Amanda Winberg: "Hur jag tränar beror på mitt humör"

Som en del av Nikes kampanj Just Do It Sunday Challenge kommer Amanda Winberg att springa 5 kilometer med NRC-appen (Nike Running Club) för att visa hur löpningen och träningen gör henne till en bättre artist och underlättar hennes kreativa arbete.
18 juni, 2017

Se filmen nedan.

ELLE har dessutom fått en intervju med Amanda – om träning och hälsa.

Vad betyder hälsa för dig. Har du gjort någon ”hälsoresa”, mentalt eller fysiskt?

– Hälsa har alltid spelat en stor roll i mitt liv. Under min uppväxt låg nästan allt mitt fokus på idrottande med allt ifrån handboll till gymnastik som intressen. Som yngre har jag inte alltid haft motivation till att ta hand om mig själv. Jag har inte alltid visat mig själv den respekten, tyvärr. Däremot har mitt intresse och dedikation till idrotten någonstans tvingat mig att vara uppmärksam och ta hand om mig själv ur ett hälsoperspektiv. Jag har lärt mig att för att prestera bra, måste jag må bra inifrån och ut. Därav är jag övertygad om att all typ av idrott och sport är en viktig del av ett hälsosamt liv.

Hur tränar du?

– Eftersom jag tidigare har hållit på med idrotter som inneburit mycket konditionsträning har jag alltid löptränat och jobbat med min kondition och min hälsa på det sättet. Det är något speciellt med att stänga av omvärlden, ta på sig löparskorna och gå ut i spåret. Det är en vana jag hållit kvar vid, även om jag i dag istället spenderar en hel del av min träningstid på dans. Dans är en träningsform som tillfredställer både min kreativa och uttrycksfulla sida samt min intensiva, energirika sida. Jag försöker att dansa så ofta jag kan men det kan ibland ha svårt att hinna till utsatta klasser eftersom de ofta är lagda under eftermiddagar/kvällar då, jag är i studion och jobbar som bäst med musiken. Eftersom jag är en kvällsmänniska föredrar jag att ha alla typer av aktiviteter under den tiden på dagen, både träning och jobb. Däremot har jag upptäckt att jag jobbar bättre under dagen/kvällen och får mer gjort om jag tränat på morgonen innan. Därför försöker jag även att vara aktiv efter frukost. Då gärna någon typ av konditionsträning typ löpning och olika styrkeövningar eller yoga för att starta dagen. Löpträning föredrar jag dock att göra på kvällen, eftersom det är ett bra sätt att få distans till saker som skett under dagen och få ut den sista energin som är kvar i kroppen efter dagen. Det är det jag älskar med löpning – man kan alltid anpassa rundan efter hur man mår och pusha sig till 100 på slutspurten.

Vilka måsten har du i din träningsväska?

– Min träningsväska är alltid för överfull, jag har någon typ av problem när det kommer till att packa lätt. Självklart vattenflaska, ofta en banan eller något för snabb energi. Massa tofsar, eftersom jag alltid glömmer annars. Sedan är jag beroende av Carmex och det finns i alla mina väskor. Någon varm tröja och träningsskor, just nu är jag nykär i mina nya Nike Air Zoom Pegasus 34, så de är absolut med.

Lyssnar du på musik då du tränar?

– Jag har precis upptäckt poddvärlden (2 år efter alla andra) och älskar att rymma in i någon annans värld på det sätt som jag upplever att man gör när man lyssnar på poddar, något jag ibland gör när jag promenerar. Däremot är musik ett stort måste för mig när jag tränar i andra former. Hur jag tränar, vad jag gör, varierar såklart beroende på mitt humör just den dagen, så även musiken jag lyssnar på. Har jag en dag då jag är upprörd eller irriterad över något, gillar jag att löpträna och styrketräna och lyssnar då på musik som höjer min energinivå. Jag lyssnar nästan alltid på aldeles för hög och aggressiv musik när jag gymmar vilket gör att jag ofta går runt i lokalerna som ett vandrande åskmoln, haha. Har jag en dag då jag upplever mycket stress och rastlöshet gillar jag att gå på yoga eller ta en lugnare löprunda. Då lyssnar jag gärna inte på någon musik alls, för att höra mina egna tankar och ta in min omgivning, alternativt väldigt lugn, positiv, musik – typ Kundalini Yoga eller Sade osv. Att träna är mitt sätt att bearbeta, hantera, känslor och frustration, därför anpassar jag nästan alltid mina träningsrutiner efter hur jag mår för dagen.

När, var och hur mår du som bäst?

– Jag söker 100 procent balans i mitt liv, jag tycker att det kan vara supersvårt att uppleva i vardagsstress mellan jobb och ouppackade väskor. Jag tror att ett bra sätt att hitta balans är, som jag nämnt tidigare, genom någon typ av struktur för mat och träning. Inte sätta för mycket press på utövandet eller vad man ska uppnå utan framförallt röra sig lite lätt för att få paus och peppa kroppen. En löprunda behöver inte innebära att du ska slå ditt personliga rekord eller springa 3 mil. Utan kan snarare vara ett tillfälle att hitta din takt för dagen, skaka igång kroppen. Spring 5 km och gör det i ett tempo som känns skönt för att hinna tänka och njuta, vissa dagar är det bättre tror jag.

Vad har du för filosofi kring mat?

– När det kommer till mat försöker jag att inte tänka eller planera så mycket. Jag försöker lyssna på min kropp och ge den vad den vill ha. Jag har inga principer eller speciella strukturer jag följer som matvana. Däremot har jag alltid varit väldigt känslig med att jag måste, måste, äta var tredje timma. Ibland till och med oftare. Vilket gör att jag är suuuuperbra på mellanmål. Då gör jag ofta smoothies, äter keso med nötter och liknande. Eftersom jag tränar ganska mycket tror jag inte på att utesluta något från mitt  liv utan äter det mesta. Jag älskar allt som kommer från havet, det måste vara eftersom jag är uppvuxen på västkusten. Jag älskar tapas och meze, allt där jag kan få uppleva så mycket smaker som möjligt utan att behöva välja. Det blir roligare att äta på det sättet och jag slipper fatta beslut ang exakt vad jag vill äta, då jag får lite av allt.

Jag försöker få i mig det mesta av vad jag behöver i vitaminväg via det jag äter, eftersom jag tror att det är det bästa och naturligaste för min kropp. Men vi bor ju i Sverige där det är mörker i vad som känns som 70 procent av tiden, D-vitamin är jag därför noga med.

Hur boostar du dig själv?

– Jag har inte alltid varit jättebra på att peppa mig själv, utan har i många stunder varit väldigt kritisk och hård mot mig själv. Någonstans på vägen har jag insett att om det är någon i den här världen jag behöver få positiv energi ifrån är det mig själv, eftersom jag alltid är med mig. Det är jag som ska ha min rygg, alltid. Det är jag som ska se till att jag går upp på morgonen och får saker gjort. Därav är det jag som behöver motivera mig själv, att motivera mig själv. Mitt bästa tips för en hälsosam egoboost är att se över hur du pratar till dig själv – coacha dig själv som du hade velat bli coachad av en annan.

Vad inspirerar dig?

– Jag blir inspirerad av extremt mycket olika saker, jag kan finna inspiration i de flesta sammanhang. I mitt jobb och i min vardag får jag träffa otroligt många olika sorters människor, med helt olika mål och inriktningar, men med en tydlig vilja, talang och drivkraft. Vilket jag upplever enormt inspirerande. Jag tror, när jag tänker efter, att min största inspirationskälla är andra människor. Jag upplever människor som vågar besöka platser de inte känner till, testa nya vägar, utan att veta hur resultatet kommer att bli. Det är något som jag verkligen vill utveckla hos mig själv; att våga riskera att misslyckas. Jag ser det som en enorm styrka.

Hur kopplar du av?

– Något jag lärt mig om mig själv är att jag, för att förstå och ta in alla intryck som jag under en dag möter, för att kunna omvandla all inspiration till motivation, behöver ge mig själv tid och plats att bearbeta de intrycken. Jag är inte alltid bra på det, eftersom jag är en rastlös själ som gärna ser framåt istället för att landa i nuet, men jag har under den senaste tiden försökt att hitta sätt att varva ner och samla tankar som passar min person. Ett par gånger har jag försökt gå på meditationsklasser och liknande, vilket har resulterat i att jag efter 5 minuter rest mig och, med kliande ben, lämnat salen. Detta har även hänt under några yogaklasser, även om jag oftast finner de klasserna mer stimulerande. Som jag nämnde tidigare tror jag på att hitta sitt sätt att slappna av, utifrån vem man är och hur ens dagsform är, både känslomässigt och fysiskt.

Namn: Amanda Winberg.
Ålder: 20 år.
Familj: Mamma Marie och pappa Robert.
Bor: Stockholm, men uppvuxen i Kungsbacka utanför Göteborg.

Inspireras av Amanda och spring på söndagar du också – läs mer här!