Jordnära färger och unika detaljer hos smyckeskonstnärerna i Frederiksberg

Jordnära färger möter unika föremål hos smyckeskonstnärerna bakom Griegst i Frederiksberg

När du besöker Amalie Adrian och Noam Griegst, paret som för vidare danska smyckesfirman Griegst, möts du av en diskret fasad. Men likt en riad i Marocko öppnar sig en ny värld när du tar steget över tröskeln.
02 november, 2021
1:32

Efter reklamen: Inredningstrender hösten 2021- åtta trender att ha koll på

(1:32)

Amalie Adrian och Noam Griegst älskar att förflytta sig, i ordets alla bemärkelser, så att de skulle bo i en villalägenhet mitt i Frederiksberg var inte vad de hade förväntat sig. Eller så hade de kanske det. För paret känns det fortfarande som ett ödets nyck – och något de själva inte riktigt förstått.

Konstfotografen Noam, son till smyckeskonstnärerna Arje och Irene Griegst, har vuxit upp i lägenheten på våningen under. När hans pappa blev allvarligt sjuk 2015 sammanföll det med att lägenheten ovanför blev ledig och Amalie, Noam och deras lilla dotter flyttade in.

De satte igång med ett större renoveringsarbete som inkluderade att riva ner vinden, så att det blev öppet upp i nock, medan Amalie var höggravid och ännu dansade på Den Kongelige Ballet i Köpenhamn.

När Arje Griegst gick bort 2016 tog Noam ansvar för att föra faderns professionella arv vidare. Det blev ett blomstrande samarbete mellan mor och son, och senare även med Amalie, som i dag har lagt baletten bakom sig och arbetar heltid i familjeföretaget.

Eftersom Amalie tillbringade mycket tid på baletten när de flyttade in så var det i hög grad Noam som stod för det praktiska, med en del oväntade detaljer. Till exempel finns nu ett eluttag i parets klädskåp i sovrummet, ett takfönster i köket vetter mot norr och ger därför mycket mer ljus. Noam hittade ett runt, grönt teaterglas hos en antikhandlare, skar ut ett hål i väggen och placerade det så att solen aldrig riktigt fångas upp helt. Men när det händer är det väl värt det.

Låter det lätt kaotiskt? Då har du faktiskt en god förståelse för parets stora tillgång i livet. Inte så att det närs av kaos, men de är inte rädda att stå mitt i det. Deras inre lugn gör dem säkra på att de nog ska kunna hitta en väg framåt. Det avspeglas också i hemmet, där varenda objekt – från soffor till lampor och gardiner – berättar en historia om att vara utvalt och hittat och därför utgör de tillsammans en fulländad helhet.

Kanske beror det på Noams uppväxt med en nordisk familj på pappans sida och mammans rötter i Mellanöstern. Vägguret slog i takt till måltider bestående av smörrebröd – men middagsbordet bågnade samtidigt av alla möjliga ovanliga frukter och kryddor. Att navigera det tänder säkerligen en gnista i ett redan konstnärligt sinne.

Det kan också bero mycket på den i dag 31-åriga Amalies långa liv vid Den Kongelige Ballet, där man lär sig att lyfta blicken. Där ultimat disciplin lägger grunden för den yppersta konsten och du betraktas som en kollega av äldre dansare, samtidigt som du uppträder i kostymer och bland kulisser som de flest av oss bara kan drömma om.

Det är även framför allt musiken från de gamla scenerna som snurrar runt på LP-spelaren och fyller hemmet med klassiska toner. Känslan för det dramatiska, det lilla extra och originella styr Amalies blick när hon söker efter möbler och lampor på Ebay eller när de tillsammans besöker antikhandlare på sin årliga resa till Marrakech. Paret reser nämligen gärna långt för att inreda sitt hem. Noam körde hela vägen till marmor- och skulpturbyn Pietrasanta i Toscana för att hämta kökets gröna marmorskiva. På samma sätt hämtades väggkaklet upp i Apulien. På så sätt talar köket italienska, men med en accent från Mellanöstern.

Maten som lagas är inspirerad av parets nyfikenhet inför olika kulturer, kombinerat med rätter ur Yotam Ottolenghis kokbok Jerusalem. Nästa plan för hemmet är att slopa matsalsbordet och stolarna för att istället sätta in soffor längs väggarna i bästa Mellanöstern-stil. Perfekt både för livet med barnen och deras kompisar, och när de söker ro att landa vid kvällsteet, självklart bryggt på verveine-blad som hämtats i stora påsar från Marocko. Så på sätt och vis befinner de sig alltid ute i världen, även om de faktiskt bor i Noams barndomshem på Frederiksberg.

Av: Marie Louise Wedel Bruun Stylist: Stine Langvad Fotograf: Mikkel Tjellesen.

Läs mer om inredningen i bildspelet här!

Golvlampan Arco, design Achille & Pier Giacomo Castiglioni, Flos. Paret bar själva upp den till lägenheten en trappa upp. Skulptural lampa i fönstret, The Conran Shop. Stolarna är Afra och Tobia Scarpas Monk chair. Det snäckformade porslinet i serien Konkylie formgavs av Noams pappa Arje Griegst för Royal Copenhagen 1978 och används flitigt. Arje Griegst sagolika smycken säljs i dag i Paris, London, Los Angeles, New York, Singapore...

Den antika, målade kommoden är hittad i Marocko, dessvärre kan lådorna inte användas så den fungerar mest som ett dekorativt inslag. Den syriska spegeln med inlagd pärlemor är köpt i Jerusalem, och den runda Muranolampan på Ebay. På väggen hänger en smidd lykta från Mallorca.

Överkastet är ett lapptäcke som loppisfyndats i LA, medans sänggaveln i rotting, som påminner om påfågelfjädrar, är hittad i Marocko.

Paret valde att behålla den befintliga köksinredningen när de flyttade in, men Noam hämtade själv hem både kaklet och den gröna bänkskivan i marmor från Italien.

Familjen har ofta besök av släkt och vänner i alla åldrar, men även om de har både matsal och vardagsrum så blir de ofta sittande här i köket under de marockanska lyktorna. Marmorbordet med sex stålben är DIY.

Vy från matplatsen in mot sovrummet och de mönstrade William Morris-gardinerna som ramar in altanen. Verk på väggen av Evren Tekinoktay, på golvet en blandning av Noams egna fotografier och hans pappas teckningar och verk. I sovrummet hänger Verner Pantons ikoniska lampa Globe. Garderoberna i valnötsträ specialbeställdes av en snickare när paret tog över lägenheten.

Den svarta vintagesoffan Soriana, design Afra & Tobia Scarpa, är ett av Amalies många Ebay-fynd. Det stora verket är en av Arje Griegsts många originalskisser. Paret ramar in en ny varje år och Noam ler när han säger att det ”totalt finns 100 stycken”. Gardiner, William Morris. Verket i fönstret är skapat av parets vän Tal R.

Arje Griegst designarv märks överallt.Här prototyperna för besticken i Konkylie-kollektionen som tillverkades 2000–2002 och silverringarna och ljusstaken Spiral, som åter är i produktion.

Över jalusiskåpet i matsalen hänger en bild från föreställningen Romeo och Julia som ingår i Noams balletbok Double vu. Den inramade boken är hans Still going life.

Noam Griegst är konstfotograf och Amalie Adrian balettdansare, tidigare medlem av Den Kongelige Ballet i Köpenham. Numera driver de vidare familjeföretaget Griegst tillsammans med Noams mamma Irene, som bor en trappa ner i villan på Frederiksberg tillsammans med hans syster. Paret bor i lägenheten en trappa upp med sina två barn.

Den Majorelle-blå färgen är inspirerad av konstnären Yves Kleins ikoniska kulör. Verket på väggen föreställer havsguden Golfo, av Arje Griegst. Väggbonaden i gången är en brudmatta från Turkmenistan, köpt i Jerusalem. Keramikvasen på golvet är från Grottaglie i Puglia.

Noam skar ut ett hål i väggen för att placera ett runt, grönt teaterglas som han hittade hos en antikhandlare. Lägenhetens tre största rum ligger i fil, fördelat mellan vardagsrum, kök och parets sovrum som öppnar upp sig mot en stor altan.

I matsalen står en lampa i rotting och en  byrå med rottingfront, båda Ebay. De två ljusstakarna föreställande en man och en kvinna är formgivna av Arje Griegst. På väggen syns ett asiatiskt broderi och verk av Alexander Tovborg och danska konstnären Tal R.

Missa inte

Kika in i Sofia Woods magiska drömvåning i Norrköping

Magiska vintagefynd möter snygga designklassiker!

Designmöbler, konst och kreativitet hemma hos Acnes grundare på Söder

Wow, vilket inspirerande hem!

Ljus och natur i fokus när Daniella Witte skapar sin magiska inredning

Missa inte det terrazzo-slipade betonggolvet!