Populärt: Bäst i test Se Min Rutin Skönhetsredaktörens favoriter Solskydd Parfymer Beautytrender

Svenska hårmärket Maria Nila i samarbeta med lyxvaruhuset Liberty

05 sep, 2025
Det anrika lyxvaruhuset Liberty fyller 150 år – och firar med ett exklusivt samarbete tillsammans med svenska hårjätten Maria Nila. Här är allt du behöver veta om den limiterade kollektionen.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
Vinnarna i ELLE International Beauty Awards 2025Brand logo
Vinnarna i ELLE International Beauty Awards 2025

Gucci, Adidas, Diptyque – och svenska Maria Nila! Det ikoniska lyxvaruhuset Liberty, som ligger i centrala London, fyller 150 år och firar genom några få exklusiva och limiterade samarbeten, där den svenska hårjätten är en av dem.

Liberty är idag är ett av världens mest kända varuhus och grundades 1875 av Arthur Lasenby Liberty med målet att introducera brittiska kunder till österländsk konst och kultur. Sedan dess har det anrika varuhuset blivit en destination för mode, skönhet, accessoarer, inredning och design.

Annons
TT

Maria Nilas samarbete med Liberty – släpper limiterad kollektion

Maria Nila, som grundades 1999, lanserades på Liberty under 2024 och blev snabbt en succé. Precis som i Sverige är det Head & Hair Heal-serien som är de bästsäljande produkterna, vilket också är de produkter som nu fått en limiterad look, i sann Liberty-anda.

– Samarbetet med Liberty har varit snabbfotat och väldigt roligt. Redan när vi lanserade hos dem kände vi att vi ville skapa något gemensamt, men vi trodde aldrig att möjligheten skulle komma så snabbt. Under vintern 2024 kontaktade de oss och berättade att de firar 150 år i augusti, och ville markera det med ett exklusivt brand collaboration med ett varumärke som växer starkt hos dem. Där började dialogen – och här står vi idag, säger Hedda Mirow, Marketing Director på Maria Nila till ELLE.

Annons
Maria Nila Liberty samarbete

Inför samarbetet öppnade Liberty, som också gör egna handmålade tryck och textilier, upp arkivet med över 50 000 mönster. Vilket också blev inspirationen till samarbetet.

– Vi har fått tillgång till deras kreativa studio med deras bibliotek av mönster och textilier, som våra designers sedan anpassat efter Maria Nila. Det är faktiskt första gången vi låter någon annan vara med i vår designprocess, vilket gör det extra speciellt. Och känslan är fantastisk att nu stå på listan av de få varumärken som fått göra detta tillsammans med Liberty, säger Cia Dahl, Creative Director på Maria Nila.

Annons
copyright Fotograf AAsa Liffner AB

I Sverige går det att hitta produkterna på Maria Nilas hemsida.

Förutom Maria Nila har även Polarn och Pyret gjort en kollektion tillsammans med varuhuset, där de blå blommönstren står i centrum. Polarn och Pyrets kollektion lanseras online och i utvalda butiker den 9:e september.

Foto: Maria Nila, TT

Annons