Populärt: Bäst i test Se Min Rutin Skönhetsredaktörens favoriter Parfymer Beautytrender

ELLEs snabbguide till parfymavdelningen

17 feb, 2012
AvLisa Arnell
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Har du gått vilse bland flaskorna i doftdjungeln? Vill du bli bättre på att hitta rätt och lätt bland de hundratals nya lanseringarna varje år? ELLE snabbguidar dig runt parfymavdelningen.

av CARIN HELLMAN foto STEFAN SEGOLSON

Doftlexikon

En parfym är en cocktail av både syntetiska och naturliga råvaror som mixas med alkohol och vatten. Koncentrationen av den destillerade doftoljan avgör vilken beteckning doften får. Hög koncentration ger en mer varaktig doft:

Anmäl dig till ELLE's nyhetsbrev

Få det bästa och senaste från ELLEs värld direkt i din inbox – anmäl dig något av – eller alla – våra nyhetsbrev! Bocka i ditt val och ange din mejladress så får du nästa utskick i din inbox. Utöver veckans utvalda artiklar får du dessutom ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar, inbjudningar till VIP-shoppingkvällar och olika event. Välkommen!

Parfymextrakt: 20–40 procent. Därför också dyrast. 7,5 ml rena droppar Chanel no 5 kostar till exempel 1 090 kr.

Eau de parfum/EdP: ca 15–18 procent.

Annons

Eau de toilette/EdT: ca 10 procent.

Skinscents och bodysplash: olika beteckningar på doft som har lägre än 10 procents doftkoncentration.

Visste du att …

White diamonds från Elizabeth Arden är en av de allra första kändisdofterna? 1991 frontade den nu bortgångna divan Elizabeth Taylor parfymen som än i dag är den mest sålda ”kändis-doften” med en vinst på 45 miljoner kronor 2010.

★ Doft försvinner snabbare på torr hud – en bra fuktbalans kapslar in doftmolekylerna och bevarar parfymen längre. Så glöm inte smörja på de ställen där du applicerar.

★ Det går lika mycket trend i doft som i modeplagg? 2011 års trendingrediens är utan tvekan oud – ett kådliknande extrakt från ett örnträd (ett träd med doftande ved), vars användning går att härleda ända tillbaka till indiska sanskrittexter. Har en svårbeskriven, komplex ton med djup och rökelsekänsla.

Bygg ett doftbibliotek

Annons

Några av de nya upptäckterna ELLE gillar på doftdisken:

Franska familjer: Fransmännen är fortfarande mästare på doft och många dofthus är fortfarande en familjeangelägenhet där yrket går i arv. Annick Goutal skapade sitt dofthus för 30 år sedan. Nu hyllar hennes dotter, näsan Camille, sin mor med nya Mon parfum Chéri.

Doftpublicist: Från parfymhuset Frédéric Malle kommer Iris poudre från Pierre Bourdon. Huset fungerar som ett förlag, Frédéric låter kända näsor kreera dofter under namnet Éditions de parfums.

Personligt präglad: Köper du en Le Labo-doft, bland annat på Colette i Paris, får du ditt eget namn präglat på flakongen.

Designerdoft: Senaste årens nylanseringar, där några doftnoter ändrats, är mer regel än undantag när det gäller kommersiella parfymer. Årets modehushajp, Balenciaga, kommer i en lättare, violig form under namnet L’eau.

Ekodoft: Tillbaka till naturen och parfymdestillering med naturligt och ekologiskt odlade ingredienser. Kända näsan Olivia Giacobettis egna parfymhus Honoré des Prés är något så ovanligt som ekodoft i lyxförpackning.

Annons

Konceptdoft: The beautiful mind är samarbetet mellan parfymören Geza Schoen och ”minnes­mästaren” Christiane Stegner, en ”intellekt­uell” parfym gjord på en doftmolekyl som förändras under dagen. Doften är svår-definierad … Nytvättat … trä … Skönhets-redaktören älskar den!

Doftkonsulten tipsar!

– Linda Landeberg, doftkonsult* på NK, ger här sina bästa tips:

– Våga ställa frågor om doft. Ta inte första bästa, låt det ta tid och kräv vägledning.

– Tänk igenom när du ska bära doften och vad den ska uttrycka. Gör ditt val beroende på yrke och situation när du tänkt bära doften. En doft täcker inte alla tillfällen, tänk att du bygger en doftgarderob precis som med kläder.

– Fokusera på vad du tycker om, inte tvärtom.

– Tänk utifrån och visualisera vad du gillar i din vardag. Gillar du att gå i skogen? Vilka färger dras du till?

* Tidigare i år började NK:s parfymavdelning i Stockholm med doftkonsultationer. Där kan du boka tid för guidning, det kostar 300 kronor som dras av på priset om du köper en parfym.

★    ☆    ★

Varje år lanseras drygt 400 nya dofter på skönhetsdiskarna. Allt från modehusmegalanseringar à la Burberry och YSL, till mer tystlåtna uppstickare från renodlade parfymhus som Frédéric Malle och Diptyque. I regel lever en doft tre fyra år på den kommersiella marknaden, och ofta revideras parfymen, kommer i ny skepnad eller plockas helt enkelt bort från hyllan om inte försäljningen går som förväntat.

Annons

Den förföriska parfymvärlden är i många fall lika komplex och abstrakt som konsten. Här finns motsvarigheter till hötorgstavlor och Picasso-alster i det oändliga. High street och high end existerar även i doftvärlden – exklusiva råvaror och längre skapandeprocess (två tre år är snittet för att ta fram en prestigedoft) ger dyrare parfym och finare kvalitet, precis som modeplagg.

Så inte är det konstigt att mängden skapar beslutsångest och osäkerhet. Adderar man dessutom näthandeln blir valmöjligheterna oändliga. Till sist återstår ju ändå bara frågan – hur ska man välja sin parfym bland högt och lågt? Och lära sig vad man verkligen gillar? Med tanke på priserna kan man inte heller chansa hur många gånger som helst.

– Det handlar om att koppla näsan till hjärnan, säger Tania Sanchez, doftexpert och författare till boken Perfumes – the guide.

– Man måste vara envis och öppen för intryck i butiken. Visa inte för mycket osäkerhet, fråga efter det bästa. Plöj inte alla dofter på en dag, efter en stund avtar luktsinnet. Räkna med att testa fem till tio dofter på sticka och en till två på huden. Lämna varuhuset och låt beslutet vila. Tänk på att de allra flesta dofter förändras drastiskt efter 20 minuter, tipsar Tania.

Annons

För just utprovandet är det allra känsligaste momentet och det finns flera anledningar till att inte fatta ett förhastat beslut i butiken. Först känner du toppnoten – den som träffar luktsinnet först, generellt är det en citrus- eller blomnot. Det tar drygt tjugo minuter innan parfymen landar i mellannoten och det är den som avgör hur den doftar på dig. Man bör alltid invänta den och låta den mjukna och mixas med din egen kroppsdoft och bottennoten, som är de tyngre ingredienserna av till exempel mysk- och tränoter. Bottennoterna stannar längst på huden och är sällan väldoftande i sig, men ger djup och varaktighet.

– Jag skulle inte rekommendera någon att prova en parfym annat än på sin egen hud, säger Wenche Hughes, ägare av Cow parfymeri i Stockholm.

– Det är så viktigt att bära doften innan man bestämmer sig, för en parfym ändrar sig så pass mycket under dagen. Låt köpet av en doft ta tid, av respekt för både för dig som kund och det hantverk en fin parfym är, säger Wenche.

Annons

Att lära sig doft är precis som med allt annat något man tränar för att bli bra på. Och bestämmer sig för vilken känsla man vill förmedla. I dag kan man hitta dofter som verkligen tar en till ”saltstänkta stränder” (Profumum Romas Acqua di Sale med oerhört salta ackord) eller sprider ”trygghet och moderskap” (Humiecki & Graefs Geste med pudernot och mysk). För som sagt, även parfym kan göras till en konstart.

Annons