7 dagliga vanor som kan påverka din orgasm

Vanor som kan påverka orgasm

Här är sju vanliga vanor som kan påverka din sexlust och förmåga att få orgasm – varav några är ganska överraskande...
16 mars, 2021

Bara var fjärde av kvinna får orgasm varje gång hon har sex med sin partner – i jämförelse med män, som kommer 9 av 10 gånger.

Därför har kvinnor svårare att få orgasm

Stress och sociala förväntningar är stora störningsmoment för att kunna slappna av och njuta. I en undersökning från 2018 svarade närmare 60 procent av kvinnorna att de inte kunde få orgasm av den anledningen.

Lägg sedan till andra faktorer, som hektiskt schema, hälsobekymmer och inte minst, relationsproblem.

Är du en av alla de som har svårt att få orgasm är första steget att försöka göra en analys av vad som kan vara bidragande problem. Och, så klart att prata med din partner om det.

Men, det finns faktiskt andra saker som också kan påverka din förmåga att komma. Här är sju dagliga vanor som kan påverka din sexualitet och orgasm.

(Psst, det finns också en hel del matvanor som kan strula till sexlusten, framför allt för dess påverkan på testosteronet, som är ett viktigt hormon för både den manliga och kvinnliga sexualiteten.)

7 saker som kan påverka din sexlust och orgasm negativt

För lite sömn

Studier visar att mellan 7-9 timmar är det bästa för både sexlusten och fiffis förmåga att nå klimax när du har sex.

Att äta för mycket salt

Håll koll på ditt saltintag eftersom ett överskott av salt kan leda till högt blodtryck, vilket i sin tur kan leda till att blodflödet till våra nedre regioner blir sämre.

Cornflakes till frukost

Den här kan kännas överraskande. Men det är faktiskt så att cornflakes togs fram av den kristna frikyrkan Sjundedagsadventisterna, där dr John Harvey Kellogg var medlem. Flingorna togs fram som en del av en kosthållning som skulle minska människors sexlust. Jepp, det är sant!

Cykling i fel ställning

Cykling är bra för hälsan på så många sätt. Men, det kan faktiskt påverka din förmåga att få orgasm, åtminstone om du cyklar mycket och har styret lägre ner än sadeln. Det påvisade i alla fall en studie vid Texas A&M Health Science Center. I den såg man att mer än 1,5 mils cykling i veckan i den positionen kunde leda till förminskad känsel i fiffi och ha en negativ påverkan på bäckenbotten.

Låt inte det skrämma dig från att cykla, men tänk på att det kan vara bättre för både ryggen och underlivet att cykla i en mer upprätt position.

För mycket alkohol

Det här är ingen nyhet direkt. Även om alkohol kan göra att du känner dig mer avslappnad och frisläppt är det helt klart svårare att komma om du druckit för mycket. Och risken att du somnar ifrån hela det tänkta myset ökar helt klart.

Dålig självkänsla

Det är inte särskilt förvånande att det är svårt att slappna av och ge sig hän om du inte trivs med dig själv och börja tänka negativa tankar under sex. Sök hjälp – av flera olika anledningar.

Att hålla inne saker

Studier har också visat att en av nycklarna till att kunna komma regelbundet är just att vara öppen med såväl vad man önskar i sängen som andra viktiga frågor i förhållandet.

Foto: TT

Källa: Bustle

Missa inte

Bianca Ingrosso om kvinnlig onani: "Varför ska det vara tabu?"

4 tecken på att du ligger med en självisk partner

5 lögner om sex som vi lärt oss via Sex and the City