Här är 1700-talstorpet med modern estetik

Här är 1700-talstorpet med modern estetik

Med lagom respekt för historien renoverar Katie Lowson 1700-talstorpet vid Mälaren och fyller det med antikviteter, konst och nära och kära.
28 april, 2022
7 smarta tips på hur du inreder en liten lägenhet
1:40

Efter reklamen: 7 smarta tips på hur du inreder en liten lägenhet

(1:40)

Slå på ljud

När Katie Lowson växte upp i England blev hon och hennes syskon ofta runtsläpade på antikmarknader och i välgörenhetsbutiker. Än i dag är det en av favoritaktiviteterna när hon och hennes mamma ses.

Paret ville skapa en mötesplats för familj och vänner och har renoverat med nära och kära i fokus
FANNY RADVIK

– Min mamma är en samlare. Hon är en väldigt duktig sömmerska. Hennes nya grej är att sy lapptäcken av gamla tyger, säger Katie när vi ses i hennes nya showroom som precis öppnat på Södermalm i Stockholm.

De flesta ytor är målade med linolja eller linoljeblandning
FANNY RADVIK

Katie är nämligen också en samlare, numera även professionellt. Efter tio år som inköpare i Stockholm – först på Acne Studios, senare Arket – startade hon drömprojektet Collection Apart för två år sedan. Där samlar hon antikviteter, konst och keramik med fingertoppskänsla, en kollektion sammanhållen av estetik snarare än årtal, tillverkare eller designer.

Katie har alltid värderat vintage och antikviteter högt
FANNY RADVIK

– Den ritual det innebär att välja något till sitt hem ska ta tid, det bör övervägas noga. Det personliga urvalet och känslorna det för med sig är något jag har varit intresserad av sedan barndomen. Jag har alltid värderat vintage och antikviteter högt och litar till hundra procent på mitt eget öga, säger hon.

Katie Lawson driver drömprojektet Collection Apart, där hon samlar antikviteter, konst och keramik
FANNY RADVIK

Det märks även i hennes, partnern Samuels och sonen Henrys varsamt renoverade fritidshus, vid Mälaren en timme nordväst om Stockholm. På gården till torpet från 1600-talet finns även en lada och ett mindre torp, perfekt för gäster. Sedan de köpte huset hösten 2015 har mycket hänt. De visste tidigt att de ville skapa en mötesplats för familj och vänner och har renoverat med nära och kära i fokus.

När de flyttade in var allt täckt av gamla gipsskivor och glasfiberisolering, numera ersatt av ull, cellulosa och träfiber
FANNY RADVIK

– Vi bodde i ladan och när Henry somnat tog vi en öl och renoverade hela kvällarna, vi provade oss fram. Det är så kul att lära sig nya saker, särskilt när det inte finns någon tidsbegränsning. Vi accepterade tidigt att det här är ett projekt som kommer att pågå och det är ok. Det kommer aldrig bli perfekt.

En del av charmen är att huset aldrig kommer bli helt perfekt
FANNY RADVIK

När de flyttade in var allt täckt av gamla gipsskivor och glasfiberisolering, numera ersatt av ull, cellulosa och träfiber.

– Det var viktigt för oss att materialen var så naturliga som möjligt, för byggnadens skull, så att den kan stå här i hundra år till, säger Katie.

Familjen tillbringar nästan varje helg i Hacksta, som torpet heter
FANNY RADVIK

Det är deras egen tolkning av byggnadsvård: Omsorg om huset, men med en modern estetik, anpassad efter deras liv. Och efter samlarens öga. Badrummet flyttades för att rymma det gamla badkaret Katie hittade online och ge plats åt ett sovrum till Henry. Nu står gjutjärnskaret under fönstret med fantastisk utsikt över trädgården. Taket på övervåningen höjdes upp i nock och de flesta ytor målades med linolja eller linoljeblandning.

Huset är renoverat med omsorg men med en modern estetik, anpassad efter familjens liv
FANNY RADVIK

– Det innebar att det tog tre år att bli färdiga, säger Katie och skrattar.

Inredningen balanserar på en fin linje mellan engelsk maximalism och svensk minimalism. Duon har känt sig fri att låta färg och textur ta plats på ett annat sätt än i lägenheten i stan. Här har även de flesta objekt från Collection Apart, som Katie hittar på europeiska antikmarknader och online (på grund av covid-19), mellanlandat.

Inredningen balanserar på en fin linje mellan engelsk maximalism och svensk minimalism
FANNY RADVIK

– Det har varit mitt showroom de senaste två åren, jag lever med min samling. Så inredningen är under ständig utveckling.

I dag tillbringar familjen nästan varje helg i Hacksta, som torpet heter, året om. Det blir som en förlängning av lägenheten i stan.

Katie Lowson växte upp i England och var ofta på antikmarknader med sin mamma
FANNY RADVIK

– Vi behöver inte mer plats, eftersom vi har huset. Det är inte normen i England. Jag känner mig extremt lyckligt lottad.

Fotograf: Fanny Rådvik Stylist: Linda Ring

Läs mer om inredningen i bildspelet här:

Paret ville skapa en mötesplats för familj och vänner och har renoverat med nära och kära i fokus

Det gamla köket byggdes om till skafferi och flyttades till vardagsrummet, där de lyckades hitta en köksbänk på Blocket som passade väggen perfekt. Samling av saltglaserad keramik, design Ulla Procopé, Arabia. Fransk bänk i körsbärsträ från tidigt 1800-tal, Collection apart. Walesisk filt från Labour & Wait i London.

Familjen tillbringar nästan varje helg i Hacksta, som torpet heter

Konstverk Topiary från 50-talet, av walesiska konstnären Islwyn Watkins (1938-2018) och engelsk Windsorstol från mitten av 1800-talet, båda Collection apart. Kamin, Morsö. De lerklinade väggarna har lämnats omålade. ”Vi älskar den råa färgen och texturen.” Det obehandlade golvet är gjort av breda, lokalt köpta plankor, som tvättas med linoljesåpa några gånger per år för att långsamt gråna.

En del av charmen är att huset aldrig kommer bli helt perfekt

Många av grönsakerna är odlade i trädgården. ”När jag besökte Joan Mirós studio på Mallorca hade han några pumpor på skrivbordet som stått där väldigt länge.” Korgar, loppis. Textilier från Merci i Paris. Terrakottakrus Wonky amphora, Collection apart.

Katie Lowson växte upp i England och var ofta på antikmarknader med sin mamma

Katie Lowson driver Collection Apart som nyss öppnat showroom på Södermalm i Stockholm. Sin lediga tid tillbringar hon med partnern Samuel och sonen Henry, 10, i 1700-talstorpet vid Mälaren. Följ på: @collection_apart.

Inredningen balanserar på en fin linje mellan engelsk maximalism och svensk minimalism

Konstverk Abstract composition från 1959 av Bengt Nordqvist (1917–2012), Collection apart. Den edwardianska stolen med originalsits i rotting är en av Katies favoritmöbler. Det gamla gjutjärnsbadkaret med fötter hittades online och fick dem att flytta badrummet. Vintageklinker, Stiltje.

När de flyttade in var allt täckt av gamla gipsskivor och glasfiberisolering, numera ersatt av ull, cellulosa och träfiber

Ett hörn i sovrummet: Gardiner i franskt linne, handsydda av Katies vän Alison. Rottingfåtölj, design Viggo Boesen, i original från 1940-talet, målningen Blå eld från 1960-talet av Stig Södersten (1906–1979), samt svensk allmogepall, allt Collection apart.

Katie har alltid värderat vintage och antikviteter högt

Konstverk, Surrealist #2 1930’s, av okänd fransk konstnär och mindre målning British abstract 1950’s, Collection apart. Soffa, auktionsfynd som tapetserats om på Mills Tapetserateljé i Stockholm. Torpet fungerade länge som Katies showroom och fotostudio och inredningen är i ständig förändring.

Huset är renoverat med omsorg men med en modern estetik, anpassad efter familjens liv

”Mitt favoritrum är vardagsrummet på bottenvåningen, där vi har vår skivsamling.” De flesta hyllor är byggda av det gamla taket från övervåningen. Där trängs en samling keramik, skulpturer, stenar och små konstverk. Målningen Liten interiör abstract av Gunnar Per Ingevald Frössen samt organisk stenskulptur av okänd konstnär, Collection apart. Skissen Lovers av engelska konstnären Luke Hannam.

Golvet på övervåningen behölls och målades i en mörkt, mörkt grön nyans. Viktoriansk säng i smidesjärn, arvegods från Samuels familj. Textilier fyndade av Katies mamma på engelska välgörenhetsloppisar. Målningen Swedish komposition från 1960-talet av Olle Agnell (1923–2015) och allmogebänk, Collection apart. Tofflor, Acne Studios.

De flesta ytor är målade med linolja eller linoljeblandning

Träbord i organisk form från Frankrike. Fransk 50-talspall, design Audoux Minet, samt skulpturer av okänd konstnär och målningen Colour fields abstract av okänd konstnär, Collection apart. Fårskinn från Gotland. Vintagematta köpt i Marrakech.