Couturekungen Pär Engsheden: "Jag älskar att göra mina kunder så vackra som möjligt"

Han är mannen bakom några av världens vackraste kreationer – däribland kronprinsessan Victorias brudklänning. ELLE fick en exklusiv intervju med 
haute couture-designer Pär Engsheden.
23 mars, 2017

”Hey! Vi ska sy den! Vi ska sy och vi ska klippa … ” Den speedade Askungensången tonar upp i huvudet när man ser en Pär Engsheden-kreation på nära håll. Allt är helt perfekt. Varje veck avvägt. Följsamma draperingar, små klädda knappar, osynliga stygn. Det är som att små sagofigurer har hållit i nål och tråd – man ser nästan de tecknade sparvarna flaxa förbi och placera de sista detaljerna på plats. Sagolikt. Men bakom haute couture i denna högsta internationella klass ligger tusen och åter tusen timmar av hårt arbete. År av stress, kreativ ångest, nålstick och vakna nätter.

Pär Engsheden vet. Han är vår starkast lysande svenska couturestjärna och en av få människor i världen som utan att blinka kan klippa i ett 12 000-kronor-metern-tyg med Fiskarssax.

– Det krävs en nonchalant inställning för att klara det. Är man nervös klipper man garanterat fel, säger han med ett skratt.

En gång i tiden har dock även han stått lutad över tygrullen med saxen beredd och känt hjärtslagen stegras på vägen mot panik.

– Som tur är vänjer man sig. Det blir ens vardag, som i alla yrken. Och för att förhålla mig sund till det måste jag jobba lite respektlöst.

Pär Engsheden tog klivet in i modevärlden i och med beklädnadstekniskt gymnasium och gesällbrev i klänningssömnad. När han hade lärt sig allt om ateljésömnad ville han förstå sig på produktionen också, se hur det gick till i verkligheten.

– Jag tog jobb på en klädfabrik i Göteborg, vid löpande bandet. Jag hade exakt en minut och tjugo sekunder på mig att sy en ficka på en kjol. Jag minns att jag tänkte när jag stod där: Om en minut och tjugo sekunder kommer jag att klippa upp den här fickan igen, och igen och igen och igen. Och sedan ska jag fästa om lika lång tid. Jag satt med en jättehög med plagg och stressen var enorm. Där lärde jag mig att jag kan lägga in den extra växeln när det behövs. Jag fick enorm respekt för dem som syr. Det är ett så slitsamt arbete och det finns så mycket kunskap i det. Det är lätt att glömma bort att det faktiskt alltid är någon som syr.

På fabriken kunde Pär göra ett plagg i flera tusen exemplar. Sedan 2006 driver han egen coutureverksamhet. Det innebär att det alltid finns endast ett exemplar av varje plagg. Så långt ifrån modefabriken man kan komma alltså. Men när det gäller kronprinsessan Victorias brudklänning hade han själv helst sett att han fått göra två exemplar. Ett i reserv, om någon oförutsedd händelse eller fläck dykt upp.

– Min största lättnad var när allt var över och det hade gått som det skulle. Det är den mest minnesvärda klänning jag gjort. Roligast var att få äran och förtroendet för en så viktig dag även ur kronprinsessan Victorias privata synvinkel. Men det var en stor utmaning att den skulle hållas hemlig. Både svensk och utländsk paparazzi jagade mig.

Pär Engsheden har blivit världsberömd för sina kreationer för allt från Nobelprinsessor till internationella artister. Hans signum är passionen för det perfekta hantverket.

– Den tid jag lägger på att skapa ett plagg kan vara mycket längre än den tid kunden bär det. Jag försöker att hitta ett slags odödlighet i det jag gör. Kreationen ska ha en längre livslängd än stunden man bär den, i och med att det många gånger är historiska, ceremoniella plagg. Det är roligt när någon återanvänder.

Är du en extrem perfektionist även utanför yrket?

– Om tiden fanns skulle nog min perfektionism färga av sig även på mitt hem och resten av mitt liv. Jag vill att det jag gör ska bli väldigt bra. Och så har jag kunskapen att se skillnaden. Men i början hade jag svårt att avsluta arbetet med ett plagg, jag ville alltid ta hem och göra om, förbättra. Så är det i och för sig fortfarande, fast nu har jag lärt mig att säga till kunden att jag bara ska fixa någon liten grej och så tar jag hem och gör om i alla fall. Om man är kreatör och eftersträvar perfektion, som jag, så finns det egentligen aldrig något stopp. Det är tur att jag har en deadline.

Efter fabriksjobbet började Pär Engsheden på Beckmans. Det var supermodellernas 80-tal. Nya märken startades och Pär fascinerades av catwalk-bilderna från visningarna.

– Jag har alltid velat jobba med något konstnärligt men det var då som mode dök upp som ett möjligt yrke. Det var mycket buzz kring Beckmans.

I dag är han ansvarig för modeutbildningen på sin gamla skola, och stolt över sina examenselever som fått jobb på både Dior och H&M.

– Men i grundskolan hade jag faktiskt träslöjd, det är det inte många som tror! Jag var bra på det med, mamma och pappa använder fortfarande saker som jag gjorde i träslöjden. Jag var noggrann. Jag ritade också mycket som barn, men det var mer serier och allt möjligt, inte direkt mode.

Hur går det till när man beställer ett plagg av dig?

– Det viktigaste för mig är att bli inspirerad av den jag jobbar med. Jag vill förstå personen för att kunna skapa ett plagg som känns som hon. Min mission är att plaggen inte ska ta uppmärksamhet från bäraren utan att hon ska kunna koncentrera sig på det hon ska göra och känna sig trygg. Ska man sy upp en brudklänning hos mig är det bäst om man har sytt upp något hos mig tidigare. Man behöver prata samma språk. En brudklänning är det viktigaste plagget i livet, så jag brukar inte säga ja till att göra det åt förstagångskunder.

Varifrån kommer din modepassion?

– Jag har alltid sett mer än de flesta andra, kanske är jag mer medveten om visuell information än människor generellt. Jag har ett öga för detaljer. Sedan älskar jag att göra mina kunder så vackra som möjligt, försköna. När jag tecknade på Beckmans sa alltid min lärare: ”Men sådär ser inte personerna ut, du har gjort dem mycket snyggare.”

Ditt bästa budgettips?

– Att låna sin brudklänning av någon i släkten.

Viktigast när man ska köpa en brudklänning?

– Att vara ute ett år i förväg. Man ska prova olika modeller, hinna ändra sig och så vidare. Det måste friaren tänka på också!

* * *

Några av Engshedens verk:

Prinsessan Madeleine i sin omtalade Engshedenklänning på Nobelpriset 2002.

Kronprinsessan Victoria i Pär Engsheden på Nobelfesten 2014. 

Victoria och Daniel tar emot folkets hurrarop på bröllopsdagen 19 juni 2010. Victorias brudklänning designad av Pär Engsheden kan synas i sömmarna i utställningen Kungliga brudklänningar 1976-2015 som pågår på Kungliga slotten till den 12 mars.

Sara Danius i en kreation av sidengazar med screentryckt rosenmönster i design av Pär Engsheden.

Skiss av kronprinsessan Victorias brudklänning av designern Pär Engsheden. Skannad inför utställningen ”Kungliga bruklänningar 1976-2015”. Att användas till vepa med måtten 580 x 2430 mm.

Engshedens skiss av kronprinsessan Victorias brudklänning.

Foto: IBL-AOP, Sanna Argus Tirén/Kungahuset.se