Haymarket lanserar hållbart barkoncept

Hållbara drinkar från Haymarket.

Hotellet Haymarket i Stockholm har lanserat ett nytt hållbart barkoncept där bortglömda råvaror tas tillvara på och förvandlas till fantastiska cocktails.
01 mars, 2018

Bakom Haymarkets nya barkonceptet står Christian Grevius från hotellets prisbelönta bar Americain, Daniel Hermansson som är Food & Beverage Manager på Haymarket och Andrea Patelli som bland annat jobbat på Saint Martins Lane i London och Little Quarter i Stockholm.

Med lansering den 27 februari och tre månader framöver förvandlas baren i restaurangen Paul’s till en hållbarhetsbar där det dagliga svinnet från hotellet tas till vara på och används som drinkingredienser.

Skalen från ananasen och skummet som blir över i kannan efter att baristan har hällt upp en cappucino åt gästen är ett par exempel på råvaror som tas om hand om och ges ett nytt liv.

”From Unnecessary Waste to Unbelievable Taste”

– Denna lansering ger oss chansen att testa oss fram under projektets gång, samtidigt som gästen får utrymme att i lugn och ro uppleva utvecklingen. Vår ambition är att så småningom kunna implementera det mesta i vår resterande drift och vi har då kunskapen om hur vi ska gå tillväga för bästa resultat säger, Christian Grevius.

Haymarket jobbar redan aktivt med hållbarhet och miljöarbete i linje med Scandics hållbarhetsprinciper och ser fram emot att ta utvecklingen vidare i barerna. Det ”gröna tänket” uppmärksammades också i nomineringen när hotellet mottog pris för ”Bästa Individuella Hotell Sverige” i Grand Travel Awards tidigare i februari.

Baren är öppen för drop in-gäster 17:00-22:00 (mån-tors) och 17:00-23:00 (fre-lör).

Läs även: 9 stora drinktrender 2018

Cocktail med ananasskal från Penny & Bill.

Cocktail med ananasskal från Penny & Bill.