Årets designer 2019: Färg & Blanche

Färg & Blanche är Årets designer 2019.

I sitt alldeles eget Underland skapar Emma Marga Blanche och Fredrik Färg möbler och nya tillverkningsmetoder. Nu tilldelas de priset Årets designer på ELLE Decoration Swedish Design Awards 2019!
04 februari, 2019

Färg & Blanche

Bakgrund: Emma Marga Blanche är utbildad på LISAA i Frankrike och Fredrik Färg är utbildad på HDK i Göteborg. Fredrik valdes till Årets stjärnskott av ELLE Decoration år 2010.
Gör: Produktdesigner med uppdragsgivare som Gärsnäs, BD Barcelona, Petite Friture, Johanson Design, Northern och Design House Stockholm.
Aktuellt: Utställningen The baker’s house Nya produkter för Gärsnäs och Johanson, som visas på Stockholm Furniture Fair.
Läs mer: fargblanche.com
Motivering: ”Innovatörer, inspiratörer, kreatörer – denna duo utmanar designvärlden och förflyttar ständigt gränserna för hur möbler kan tillverkas och se ut.”

När man ringt på dörrklockan vid den anonyma metalldörren vid en bakgata på Söder tar det en så lång stund innan någon öppnar att man frestas att trycka igen. Men den som besökt Färg & Blanches ateljé vet varför det dröjer: innanför dörren leder en brant ramp nedåt i underjorden och där nere öppnar sig en stor arbetslokal fylld av möjligheter. Här finns symaskinen som gjorde det möjligt för Årets designer Fredrik Färg och Emma Marga Blanche att för några år sedan experimentera med att sy i trä och senare även i metall, här finns 3D-skrivare och mängder av modeller, prototyper, materialprover och skisser – och såklart färdiga produkter. Som soffan Norma eller storsäljarstolen Frankie för Johanson eller fåtöljerna Couture för BD Barcelona och Emma för Gärsnäs. Det är det magiska Underlandet, utan att överdriva en helt egen värld där kreativiteten får fritt spelrum.

Emma och Fredrik värderar den kreativa friheten högt, de jobbar alltid tillsammans, men påpekar att de egentligen är ganska olika: Emma diskuterar, ifrågasätter och vänder och vrider intellektuellt på designprocessen, medan Fredrik gärna snabbt drar igång det praktiska arbetet.

– Vi kanske inte är mer effektiva, men vi är mer självsäkra när vi väl visar upp någonting. Man är mindre rädd när man är två, säger Emma.

– I början när vi jobbade tillsammans var det finaste för mig att vi kunde bestämma oss för att släppa något, att känna att det var bra, säger Fredrik.

Nu i februari är det tio år sedan de träffades första gången. Emma Marga Blanche och Fredrik Färg hade var sin liten monter i Greenhouse, Stockholm Furniture Fairs avdelning för unga, kommande designer. Lite senare samma år visade det sig att båda skulle ställa ut i Berlin.

– Jag hade gjort en pall med starka magneter och fick inte ta med den på flyget, så jag bad om en lista med andra utställare från Sverige och skrev till alla och frågade om det fanns någon jag och min pall kunde åka med och Fredrik svarade, berättar Emma.

Roadtripen till Berlin i Fredriks bil blev början på deras förhållande och med tiden blev de mer och mer involverade i varandras projekt. 2011 startade de tillsammans Färg & Blanche. Sedan dess har de tillsammans skapat möbler för företag som Gärsnäs, Johanson, Northern och BD Barcelona, mindre produkter för Petite Friture och en mängd utställningar i Sverige och utomlands. Som utställningen på Biologiska museet i Stockholm år 2011 som betydde mycket för att placera Färg & Blanche i designvärldens gemensamma medvetande.

När vi träffas i studion på Söder är Emma och Fredrik i full färd med att planera och skapa nästa stora utställning: The baker’s house som har öppet under Stockholm Furniture Fair nu i början av februari och som berättar historien om Emmas svenska släkt. Emma är visserligen själv uppvuxen i Frankrike, men hennes rötter på Söder i Stockholm är djupa. På 1800-talet och i början av 1900-talet drev familjen en knäckebrödsfabrik på Södermalm och på 1880-talet lät Emmas farmors farfar bygga en paradvåning ovanpå bageriet på Bondegatan och det är i den miljön utställningen visas.

– Vi kommer att berätta historien om min familj och denna fantastiska byggnad genom våra objekt, säger Emma.

I arbetet med utställningen har Emma och Fredrik tagit chansen att utmana sig själva och lära känna nya material som de aldrig har arbetat med tidigare, som glas, till exempel.

– Producenter frågar oss ofta efter saker som de har sett att vi kan göra, men vi vill utmana oss själva. Friheten i vårt skapande är något vi strävar mycket efter att behålla.

– Våra experiment har ju ofta lett till produkter. När vi började sy i trä visste vi inte om det skulle fungera i produktion.

Just växelspelet mellan det helt fria experimenterandet utan uppdragsgivare och beställningsuppdragen för industrin är något som både Emma och Fredrik uppskattar.

– Vi älskar att jobba med industrin och att få dela kunskap, säger Fredrik.

– Många frågar oss varför vi inte bara gör konst, men vi skulle inte vilja släppa designen för industrin. Det är i samarbeten som innovation och oväntade saker kommer till, säger Emma.

I det före detta garaget på Söder fortsätter arbetet. Fredrik bygger på en ny och större 3D-printer som komplement till den de redan har och i utställningen kommer vi förhoppningsvis att få se en ny lampa i form av en lysande stång med ”knäckebrödsrundlar” av glas – en pusselbit i berättelsen om bageriet på Söder och ett resultat av Emmas och Fredriks orädda och fria experimenterande. Vad som kommer i framtiden är det ingen som vet.

– Vårt första mål är att överraska varandra.