Ikea gör Frakta bärkasse regnbågsfärgad till Pride

Ikea lanserar regnbågskasse

Ikea uppdaterar sin klassiska påse Frakta den 1 juli. En ny regnbågsfärgad version av bärkassen ska hylla mångfald.
24 maj, 2019

Ikeas bärkasse har blivit en del av företagets profil – och ett självklart inslag i tvättdagar över hela världen. Och i sommar får den en ny mening när möbeljätten lanserar en regnbågsfärgad version.

Ikea byter påse inför Stockholm Pride

Det är evenemanget Stockholm Pride (som inleds 29 juli) som inspirerat Ikea att uppdatera den klassiska bärkassen. Med den nya påsen vill man belysa vikten av mångfald och allas rättigheter.

– Vi har ju ett motto att alla människor är lika värda och väljer att uppmärksamma det genom symboliska saker, säger Tina Björeman, pressansvarig för heminredning på IKEA-koncernen Sverige, till Nyheter24 som var först med nyheten.

Den klassiska blå bärkassen ska alltså få ett välbehövligt – och symboliskt – ansiktslyft sommaren 2019.

Priset på Ikeas nya regnbågsfärgade bärkasse

Frakta bärkasse i regnbågsfärger, en hyllning till Stockholm Pride.

Frakta bärkasse i regnbågsfärger, en hyllning till Stockholm Pride 2019. Den nya bärkassen finns i butiker från den 1 juli. Foto: Pressbild Ikea

Ännu är inget pris satt på den nya bärkassen, men ett högre pris är att vänta. Den stora versionen av den klassiska påsen kostar fem kronor och mediumstorleken kostar fyra kronor. Enligt Tina Björeman, som Nyheter24 talat med, så tenderar denna typ av kampanjvaror att kosta cirka tio kronor mer än originalet. Således kan vi räkna med ett pris runt femton kronor för bärkassen som hyllar allas lika värde.

Den klassiska blå Frakta finns fortfarande

Den 1 juli 2019 kommer de nya bärkassarna in i de svenska Ikea varuhusen men självklart kommer man även under kampanjen kunna köpa de vanliga, blå bärkassarna.

Hur nyheten kommer mottas kvarstår att se – när Ikea presenterade sin nya logga (mer anpassad för den digitala världen) fick de inte bara motta hyllningar. Ikea har så länge förknippats med Sverige och vice versa att minsta lilla förändring i företagets profil påverkar och förvånar vana kunder till inredningsjätten.

Källa: Nyheter24, Ikeas Presstjänst

Foto: Johan Nilsson/TT

SENASTE VIDEOKLIPPEN FRÅN ELLE DECORATION: