Populärt: Shoppingtips Modetrender Vårmode 2025 Se Min Look Festkläder

Cafés stora modepris 2012: Johan Lindeberg & BLK DNM

26 sep, 2012
AvLisa Arnell
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

För tionde året i rad delar Café ut pris för att belöna personerna som gör herrmodet bättre. Cafés stora modepris 2012 – årets designer – går till den svenske superdesignern Johan Lindeberg och hans nyaste märke BLK DNM som får kändisarna att vallfärda till hans butik i downtown New York. ELLE träffade Johan för att prata fotografering, kvinnor och mode förstås.

Motivering: BLK DNM navigerar sig säkert mellan mc-jackor och skarpt skräddade kostymer – alltid med samma diskreta fingertoppskänsla. Därför utses Johan Lindeberg till årets designer 2012.

Anmäl dig till ELLE's nyhetsbrev

Få det bästa och senaste från ELLEs värld direkt i din inbox – anmäl dig något av – eller alla – våra nyhetsbrev! Bocka i ditt val och ange din mejladress så får du nästa utskick i din inbox. Utöver veckans utvalda artiklar får du dessutom ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar, inbjudningar till VIP-shoppingkvällar och olika event. Välkommen!

av ANJA FORSNOR foto EMMET MALMSTRÖM.

Annons

Vad inspirerade dig till att starta BLK DNM?

– Det startade med uppbrottet från min förra fru, efter ett 14-årigt äktenskap. Separationen var definitivt det jobbigaste som hänt mig i mitt liv och jag bestämde mig för att gå djupt ner i mig själv och göra någonting som kändes väldigt personligt och visar exakt hur jag känner.

Varför skapa någonting nytt efter alla år?

– Jag var tvungen att använda energin från denna förändringsprocess och skapa någonting helt nytt. Det är svårt att förklara vad som egentligen hände, på något sätt så kom det bara till mig och kändes så självklart. Jag vill inte behöva anpassa mig efter modeindustrin utan söka nya vägar och hitta nya uttryck för kreativitet och göra precis vad jag själv vill. Jag känner mig mer inspirerad än någonsin.

Hur skulle du beskriva BLK DNM?

– Jag kallar det en ”celebration of woman”. I J. Lindberg blev det så mycket fokus på killar och jag har egentligen alltid varit mer intresserade av kvinnligt mode. Därför består BLK DNM till 70 procent av tjejkläder. Jag brukar sammanfatta märket med orden ”downtown attitude med en chic fransk twist”. Ett manifest av allting jag skapat under åren med tailoring från J.Lindeberg och mycket Lund när jag växte upp på 70-talet.

Annons

Berätta om din nya passion fotografering?

– Jag har alltid jobbat nära många stora fotografer som David LaChapelle och Steven Klein och många av mina bästa vänner är fotografer. Jag har alltid fascinerats av starta kvinnor och väljer att fotografera kvinnor som jag inspireras av. Jag vill inte plåta dem som modeller utan vill skapa en dokumentär av dem som personer. Innan jag åkte till Stockholm var jag i Paris och plåtade Erin O’Connor ett par dagar vilket var magiskt.

Vad inspirerar dig?

– Jag får hela tiden inspiration till BLK DNM av att fotografera och vice versa. När man fotograferar kan man experimentera med olika kombinationer och jag får väldigt mycket idéer av modellerna och deras tankar. Allting med BLK DNM handlar om att skapa energi och inspirera människor. Jag har aldrig drivits finansiellt utan vill ständigt hitta nya nivåer på kreativiteten. Sen blir jag ständigt inspirerad av New York – både staden och människorna där.

Annons

Hur skiljer sig modet i NYC mot Stockholm?

– Det är mycket mer blandat i New York och staden uppmuntrar till att uttrycka sig själv och man kan se ut precis hur som helst utan att någon bryr sig. Man känner sig fri och hittar sig egen grej, ofta med en kreativ querky twist.

Annons