3 anledningar till att alkohol kan förbättra din hälsa

Att skåla sig frisk är inget påhitt. Ett flertal studier visar att måttligt drickande kan vara bra för hälsan! ELLE listar 3 studier som visar att alkohol kan förbättra din hälsa.
27 maj, 2017

Med jul, nyår och lite extra ledighet runt hörnet är det inte omöjligt att alkoholkonsumtionen ökar en aning under december.

Men det finns ingen anledning att få dåligt samvete bara för att du njuter av ett extra glas vin eller bubbel – måttligt drickande kan nämligen vara bra för hälsan.

Flera studier har visat att lagom dos rödvin bland annat kan förbättra minnet, tandhälsan och hjärtat och att ett glas champagne är bra för såväl humöret som midjemåttet. Det finns dessutom ännu fler hälsobonusar med att dricka måttligt.

1. Du håller dig friskare

I en studie publicerad i American journal of epidemiology fann forskare ett samband mellan människor som drack ett eller två glas vin om dagen och en 60 procent minskad risk att drabbas av förkylning.

2. Du får i dig antioxidanter

Druvor är rika på antioxidanter, vilket är rena superämnet för kroppen. Antioxidanterna motverkar bland annat skador i blodkärl, vilket i sin tur minskar risken för blodpropp och demens, du får renare hy, friskare tänder och jämnare blodsockernivå.

3. Du kan leva längre

I flera epidemiologiska studier har det visat sig att de personer som konsumerar måttligt med alkohol lever lite längre än de personer som inte dricker alls.

– Den data vi fått fram från studien visar tydligt att måttlig alkoholkonsumtion kan öka livslängden, säger Curtis Ellison, professor inom medicin och hälsa vid Boston university, om sin slutsats.

Observera att alla studier är baserade på måttlig alkoholkonsumtion. Dricker du mer försvinner hälsofördelarna och riskerna ökar.

Foto: Shutterstock

Läs mer:

Därför är öl bra för hälsan – 6 anledningar att ta en klunk ibland

Hälsorecept: shots med ingefära att boosta hälsan med

Känner du press att dricka alkohol? Tips för dig som vill avstå

SENASTE VIDEOKLIPPEN FRÅN ELLE: