunden, än att dela den med våra 750+ vänner på Instagram. Dopaminkickarna vi får av likes (som leder oss in i den onda cirkeln av att aldrig lägga ifrån oss vår telefon) kommer att ersättas av en vilja att uppleva saker IRL. En välkommen trend om du frågar oss.

7. Ljudet av välmående

Efter mindfulness- och meditationsvågen sköljer tystnaden och ”sound bath healing” in över oss. Yogaretreats under tystnad följs av ljudbad där deltagarna omges av ljud, ofta skapade av kristaller eller instrument, i specifika frekvenser. Ljuden stimulerar de delar av hjärnan som får dig att slappna av och släppa spänningar, och kombineras ofta med yoga- eller meditationsövningar för ultimat avkoppling.

8. Mer växtbaserat

Några nya ingredienser på tallriken nästa år förväntas bli kassava, japansk sötpotatis, jicama, celtuce och olika sorters svamp (till och med i kaffe för mer energi), som alternativ till kött eller bara som det är. Konsumtionen av nötter och frön ökar och tahinitrenden följer med in i 2020 och följs upp av fler spreads gjorda på många olika råvaror.

9. Seaganism & sjögräs på menyn

Bli inte förvånad om du använder ordet seaganism som om du aldrig gjort annat framåt oktober. Seaganen följer i huvudsak en vegansk diet, men äter även fisk och skaldjur (till skillnad från pescetarianer äter de alltså inte ägg eller mejeriprodukter). Havet verkar ha momentum 2020 och sjökoraller och sju sorters sjögräs är näst upp på middagsbordet (massor av vitaminer och mineraler, och mer hållbart än fisk och skaldjur, så dubbelt bra).

Foto: Unsplash

LÄS MER:

Att umgås med vänner är bland det bästa du kan göra för hälsan

Ny studie: Inte ens 25 koppar kaffe om dagen skadar hälsan