Personligt och ombonat hemma hos kreatörerna i Malmö

Personligt och ombonat hemma hos kreatörerna Fanny Dorthé och Peter Schamaun i Malmö

Inredningsarkitekten Fanny Dorthé och konstnären Peter Schamaun går på känsla. De testar gärna nya idéer i hemmet, men alltid med det personliga som bas.
02 november, 2021
1:22

Efter reklamen: Så målar och inreder vi 2022 – 5 stora färgtrender

(1:22)

När inredningsarkitekten Fanny Dorthé berättar om hemmet hon delar med sin man, konstnären Peter Schamaun, och dottern Elsi låter det som en poetisk beskrivning av ett familjeliv i stort. Åtminstone av vad man önskar att ett familjeliv ska vara; fyllt av värme och ofrånkomligt en hel del kompromisser.

Personligt och ombonat i Malmö, Fanny Dorthé Peter Schamaun

Peter och Fanny, och Elsi i bakgrunden.

– Vår lägenhet är ett virrvarr som genom ett ständigt krigande och försonande av viljor och uttryck har landat i ett varmt, avslappnat och föränderligt hem. Men både jag och Peter har mycket bestämda åsikter om hur det ska vara och någonstans där möts vi i det som blir bäst, säger hon.

Resultatet känns onekligen varmt och ombonat. Ett hem fullt av konst och böcker och vackra trämöbler gjorda av Fannys pappa, möbelsnickaren Claes Dorthé. Varje sak i hemmet har en historia och finns där av en anledning.

– Mycket av vår inspiration kommer från våra uppväxter, berättar Peter. Min familj har ett stort intresse för konst, objekt och porslin. Fannys pappa är möbelformgivare och hennes mamma är i grunden arkitekt. Vi ser på vårt hem lite som en sammansättning av flera generationers historier. Min mammas loppmarknadsräder, min pappas konstsamlarintresse och Claes möbler är en lika stor del av vårt hem som vi är. Ibland känner jag att vi kurerar deras historia. Den första servisen min mamma någonsin köpte har vi nu som frukostservis och den första stolen Claes byggde står i vårt vardagsrum.

– Men sen går vi också mycket på känsla och vad vi har lust att göra, fortsätter Fanny. Vill vi göra något så provar vi, ibland blir det bra och ibland katastrof. I vårt hem vågar vi testa det man inte alltid vågar testa i yrkeslivet, det är ständigt under förändring. Men vi är noga med att det ska kännas fritt och otvunget. Det gör inget om det känns lite fel.

De stora målningarna som täcker många av väggarna och takmålningen i sovrummet är gjorda av Peter, som efter att ha jobbat i modebranschen på företag som Burberry och Acne i många år har lämnat modevärlden bakom sig för att fokusera på sin konst. Fanny är utbildad inredningsarkitekt på Konstfack, har bland annat jobbat med Jo Hamilton i London och arbetar i dag både med offentliga miljöer och privata kunder.

– När jag jobbar med privata hem försöker jag förstå så mycket som möjligt om kunden, dess vanor, intressen och sätt att leva. Det viktigaste är att hitta vad just den personen ”har inom sig” och både förstärka och utmana det. Och ofta kommer man väldigt nära personen i fråga. Det som är roligt med privata hem är att man måste släppa på sin egen estetik vilket är befriande. Jag försöker alltid hitta de stora greppen först. Rum behöver ha något som bär, om det så är en inbyggd bokhylla eller takmålning. Något som sätter tonen. Det gäller att hitta rätt lösning för både människa och rum, säger Fanny och berättar att hon även tagit med sig erfarenheten från de privata hemmen till det offentliga:

– Jag tror på att våga plocka in mer personlighet även i offentliga rum även om det är på ett annat sätt. Genom att jobba mer med konst, ornament och att våga vara uttrycksfull! Här har Peter pushat mig mycket. Det är viktigt att användarna av rummet ska känna att det är någon som har tagit hand om deras miljö med omsorg.

Nu ska familjen snart utökas med ett småsyskon och hemmet som är i ständig rörelse ska flyttas, från trerummaren i Malmö till ett radhus i Lund. Och till skillnad från det nuvarande hemmet, där den största renoveringen bestod i att måla om väggarna, behöver det nya huset som i princip har varit orört sedan 70-talet en mer omfattande förändring.

– Huset har mycket originaldetaljer och vi är måna om att behålla det som är fantastiskt med 70-talet, men vi vill lägga till det som är ”oss” och anpassa det lite mer efter hur vi lever i dag. Vi har snöat in på japansk arkitektur och 70-talet, jag tycker mig se mycket likheter där. Det har hjälpt oss att skapa en målbild för renoveringen, säger Fanny.

Så när man är ständigt omgiven av inredningsprojekt, både hemma och i yrkeslivet, vad är då det första man lägger märke till när man kommer hem till andra?

– Återigen personlighet. Det bästa vi vet är när man får en inblick i andras liv, ritualer och sätt att leva. Det finns något fint i att kunna leva sig in i någon annans liv en stund och vissa hem låter en verkligen göra det. Där hittar man mycket inspiration. Inte för att man vill göra likadant men glädjen över att uttrycka sig genom sitt hem smittar av sig.

Fotograf: Petra Bindel

Läs mer om inredningen i bildspelet här!

Peter ritade och byggde med hjälpa av Fannys pappa den vackra skiljeväggen med en svängbar del för öppningen mellan hallen och vardagsrummet.

Runt porttelefonen i hallen hänger teckningar av Nils Skum, Svein Strand och ett grafiskt tryck av Rembrandt Van Rijn.

Mycket av Fannys och Johans inspiration kommer från deras uppväxter. ”Min familj har ett stort intresse för konst, objekt och porslin. Fannys pappa är möbelformgivare och hennes mamma är i grunden arkitekt”, berättar Peter.

Bokhyllan som täcker ena väggen i vardagsrummet är ritad av Fanny och Peter tillsammans med Fannys pappa, möbelsnickaren Claes Dorthé. Den magiska skiljeväggen i öppningen mellan vardagsrum och hall har Peter ritat och byggt. Soffbordet är ett loppisfynd, den vävda stolen är Jøris av Claes Dorthé och trästolen Pampa av Jonas Lindvall för Skandiform. Mattan är en växtfärgad Bakhtiar-matta.

Hyllan med porslin heter Visingsö och är designad av Carl Malmsten. Trycket ovanför är gjort av Olle Bærtling.

Det ljusa hörnrummet med fönster åt två håll är parets sovrum. Det vackra överkastet har Peters mamma gjort. Bänken Weave nr 3, skrivbord och stol är gjorda av Claes Dorthé, den senare är en prototyp för stolen Seamore för Roman and Williams. Matta av Ingrid Silow. Den vackra takmålningen har Peter själv gjort.

Kök, vardagsrum och sovrum ligger i fil i hörnlägenheten. De stora målningarna har Peter gjort och de flesta av möblerna i lägenheten är ritade av Fanny och Peter och byggda tillsammans med Fannys pappa, finsnickaren Claes Dorthé.

Mellanrummet används som familjens vardagsrum. Den flätade stolen, samt det lilla träskåpet i bakgrunden är båda gjorda av Claes Dorthé.

Det stora matbordet i köket är ritat och byggt av paret själva, med hjälp av Fannys pappa Claes Dorthé. Stolar, Fischel. Taklampa, design Anna Ehrner, Ateljé Lyktan.

Det lille trebenta sängbordet heter Nr 435 och gjordes av Sundling i Tranås på 50-talet. Verner Panton och Marcello Siards lampa Leila från 1960 fungerar som sänglampa. Ovanför hänger ett tryck av Frank Stella.

Missa inte

Designmöbler, konst och kreativitet hemma hos Acnes grundare på Söder

Wow, vilket inspirerande hem!

Jordnära färger och unika detaljer hos smyckeskonstnärerna i Frederiksberg

Det blir inte finare än så här!

Smyckesdesignerns lyxiga, väldesignade och avslappnade stil – häng med in

Vi älskar detta chica och coola hem!