8 sätt att bli mer närvarande och minska stressen i vardagen

Rituals

Höga krav från omvärlden och från dig själv? I dag upplever allt fler en stressig vardag där det är svårt att räcka till och samtidigt behålla en balans i livet. Här är 8 sätt att förvandla vardagliga rutiner till meningsfulla ritualer!
08 februari, 2018

Med omvärldens krav på hur vi ska se ut och hur vi ska vara och med alla måsten och att ständigt vara uppkopplad, är det inte konstigt att allt fler känner stress i vardagen. Och kanske är det då inte så förvånande att årets nyordslista rymmer ord som skogsbad. En terapiform som handlar om att vistas i skogen som i en metod för att minska stress.

För att komma till rätta med en allt stressigare tillvaro kan det vara en bra idé att försöka hitta lugnet i vardagen så att inte bara kroppen men också själen får lugn och ro. För när man rusar från en plats till en annan med fokus inställt på framtiden, är det lätt att missa de fina ögonblick som nuet faktiskt ger. Stanna upp och ta vara på dessa små stunder i vardagen. En skön ritual kan vara något så enkelt som att koka en kopp te, tända ett doftljus eller sjunka ner i ett varmt bad med härliga produkter.

Här får du 8 tips på hur du kan omvandla de vardagliga rutinerna till mer avkopplande och meningsfulla ritualer.

1. Ta hand om din kropp

Få optimal avkoppling i detta lyxiga skumbad från Rituals som kombinerar den mjuka doften av Vit Lotus med vårdande kvaliteter av Yi Yi Ren. Dao badskum, 150 kr.

Förvandla ditt badrum till ett hemma-spa. Byt ut den där 5-minutersduschen mot ett 30 minuters långt bad. Har du inget badkar, ge dig själv en kroppsbehandling med duscholja och kroppsskrubb. Känn medvetet känslan av hur din hud blir återfuktad och ren. Blunda och njut. Avsluta med att massera in en mjuk kroppskräm på din hud och känn hur din kropp uppskattar denna stund.

2. Yoga

Yoga är inte bara bra för den som drömmer om en smidigare kropp utan det får verkligen kroppen och själen att samarbeta i harmoni med varandra. Starta din dag med en solhälsning!

3. Öva tacksamhet

Fokusera på saker du har istället för saker du inte har. Varje kväll innan du somnar, tänk på tre saker som du är tacksam över i dag. Om du vill, skriv ner dina tankar och ta fram och läs de dagar då du behöver lite extra motivation.

4. Fokusera på din andning och meditera mer

Försök att lägga in tid i kalendern mellan jobb, skola och träning där du gör absolut ingenting annat än att koppla av med en meditation. Det behöver inte vara så komplicerat och för att komma i gång kan du börja med 1 minut och sen öka längre fram när du fått in det som en ritual i din vardag. Att lära sig koppla bort sina tankar, fokusera på andningen och på så vis får bättre kontakt med sin kropp är en bra start. Och hamnar du i en stressig situation kan du ta hjälp av din andning. Ta fem djupa andetag, följ medvetet in- och utandning och känn lugnet komma tillbaka.

Prova Rituals app som innehåller flera olika guidade meditationer.

5. Omge dig själv med natur

skogsbad

Vetenskaplig forskning har visat att du får mental avkoppling och återhämtning av att vistas i naturen. Dina nivåer av stresshormonet kortisol går ner, immunförsvaret stärks och kroppens eget må-bra-hormon oxytocin ökar. Naturen bara är, så gå ut i den och påminn dig själv om att bara vara för inre harmoni.

6. Planera in en digital-detox-dag

Testa att undvika sociala medier för en hel dag. Du kommer bli mycket mer avslappnad när du inte jämför ditt liv med vänner och främlingar på Instagram.

7. Gör en sak i taget

te

Ge personen som sitter mittemot dig i dag all din uppmärksamhet istället för att samtidigt scrolla på mobilen eller tänka på vad det är du ska göra sen. Gör en sak i taget istället för att jonglera fem saker samtidigt. Dricker du te, drick då ditt te och försök vara i just den stunden.

8. Ta hand om din sömn

Tänd ett exklusivt doftljus hemma för att skapa en speciell stämning. Rituals doftljus är baserade baserade på solrosvax. Från 215 kr.

Gör ditt sovrum till en mysig plats med ljus, sköna sängkläder och rogivande dofter. Skapa en ritual som du utför varje kväll innan du ska sova, kanske kan det vara att spraya en avkopplande doft i sovrummet eller massera in händerna med en mjuk handkräm. Att upprepa en ritual varje kväll kan hjälpa dig att sova bättre och vakna mer utvilad.

Läs om hur Rituals produkter kan hjälpa dig att komma till ro och skapa en skön atmosfär i ditt hem.

Välkommen till en avkopplande kväll med Rituals (FULLBOKAT)

Kom ned i varv, känn harmoni under en stunds meditation med ELLEs Anja Forsnor och upplev avkopplande behandlingar med Ritualsprodukter. ELLE och Rituals bjuder in till en slow down session den 20 februari, 17.30-20.00 i Bryggarsalen, Norrtullsgatan 12N Stockholm. Anmäl dig här!

SENASTE VIDEOKLIPPEN FRÅN ELLE: