Skultuna får årets hederspris i ELLE Deco Design Awards 2021

skultuna får hederspris i elle decoration design awards 2021

Det anrika metallföretaget Skultuna fortsätter att satsa på ännu fler spännande designsamarbeten under 2021. Grattis till Årets hederspris säger vi på ELLE Decoration.
08 februari, 2021

Mässingsbruket i Skultuna grundades för mer än 400 år sedan och ligger kvar på samma ställe vid Svartån i Västmanland, 1,5 mil norr om Västerås. Det är därmed ett av världens mest långlivade företag som fortfarande är i bruk. Numera sker största delen av tillverkningen utomlands, men på fabriken görs slutbearbetningar av föremålen. Det anrika metallföretaget slår sig inte till ro, utan fortsätter att satsa på ännu fler spännande designsamarbeten under 2021, med exempelvis Veermakers och Martin Bergström. Målet är att göra Skultuna till ett globalt varumärke på världsklassnivå för både heminredning och smycken.

Årets hederspris: Skultuna

I över 400 år har gedigna metallföremål skapats i fabriken vid Svartån. Genom noggrant utvalda samarbeten lyckas denna svenska designinstitution både förnya sig och nå långt utanför Sveriges gränser, samtidigt som den vårdar arv och kvalitet.

Grattis Viktor Blomqvist, Skultunas vd! Hur känns det?

– Jag är mycket glad och stolt över att få motta ELLE Decorations Årets hederspris 2021 i Skultunas namn. Vi ser det som ett bevis på att vår långa förnyelse av ett 414 år gammalt varumärke har varit lyckad.

Berätta om ert arbete?

Elle Deco Design awards 2021 Årets hederspris till Skultuna vd Viktor Blomqvist

Skultunas vd Viktor Blomqvist.

– Vi slår oss inte till ro nu utan fortsätter att satsa på ännu fler spännande nya designsamarbeten under 2021, som de med Veermakers och Martin Bergström. Under 2020 öppnade vi även vår tredje Skultuna-store i Göteborg, målet är att öppna en rad egna butiker under de kommande åren. Vårt mål är att göra Skultuna till ett globalt varumärke på världsklassnivå för både heminredning och smycken.

Största utmaningen och lärdomen från förra året?

– Att parera effekterna av covid19, att först tvärbromsa och sedan inse att det i stället skulle innebära en ökning. Det var svettigt, men till slut blev det ett mycket bra år för Skultuna.

– Och vi lärde oss att man måste vara snabb, agil och ödmjuk. 2020 var som tre år komprimerat till ett år vad gäller utvecklingen i vår bransch!

Vilka tendenser ser du inom inredningsvärlden fram över?

– Det händer mycket spännande vad gäller distributionsmöjligheter för mindre varumärken, möjligheten att nå slutkunder utan mellanhänder globalt håller på att ändra allt i grunden och innebär enorma möjligheter för de som förstår hur de ska utnyttja möjligheterna det ger.

SENASTE VIDEOKLIPPEN FRÅN ELLE DECORATION: