Holistik hudvård – trenderna att ha koll på

Holistisk hudvård – trenderna att ha koll på

POWERS KATE
Med ett naturnära innehåll och minimalistisk design har skandinaviska skönhetsprodukter gjort ett segertåg över världen. Men en ny, mer holistisk filosofi har också fått fäste – immunförsvar och förebyggande framför snabbfix står i fokus när nästa generations S-beauty tar plats.
18 februari, 2022
1:44

Efter reklamen: I den här ordningen ska du använda dina produkter enligt The skin coach

(1:44)

Det är fredagseftermiddag och det börjar bli fullt runt det lilla bordet där det serveras kanelbullar och raw chokladbollar rullade i gul- och blåfärgad kokos. ”Svensk fika” står det på en handskriven skylt följt av kanjitecken och priser i japanska yen. Det är Svenska skönhetsfestivalen på svenska ambassaden i Tokyo och japanska journalister och influencers är på plats för att höra mer om S-beauty. Jag är inbjuden för att berätta om mina Beautyfood-böcker, och om hur våra nordiska råvaror och naturnära skönhetsvanor kan få huden att skimra ikapp med norrskenet. Det var just här, i den glittrande megastaden som jag en gång lärde mig att se på mat som en del av hudvårdsrutinen. Det var svindlande att förstå hur det vi stoppar i oss kan påverka hudens beteende och därigenom dess utseende – maten funkar nästan som små interna fjärrkontroller som kan slå av och på en massa funktioner. I Japan lärde jag mig att hudvårda inifrån med grönt te och miso, men nu är jag tillbaka för att berätta om nordisk skönhetsmat.

Publikens ögon tindrar när jag berättar om skogsodlade blåbär och midsommarvarma jordgubbar som skyddar våra hudceller mot skadliga fria radikaler, feta fiskar som gör huden lika spänstig som de berömda kanelbullsdegarna och lingonen som besitter nästan trolska förmågor att mota ålderstecken i grind.

Men samtidigt vet jag ju hur dåligt den exotiska bilden av svenskarna som ett folk som lever i samklang med naturen rimmar med verkligheten – särskilt vad det gäller skönhet. Vi är en problemlösarkultur som älskar snabba resultat, ett ingenjörsland som gett världen vardagsförenklande produkter från Ikea, Volvo och Spotify. Helst vill vi att en produkt enkelt ska fixa våra problem utan att vi behöver ändra våra vanor i övrigt.

S-beauty är en unik skönhetskategori. Produkterna är ofta naturliga, ekologiska, enkla och säkra, säger Fumie Nyfeler Sato
POWERS KATE

det skandinaviska skönhetsundret

Vad vi inte vet då, på Svenska Skönhetsfestivalen – där det nästan känns som att jag läser ur en klichéfylld reseannons för ett Sverige som knappt finns – är att en månad senare ska det börja pratas om ett virus i Wuhan. Ett virus som ska påverka exakt allt – inklusive våra skönhetsvanor.

Våren 2020 slungas immunförsvaret som över en natt in i strålkastarljuset. I Sverige ökar sökningarna på ”vitaminer för immunförsvaret” med svindlande 500 procent. Även om det där och då är D-vitamin som ses som den stora frälsaren så sås också ett frö till ett skifte i hur vi ser på hälsa ur ett större perspektiv.

Men vi backar bandet till vad som satte ”scandi beauty” på kartan från början. Effektiva och multifunktionella produkter med avskalade ingredienslistor visade sig vara ett framgångsrecept. Skandinaviska varumärken som Verso, Byredo, L:a Bruket och Sachajuan banade också väg för en ny, sexig könsneutralitet i både design och doft. Det skandinaviska skönhetsundret var lika enkelt att ta till sig som en Alvar Aalto-pall.

Allt viktigare med ekologiska produkter

Fumie Nyfeler Sato, PR-strateg och grundare av Svenska skönhetsfestivalen i Tokyo, upptäckte svensk hudvård när hon sökte efter något effektivt men snällt för sin känsliga hud.

– S-beauty är en unik skönhetskategori. Produkterna är ofta naturliga, ekologiska, enkla och säkra. Jag upplever att skandinaviska konsumenter bryr sig om vad produkterna innehåller och hur de påverkar miljön, säger hon.

Men hur ser skandinavisk skönhet ut när den kliver längre in i ett pandemimärkt 2020-tal? Enkelhetens filosofi finns kvar, men ett nytt helhetsfokus har tillkommit.

Benjamin Liljeblad är hudterapeut och produktansvarig på hudvårdsmärket Gilda Liljeblad. Han upplever att intresset för immunförsvaret alltmer genomsyrar våra skönhetsval.

– Dagens konsumenter är fokuserade på hygien och att förstärka sina försvar, både med hudvård som stärker upp huden och motverkar effekterna av frekvent tvättande, och genom att inkludera mat eller tillskott som stöttar immunförsvaret och håller oss friska, säger han.

Johanna Engvall, som bloggar under namnet Detoxlife på ELLE, jobbar till vardags som PR-ansvarig på Björk & Berries. Hon nämner begreppet ”supportive skincare”, stöttande hudvård.

– Det handlar om att stödja hudens egna funktioner i stället för att manipulera dess utseende. Huden har redan en inbyggd mekanism av självrengöring, återfuktning och läkande. Vi vill att våra produkter inte ska störa den mekanismen, utan stödja den, säger hon, och nämner antioxidantrik fläder som en ingrediens att ha på radarn.

Intresset har ökat enormt under pandemin

Intresset för goda tarmbakterier och hudens mikrobiom började redan före pandemin, men fick en knuff av vår nyfunna vurm för immunförsvaret.

Nykomlingen Källa gör probiotiska pulver och tillhör en ny generation varumärken som ligger i gränslandet mellan vetenskapligt förankrad hälsa och glossig livsstilsprodukt.

– När det gäller hudhälsa måste vi ta hänsyn till gener, hormoner och vilken näring vi får i oss, säger Källas medgrundare Sophia Marinho de Lemos och påminner om att hudens mikrobiom är kroppens näst största, efter tarmens.

– Men en annan viktig faktor är att titta på tarmens välmående och de miljarder bakterier som lever i den, det vill säga vårt mikrobiom. Faktum är att många hudtillstånd, från rosacea och psoriasis till eksem kan påverkas av vår tarmhälsa. Tarmens mikrobiom spelar en nyckelroll i att hantera inflammation i hela kroppen, inklusive huden, säger hon.

Sophia tror att vi befinner oss i ett skifte där vi går bort från att hylla snabba lösningar och i stället får en mer holistisk syn på hälsa.

– Folk börjar förstå att kost, sömn, stress och hur vi rör oss har betydelse för inre och yttre välmående. Det betyder inte att vi kommer sluta att söka efter quick fixes, men på samma sätt som koreansk multistegs-hudvård växte enormt för några år sedan så kommer intresset öka för ”multi-step wellness”, alltså att uppnå välmående i flera steg, säger Sophia.

Även i hudvårdsflaskorna är skiftet tydligt – vi vill ha en hud som är stark nog att stå emot yttre utmaningar.

– Trenden vi ser just nu är ingredienser som jobbar för en bättre barriär som ger en mer motståndskraftig hud. Ingredienser som niacinamid, sheasmör och vitamin B5 är nu en del av den hudvises vokabulär. Vi ser också att fler konsumenter förstår att det är kombinationen av ingredienser i en produkt som står för effekten, inte höga halter av enstaka ämnen, säger Benjamin Liljeblad.

Eva Kalink är näringsterapeut och Källas expert på tarmhälsa. Hon påpekar att även om vi använder vetenskapligt uppbackade probiotiska produkter så måste vi se över helheten.

– Vi måste inkludera tillräckligt med fibrer och polyfenoler (naturligt förekommande antioxidanter, reds anm.), och balansera stressnivåerna för optimal tarmhälsa, säger hon.

Nästa gång när jag pratar om de där lingonen och blåbären på Svenska skönhetsfestivalen så är de kanske – på riktigt – en del av det svenska skönhetsundret.

En stor trend just nu är ingredienser som jobbar för en bättre barriär som ger en mer motståndskraftig hud
POWERS KATE

5 trender att ha koll på

  • Pre-, pro- och postbiotika: Både i hudvård, tillskott och mat jagar vi goda bakterier. Vår besatthet av bakterier kommer bara öka ju mer vi förstår – inte minst om mikrobiomets roll för vårt psykiska välmående.
  • Hudidentiska ingredienser: Ceramider, squalane, glycerin och hyaluronsyra är okomplicerade, beprövade ingredienser som barriären känner igen. ”Back to basics” och ”less is more” är ledord.
  • Stödhudvård: Hudvård som stöttar hudens egna funktioner, som återfuktning och reparation, tar över från gamla skolans ”anti-age”-tänk. Starka syror och quick fix-ingredienser får vila på hyllan.
  • Behovsanpassade tillskott: Tiden när vi valde vitamin efter bokstav är över. Nu väljer vi tillskott efter behov och de resultat vi vill ha – precis som när vi väljer hud- eller hårvård.
  • Hjärnvård: ”Nootropics”, tillskott med syfte att skärpa hjärnans kognitiva funktioner och balansera våra stressnivåer, som i sin tur kan påverka huden, är redan stort i USA. Finsk chaga-svamp lär vi höra mer om.

Holistisk hudvård

Helhetstänk, snäll stresshantering, bakteriefloror och förstärkning av hudens egna skyddsmekanismer står högst upp på den nya S-beautyns agenda.

Renande lermask för hela kroppen – Body clay mask, L:a Bruket

Renande, algberikad lermask för kroppen där inspirationen hämtats från sparitualerna på kurbadet i hemorten Varberg.

Primer som återfuktar – Biomineral perfecting serum primer, Estelle & Thild

Primer i serumformat som återfuktar huden och skyddar mot dagliga stressfaktorer.

Ansiktsmask med rå honung – Happy honey mask, Sjö skin

Nyslungad, rå honung från Värmland är stjärnan i denna puddingmjuka kultmask.

Kollagenpulver för ökad fyllighet – Collagen, Jabushe

Marint kollagenpulver som ökar hudens fyllighet och spänst inifrån. Bonus: ger håret en gloss-over.

Postbiotika som skyddar – Light emulsion, Skinome

Färskproducerad gelcrème med postbiotika, fermenterat ris som skyddar hudbarriären.

Vegansk pulverbas med prebiotiska fibrer – Chocolate chakra plantshake, Inìka

Pulverbas för en näringspackad smoothie med veganskt protein, prebiotiska fibrer och uppiggande kakao.

Serum med c-vitamin – The wow serum, Mantle

Serum som lovar orgasmisk lyster med en kombo av c-vitamin, ljusreflekterande pigment och CBD-extrakt.

Stärkande fuktcrème – No 5 fortifying barrier cream, Gilda Liljeblad

Barriärstärkande fuktcrème som förebygger känslighet och återställer torr hud.

Kosttillskott med omega och polyfenoler – Beautiful skin, Great earth

Kosttillskott med essentiella omega-fettsyror och polyfenoler från champagnedruvor (!) som bromsar ålderstecken från insidan.

Fuktgivande probiotisk ansiktsmist – Hydrating face mist, Om-se

Pre- och probiotika och hudidentiska ingredienser som säkerställer hälsosamma fuktdepåer.

<i>Hydrating face mist</i>, Om-se
Börjesons Reklam AB

Exfolierande rengöringsbalm – Cleansing balm, Verso

Milt exfolierande rengöringsbalm med ingredienser som stärker hudens egna skyddsfunktioner.

Främjar god tarmhälsa – Källa for Relief, Källa

Probiotikapulver som ska stärka den goda mikrofloran, vilket även gynnar huden.

Serum som stärker huden – Hydra serum, Björk and Berries

Fuktserum som stärker hudens egna försvarsmekanismer med bland annat antioxidantrika extrakt från fläder.

<i>Hydra serum</i>, Björk and Berries
Pernilla Winteraelv

Av : Maria Ahlgren Foto: Kate Powers