Noma-grundare tar ett stort grepp om Ikeas mat

När Ikea nu vill styra om sin mat och göra den mer hållbar, säsongsanpassad och inte minst godare har de tagit hjälp av ett sant innovationsproffs – Claus Meyer, medgrundare till restaurangen Noma och New Nordic Cuisine.
05 juni, 2019

Det är nog en liten andel svenskar som aldrig har ätit på Ikea, som inte har fått i sig ett lass köttbullar i en paus mellan sökandet bland sängar och Billy-hyllor. Under åren som gått har Ikeas mat i restaurangerna utvecklats och förbättras, och nu ska de ta ytterligare ett steg framåt med hjälp av ingen mindre än Claus Meyer.

Claus Meyer är mest känd som en av medgrundarna till Noma, den normbrytande restaurangen i Köpenhamn som tilldelats två Michelinstjärnor och rankats som världens bästa restaurang.

Miljön och smaklökarna i fokus

Claus Meyer och Michael La Cour – männen bakom Ikeas nya mat.

Claus Meyer och Michael La Cour – männen bakom Ikeas nya mat.

Nu ska Claus Meyer ta tag i Ikeas mat och få den att bli både mer tilltalande för människorna som ska äta den men också göra den bättre för miljön.

– Tillsammans med Claus vill vi visa att mer hållbar mat inte bara är bättre för miljön, utan också för våra egna smaklökar. Vi vill utforska nya sätt att engagera våra gäster och kunder, säger Michael La Cour, managing director för Ikea Food Services.

Han säger också att han ser att dagens unga tar stora steg för att göra gott för klimatet och att deras livsval också syns i den mat de väljer att äta.

– När vi började jobba med Claus frågade vi oss själva: Tänk om vi skulle alliera oss med den här generationen genom att skapa mat som ser till vår egen hälsa såväl som miljöns hälsa, säger han.

Samma idéer som inom New Nordic Cuisine

Ikea är idag en betydande aktör inom matindustrin, med en årlig omsättning på över två miljarder euro, bara på mat, och med stor makt kommer stort ansvar, påpekar Claus Meyer. Han har inte bara grundat Noma utan ligger också bakom rörelsen New Nordic Cuisine som försöker förändra maten vi äter och få den att bli fräschare, mer säsongsanpassad, djurvänlig, hållbar och också utveckla den nordiska maten i mötet med andra matkulturer.

Det här vill han nu alltså implementera i Ikeas arbete med hur de ska utveckla sin mat.

– Framför allt så är jag inspirerad av idén att gå samman med nästa generation. Jag kan knappt vänta på att få veta vad det här kan betyda för Ikeas mat, säger han.

Foto: Ikea

 

Läs mer:

Ikea lanserar regnbågsfärgad bärkasse

Ikea avslöjar nytt samarbete med färgglada designern Zandra Rhodes

5 trendiga sätt att förändra hemmet när du har köpfritt år

SENASTE VIDEOKLIPPEN FRÅN ELLE DECORATION: