Virgil Abloh i samarbete med Vitra – se kollektionen

Virgil Abloh i samarbete med Vitra – se kollektionen

Virgil Abloh har släppt en limiterad kollektion i samarbete med Vitra, som presenterades i Tyskland den 12 juni. Se alla produkter ur den omtalade kollektionen här.
18 juni, 2019

Virgil Abloh behöver kanske ingen närmare presentation och som grundare till Off-White och artistic director för Louis Vuitton är han ett givet namn inom modebranschen. Också inom inredning gör han succé. Efter det lyckade samarbetet med Ikea i maj i år var det nyligen dags för ännu ett. Denna gång med Vitra.

Samarbetet Virgil Abloh c/o Vitra presenterades med installationen TWENTYTHIRTYFIVE på Vitra Campus i Weil am Rhein i Tyskland den 12 juni. I samband med den släpptes även de tre limiterade produkterna som utgör Virgils kollektion med Vitra.

– För mig är design en bro från det förflutna, med en blick mot framtiden, säger han.

För samarbetet med Vitra har Virgil inspirerats av fransmannen Jean Prouvés verk och design.

– Jag älskar idén om att introducera några Prouvé-klassiker till dagens generation som kanske inte förstår vikten av hans arbete.

De tre produkterna som Virgil tagit fram i samarbete med Vitra utvecklades i samband med utställningen i Tyskland och lanserades samtidigt som den hade premiär.

Virgil Abloh c/o Vitra – se kollektionen här:

Tegelsten, Ceramic block

Under utställningen TWENTYTHIRTYFIVE är framtiden i centrum i form av en vägg av tegelstenar i en klar, orange ton. Tegelstenarna med namnet Ceramic blocks fungerar inte bara som prydnad, utan kan användas som förvaring.

Utställningen består av 999 tegelstenar, var och en numrerad, vilket gör dem unika. Tegelstenarna kan köpas under utställningen och genom att plocka objekten från tegelväggen förändras installationen och hålls hela tiden levande.

Pris: 149 euro.

Vägglampa, Petite potence

Jean Prouvé skapade vägglampan Potence till sitt hem i staden Nancy i Frankrike 1942. Designen slog igenom och det dröjde länge inte förrän den producerades i flera olika storlekar.

Virgil fascinerades av den industriella känslan och integrerade en mindre variant i sin utställning. Han accentuerade industrikänlsan genom att ge lampan en orangelackerad finish och placerade en LED-lampa inuti den avlånga buren. Virgils tolkning av Potence släpps i en limiterad upplaga på 300 unikt numrerade exemplar.

Pris: 1 489 euro.

Stol, Antony

Stolen Antony utvecklades av Jean Prouvé under tidigt 50-tal för universitetet i Antony, i närheten av Paris. Stolen med en dynamiskt svängd träsits på en bas av metall var en av de sista möblerna Pouvré gjorde. Med sin tolkning ville Virgil hylla den ikoniska designen och han har satt sin prägel på den uppdaterade varianten för utställningen och Vitra.

Virgils Antony-stol har fått en modern look med sits i plexiglas och en metallstruktur i klarorange lack. Precis som de andra produkterna är Virgils Antony-stolar numrerade och släpps i 100 exemplar.

Pris: 2 489 euro.

Utställningen TWENTYTHIRTYFIVE är öppen för allmänheten på Vitra Campus i Weil am Rhein till den 31 juli, sedan flyttar den vidare till Vitras nyöppnade showroom i New York.

Kika in i Virgil Ablohs designstudio – exklusivt på ELLE!

Kika in i Virgil Ablohs designstudio
Slå på ljud

Foto: Vitra (porträttbild: Joshua Osborne produktbilder: Marc Eggimann)

Läs mer: De starkaste trenderna från möbelmässan i Milano 2019