ELLE-galan 2020: Susan Szatmary vann Årets accessoardesigner

17 jan, 2020 
AvLisa Arnell
Årets accessoardesigner Susan Szatmary på ELLE-galan 2020
Årets accessoardesigner Susan Szatmary har jobbat för modehus som Alexander McQueen och Celine. Nu tar hon över världen med sin egen lyxiga art déco-inspirerade väskkollektion för den moderna kvinnan.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

VINNARINTERVJU: MED SUSAN SZATMARY

Årets accessoardesigner på ELLE-galan 2020 är Susan Szatmary. ELLE har pratat med henne om vinsten, design och hur framgångsresan startade.

Grattis! Hur känns det?

– Jag fick reda på det precis innan jul och det kändes som att jag fick värsta julklappen. Jag har jobbat i 15 år, så det är en lång karriär, men mitt eget märke lanserades hösten 2018, så det är inte så länge sedan. Jag tror det här kan öppna många dörrar.

Hur blev du smyckedesigner?

– Jag är född i Irak och flyttade till Sverige som 13-åring och är uppväxt här. Jag har alltid älskat att måla och rita och ville bli konstnär, men började jobba som bland annat scenograf och tecknare. Jag har alltid tyckt om mode och köpte gamla läderjackor och gjorde väskor av dem. En butik tyckte att jag alltid hade så fina accessoarer, så jag började sälja på Tjallamalla i Stockholm. Då kände jag att jag ville utbilda mig på riktigt och åkte till Rom för att läsa en accessoarutbildng på Istituto Europeo di Design. Det var en ettårig utbildning och sedan rekommenderade rektorn mig att ringa Gaetano Perrone som jobbade på Alexander McQueen. Jag fick komma in och börja jobba direkt. Då var Lee där och jobbade med Sara (Burton, i dag creative director på Alexander McQueen, reds.anm). Det var Kate Moss och Isabella Blow … Det är en av mina bästa erfarenheter. Vi gjorde 12 kollektioner om året – full fart, man fick jobba hårt och länge om dagarna.

Annons

Berätta om Lee!

– Lee var fantastisk person, med ett otroligt hjärta och otrolig talang. Än i dag är jag så imponerad av hans vision och syn. Han kunde gå förbi vårt skrivbord, se en teknik vi använde för att göra skor och förvandla det till en klänning. Hans DNA finns kvar i Alexander McQueen.

Hur kom det sig att du startade ditt eget märke?

– Efter McQueen kom jag till Celine, Paco Rabanne, Elie Saab och gjorde ett co-lab med & Other stories. Det var det som gjorde att jag ville göra mitt eget. Men jag ville göra lyxprodukter, något hållbart som kan användas i flera år. Efter Paris gifte jag mig och bytte namn från Ibrahim till Szatmary. Det kändes helt rätt att köra frilans då för att hinna bygga upp min egen kollektion. Det tog mig tre år innan jag kunde släppa den första kollektionen, som inspirerades av resväskor. Vogue skrev om den och efter min andra kollektion nominerades jag till NK-priset och försäljningen tog fart. Nu, efter den tredje kollektionen, händer det här. Det känns helt fantastiskt! Det är en feminin och lyxig linje med art déco-känsla för en modern kvinna som reser. Samtidigt är den klassisk med en industriell touch. Jag älskar mixen mellan silver och guld, kallt och varmt.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Annons