ELLE möter: Fifth avenue shoe repair

10 februari, 2009

”Vi kan inte lira i korplaget, vi måste dedikera vårt liv till det vi gör.”

Namn: Astrid Olsson, Lee Cotter
Startades: 2004
Kollektioner: Herr, dam och sidolinjen By the no.
Kuriosa: Namnet kommer från en skomakarverkstad i London och har fans som Madonna, Jared Leto och Gwyneth Paltrow.

Fifth avenue shoe repair är ett modehus som är svårt att ta miste på.

Knivskarpa silhuetter, nakna detaljer och ett kompromisslöst formspråk

– alltid i svart och vitt, ibland med accenter som rött och orange.

fifth

Designerna Astrid Olsson och Lee Cotters företag föddes i samband med

Astrids examenskollektion på Textilhögskolan i Borås 2004, men drömmen

om Fifth avenue shoe repair har funnits längre. De träffades som

14-åringar när de båda tävlingsdansade (de har vunnit SM-guld och

tävlat i VM och EM) och har varit ett par sedan 20-årsåldern. Dansen

var livet då men parallellt ritade och sydde de kläder till dansare,

teaterfolk och dragshowartister.

– Det var allt från frihetsgudinnan i aluminium och fjäderskrudar, säger Lee.

– Vi har gjort rätt mycket knasiga saker och det gynnar oss nu: vi är

inte rädda att sätta saxen i tyget. Det teatraliska i våra kläder

kommer från vår dansbakgrund.

Parallellt med huvudlinjen produceras By the no, en systerlinje som

närmast kan beskrivas som couture. Den sys helt för hand i ateljén på

Åsögatan i Stockholm och samtliga plagg görs enbart på beställning.

– Vi var tvungna att bestämma om vi skulle vara konst eller kommers och

vi ville inte att våra plagg bara skulle leva på bild i modemagasin,

utan på folk på gatan. Samtidigt skulle vår kreativa ådra dö om det

inte fanns en total designfrihet. Därför har vi gjort två separata

linjer redan från start och By the är formen som vi ser när vi blundar.


Clements Ribeiro, A.F Vandevorst, Eley Kishimoto … Modevärlden är full av par som jobbar tillsammans, hur funkar det?

– När vi dansade tränade vi fyra timmar per dag, sex gånger i veckan

och kritiserade varandra på alla sätt, från utseende till talang och

teknik. Med den bakgrunden klarar man det mesta helt enkelt och

smärtfritt.


Har ni olika roller när ni jobbar?

– Lika och olika. Kreativt är vi som en person, vi pratar dygnet om och

vi litar på varandras bedömningsförmåga. Astrid är en supervass

tillskärare och flitigare med saxen, även om jag också tråcklar lite.

Jag är mer affärssinnad och tänker konceptuellt kring varumärket. Sedan

möts vi i mitten som designers.


Dekonstruktion, skarpa snitt och svartvit färgskala – det är svårt att

inte tänka på belgiska Ann Demeulemeester. Känner ni ett släktskap med

henne?

– Vi söker oss fram på ett erfaret sätt med satta ramar och gränser,

men innanför dem har vi ännu inte bestämt vad Fifth avenue shoe repair

är. Det är där vår kreativa frihet ligger och den är livsviktig för

oss.


Dansar ni fortfarande?

– Vi har inte tagit ett steg sedan vi slutade. Vi kan inte lira i korplaget, vi måste dedikera vårt liv till det vi gör.

Av: Erika Vallin