Avskalad elegans hemma hos Frama-grundaren i Köpenhamn

Hemma hos Frama-grundaren i Köpenhamn

Framagrundaren Niels Strøyer Christophersens, och keramikern Franca-Christina Christophersens vackra Köpenhamnslägenhet är en studie i sensualitet och en sorts nedtonad, urban elegans. Och en lektion i att börja bry sig om något så stort som livet självt.
30 mars, 2021
1:11

Efter reklamen: 7 sätt att förnya dina möbler och detaljer – istället för att köpa nytt

(1:11)

Har du tröttnat på några av dina möbler? Prova att förnya dem innan du köper något nytt. Här tipsar vi om sju sätt att förnya dina befintliga möbler och inredningsdetaljer. (Det behöver inte vara svårt!)

Egentligen är Niels Strøyer Christophersen mycket mer intresserad av beteenden och känslor än design – egenskaperna bakom de saker han inreder med. För enligt grundaren av det danska designvarumärket Frama är det vi äger i slutändan bara hälften av det som betyder något för hur vi som människor upplever ett givet utrymme. Enkelhet skapar, enligt Niels, lugn – vilket är nödvändigt för att det moderna livet ska kunna hitta sin rätta puls.

Frama Köpenhamn ELLE Decoration hemma hos Christophersen

_

Frama Köpenhamn ELLE Decoration hemma hos Christophersen böcker

_

Frama Köpenhamn ELLE Decoration hemma hos Christophersen böcker kontor

_

– Hur ett rum är inrett gör något med oss, ofta utan att vi kan sätta fingret på vad eller varför. Jag gillar tanken på att intuition och känslor egentligen kontrollerar oss. Det finns inget i vårt hem som är valt för att det är praktiskt och logiskt, i stället handlar det om att lära sig att ge sig hän och uppskatta det omedelbara.

Frama Köpenhamn ELLE Decoration hemma hos Christophersen matsal

_

Han betonar att väggarnas ojämna ytor och det faktum att han och Franca varken äger en soffa som du kan kasta dig i, eller en tv att koppla av framför, eventuellt skulle betyda allt annat än frid för de flesta. Men det är precis det som uppfyller deras behov.

Bor i en före detta butikslokal

Den känslomässiga inställningen till inredning betyder också att en sliten trappa och några brädor med märken efter stelnad lera har exakt samma värde som en klassisk Alvar Aalto-stol eller Isamu Noguchis Akari-lampa – och att Niels inte ger mycket för samtidens fankult kring designer som har vunnit priser, uppnått viss status eller samarbetat med ledande producenter.

Frama Köpenhamn ELLE Decoration hemma hos Christophersen sovrum

_

– I Frama har vi aldrig varit särskilt intresserade av namnsnobberi och berömmelse, och det gäller också i mitt eget hem. Om något är här beror det på det fungerar och känns rätt.

Men så har det inte alltid varit. Innan Niels flyttade in i den före detta butikslokalen på Østerbro i Köpenhamn – och långt innan han träffade sin fru Franca och bjöd in hennes estetiska känsla i hemmet – bodde han i en lägenhet där allt var vitt och inrett med slicka, futuristiska möbler av designer som Philippe Starck, Jasper Morrison och Piero Lissoni.

Frama Köpenhamn ELLE Decoration hemma hos Christophersen köket

_

– Jag behövde bryta det, eftersom jag levde i obalans. Mitt hem var en kuliss, tömd på verkligt innehåll, och där fanns ingenting som kom inifrån. Min passion för inredning fanns, men den reflekterades inte och – viktigast av allt – var inte fylld med samma glädje och lugn som i dag, säger han.

Råa väggar och naturens färger

Därför blev lägenheten på Østerbro inte bara en bostad, utan också ett personligt projekt som handlade om ärlighet, ett försök att hitta tillbaka till något grundläggande. Mycket symboliskt skalade Niels av väggarna, lämnade dem råa och började sedan bygga ett universum, där färgerna härstammar från naturens balanserade skala av jord, lera, sand och sten, och där de enskilda möblerna, konstföremålen, böckerna och lamporna är valda med känsla. Och, inte minst, där sakernas roll och funktion i det liv han ville bygga blev ledande.

Frama Köpenhamn ELLE Decoration hemma hos Christophersen köket hylla keramik

_

– Jag älskar de diskreta och ödmjuka föremålen som existerar i sin funktion. Även om det finns en liten skada, repa eller utbuktning, eller en sak inte framstår som hel, så har den samma värde – kanske ännu högre, för då är den ännu mer unik, han säger.

Frama Köpenhamn ELLE Decoration hemma hos Christophersen sovrum säng

_

Lyckligtvis har hans fru Franca, som är keramiker, samma inställning. I dag bär lägenheten hennes omisskännliga avtryck i form av de vackra, oglaserade keramikvaserna och de drejade kopparna, sida vid sida med böckerna om arkitektur, filosofi och konst, som är staplade överallt i de sparsamt möblerade rummen.

Frama Köpenhamn ELLE Decoration hemma hos Christophersen badrum handfat

_

– Våra gemensamma mål, att skapa olika, intressanta utrymmen, är desamma som när människor använder färger och distinkta möbler, våra medel är bara annorlunda. Vår inredning kan nog bäst beskrivas som subtil och diskret, och ändå tror jag att den lyckas slå an något som kan ge en ny upplevelse av vad ett rum också kan vara, säger Niels.

Inte oväntat är det de unika föremål som har skapats av erfarna hantverkare som har störst värde.

Frama Köpenhamn ELLE Decoration hemma hos Christophersen badrum badkar

_

– Det finns något vackert i det sällsynta och ömtåliga; när man till exempel har hittat en handgjord sked, som bara finns i ett exemplar, eller en ömtålig och vacker vas. Ofta tar man hand om och uppskattar det mer. Något positivt händer med vårt beteende, när vi blir uppmärksamma på vad vi omger oss med, och inte bara rör oss som klumpiga elefanter. Vi blir mer medvetna, säger han och tillägger:

– Och när du blir medveten om vad du har, tar du bättre hand om ditt hem, ditt kvarter, det du äter. Den omsorgen betyder något för hur du relaterar, inte bara till platsen där du bor, utan till resten av världen.

Foto: Mikkel Tjellessen

Läs allt om inredningen i bildspelet här:

Köket från Frama är specialbyggt för rummet och består av ett metallskelett med lådor av douglasgran och en bänkskiva i marmor med gasbrännare monterad direkt på. Även diskbänken är gjord av trä, som en naturlig förlängning av lådorna och behandlad så att den tål vatten. På bänken, bland annat en kopp av japanska Kansai Noguchi, en av Francas kannor och en liten tekanna av gänget bakom butiken Kollekted By, några av Niels nära samarbetspartner._

Hyllsystem, Frama. Hyllorna är fyllda med Francas keramik, resefynd och gåvor, bland annat mässingsskedar från Tokyo, kannor från Korea och en uppsättning japanska cederkoppar, en bröllopspresent från Francas far.

Två bitar massivt trä, slipat så mjukt att du kan låta händerna glida över det, är utplacerade som enkla skulpturer på en matta från Coqui Coqui Mexico. Den öppna boken med skisser av den italienska konstnären Amedeo Modigliani hålls på plats av ett objekt paret hittade på en marknad som hålls av Academy of Fine Arts i Köpenhamn. Mjölkpallen, design Andreas Martin-Löf, Frama.

Matbordet består av en massiv marmorplatta placerad ovanpå av en stapel gipsblock. Solar, Stol 01, Frama. Längs en vägg fungerar en massiv furubalk som kombinerad bänk och hylla. Tunnare linnegardiner samt tyngre gardiner i råsilke, Dedar.

Farmhouse table, design Niels själv för Frama. Stolar, svensk orkesterstol, korgstolar från Budapest samt en klassiker av Alvar Aalto. På elementet en skiss av den japanska arkitekten Tadao Ando, och ovanpå en hög med tidningar ett verk av Frederik Næblerød i iögonfallande blått. Bokhylla Pilaster, design John Kandell för Källemo.

Niels Strøyer Christophersen, grundare och ägare av Frama, och nyazeeländska Franca-Christina Christophersen, keramiker. Lägenheten på 125 kvadratmeter ligger i en gammal butikslokal i en klassisk Köpenhamnsbyggnad från 1905.

Pläden från Slowdown Studio är enda inslaget av färg i sovrummet som likt resten av lägenheten hålls i en mjuk och harmonisk skala av beige, brun och grå nyanser. Säng, design Frama Studio, stol, designad Per B. Holland, Frama.

Lampa, designad av Le Corbusier 1954 med inspiration från klassiska teaterprojektorer, Nemo. Bokhylla, design Jasper Morrison, Established & Sons. Pläden från Slowdown Studio. Säng, design Frama Studio.

Handfatet är återbruk från Genbyg. Metallhylla och medföljande spegel, design Tobias Tøstesen, Frama. Det klassiska pottskåpet med marmorskiva ersätter en traditionell badrumsmöbel. Mattsvarta kranar för båda handfat och badkar, Tara, Dornbracht.

I badrummet har ett klassiskt badkar fått specialdesignade fötter och förvandlats till en modern version av ett klassiskt lejonfotsbadkar. Handduk av den danska vävaren Karin Carlander. Tvål från Framas St. Pauls apothecary-linje.

Jordfärger, textil och vintage hemma hos Sarah – häng med in

Vi älskar alla textilier!

Stylistens eklektiska drömhem mitt i Köpenhamn – kika in

Så fantastiska färger!

Kika in hemma hos ELLEs Elsa Billgren i nya lägenheten på Södermalm

Vi vill ha tallrikshyllan!