De starkaste trenderna från möbelmässan i Milano 2019

Salone del mobile, trendspaning 2019

Under Salone del mobile och designveckan i Milano förra veckan var det tydligt att trenderna drar mot det spektakulära, färgstarka och ombonade. ELLE Decorations Karin Ohlsson-Leijon listar de starkaste trenderna från möbelmässan i Milano 2019.
16 april, 2019

1. Rosa drömmar

Den som trodde att pastelltrenden är passerad blev tydligt överbevisad i Milano i år. I synnerhet milda, lite smutsiga rosa toner syntes hos många företag – på möbler, väggar och mattor. Några favoriter är sofforna Heartbreaker och Gogan hos Moroso och stolarna Precious hos Moroso och Oslo hos Muuto – de visar också en annan tydlig trend som är tillbaka: stolen med stoppning. Vackra mattan Envolée av Cristina Celestino för CC Tapis visar hela den rosa paletten.

Soffan Heartbreaker av Johannes Torpe, Moroso:

Soffa Gogan av Patricia Urquiola, Moroso:

Stol Precious av Johannes Torpe, Moroso:

Stol Oslo av Andersen & Voll, Muuto:

Matta Envolée av Cristina Celestino, CC Tapis:

2. Konst och performance

Designveckan i Milano är inte längre enbart en plats där möbel- och designföretag visar sina nya produkter. De senaste åren har samarbetena med konstnärer och modedesigner blivit fler och fler och i år var det fler än någonsin som visade konstverk, gjorde utställningar som i grunden var konstinstallationer eller valde att ta in dansare och performanceartister för att ge extra upplevelser.

Den mest speciella upplevelsen var uppmärksammade Studio Pepes utställning Les Arcanistes, som var en mystisk och vacker utställning med inslag av myter, spådomar och alkemi. För att förstärka upplevelsen fanns bland annat dansare som rörde sig i rummet och bjöd på vatten och blomblad (till dem som vågade ta) och personer som förklarade spådomar och alkemiska processer.

Utställningen Les Arcanistes av Studio Pepe var en av veckans stora snackisar.

Foto: Guiseppe Dinnella

Foto: Guiseppe Dinnella

Installationen COS x Mamou-Mani Conifera:

Anrika danska silversmidesföretaget Georg Jensen samarbetar med den hyllade konstduon Elmgreen & Dragseth och visade skulpturen The Bed – ett stort ”ägg” av silver, som inuti döljer en plats att lägga två mobiltelefoner. Skulpturen är en uppmaning att släppa mobiltelefonen och ägna sig åt varandra. The Bed görs i fem exemplar, som var och en tar fem månader att tillverka.

 

Starka färger och mönster inspirerade av postmodernistisk design och Memphisgruppen är en stark trend. Hermès har till exempel anlitat Nathalie Du Pasquier, en av grundarna till Memphisgruppen, för att bland annat designa en färgstark matta. Vitras monter på mässan hade också starka 80-talsvibbar.

Matta av Nathalie Du Pasquier för Hermès:

Vitras monter på möbelmässan Salone del mobile i Milano:

4. Hemtrevlighet

Hemtrevlighet eller ett slags ombonad mysighet är ett tydligt mål för många av utställarna i Milano. Föregångarna är Dimorestudio med sina överlastade, mörka och detaljrika miljöer, men i år visades flera utställningar med en snäppet vardagligare och mer lättillgänglig hemtrevlighet. En favorit var franska The Socialité Family som inrett en hel lägenhet, en annan finska Marimekko, som också inrett en hel lägenhet i ett gårdshus i stadsdelen Brera.

The Socialité Family inredde en hel lägenhet:

Marimekko visade sin kollektion i en liten lägenhet:

5. Hållbarhet

Äntligen börjar även möbelmässan i Milano nås av insikten av jordens resurser är ändliga och tankar kring hållbarhet och återvinning återkom hos många producenter och i många utställningar. Hos inflytelserika Rossana Orlandi hade många av utställningarna hållbarhetstema, som Sunbrella som visade återvunna textilier, Bethan Gray som använder musslor som är en biprodukt i livsmedelsindustrin i sina möbler och självklart i temautställningen Make Plastic Guiltless.

Sunbrellas återvunna textilier:

Möbler tillverkade av bland annat musselskal, av Bethan Gray:

Hos Rossana Orlandi visades en temautställning om plast och miljöfrågan:

6. Miljöerna

Milano är fullt av spektakulära och vackra historiska miljöer och under designveckan väljer många företag att visa sina nyheter i miljöer som ibland är är en större upplevelse än de produkter som visas. Till exempel visade Dior nya produkter som designats av Dimorestudio i byggnaden intill Leonardo Da Vincis gamla vingård – en miljö som är helt omöjlig att överträffa, hur vackra och välgjorda föremål man än visar.

Leonardo Da Vincis vingård:

Läs mer: Här är de 10 hetaste designtrenderna för våren 2019