Populärt: Bäst i testHudvårdHårvårdSe Min RutinSkönhetsredaktörens favoriter

Så skapades alla looks i Once Upon a Time in Hollywood

15 aug, 2019 
AvMoa Alfredsson
Margot Robbie i Once upon a time in Hollywood
Makeupartisten bakom Quentin Tarantinos filmer berättar för ELLE hur det gick till när hon skapade de olika 60-talsinspirerade looksen för nya filmen Once Upon a Time In Hollywood.
Annons
Hollywood-Bästisarna som inte längre är nära vännerBrand logo
Hollywood-Bästisarna som inte längre är nära vänner

Isländska makeupartisten Heba Thorisdottir har ett imponerande cv bakom sig. Förutom filmer som Bridesmaids och flertalet Marvelrullar, som Avengers, Spider-Man och Captain Marvel har Heba i över 15 år arbetat som head of makeup på Quentin Tarantinos filmer. Nu senast på Once Upon a Time in Hollywood.

– När jag först hörde om filmen och att den skulle utspela sig 1969 kände jag bara: I got this. Det är min favoritera, berättar Heba som nyligen avslutat sitt jobb på Tarantinos nionde film.

Anmäl dig till ELLE's nyhetsbrev

Få det bästa och senaste från ELLEs värld direkt i din inbox – anmäl dig något av – eller alla – våra nyhetsbrev! Bocka i ditt val och ange din mejladress så får du nästa utskick i din inbox. Utöver veckans utvalda artiklar får du dessutom ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar, inbjudningar till VIP-shoppingkvällar och olika event. Välkommen!

Margot Robbie, Leonardo DiCaprio och Brad Pitt spelar huvudrollerna i filmen som delvis återberättar historien om Charles Manson och mordet på Sharon Tate.

Och eftersom Once Upon a Time In Hollywood till stor del porträtterar verkliga personer krävdes mycket research för att få till smink och hår precis rätt.

– Det är till exempel ett par scener i filmen med Steven Mcqueen (spelad av Damian Lewis). Han var känd för att ofta åka cabriolet eller motorcykel. Så Quentin ville att hans hår alltid skulle se ut som om han precis lämnat en nedcabbad bil. Det var mycket den typen av research vi gjorde inför filmen, säger Heba.

Behind the scenes: Margot Robbie spelar skådespelerskan och fotomodellen Sharon Tate.

Är det svårare att jobba med makeup när karaktärer ska efterlikna verkliga personer?

– Ja, det är mycket mer press. Men det är en Quentin Tarantino-film som mer är som en saga, även om den är baserad på verkliga personer. Många av Manson-barnen i filmen är till exempel baserade på en sammansättning av olika personer.

Annons

Margot Robbie som Sharon Tate

Margot Robbie spelar rollen som Valley of the Dolls-ikonen Sharon Tate.

– Margot Robbie liknade Sharon Tate redan från början. Jag testade att plocka hennes bryn lite smalare så som Sharon hade sina, men då försvann likheten något. Så jag fick fylla i dem igen. Ögonbryn kan verkligen ändra en människas utseende helt.

Margot Robbie porträtterar en mer naturlig Sharon Tate look i stora delar av filmen.

I filmer och på bilder känns Sharon Tate ofta igen med en tung eyeliner och den typiska 60-tals-cut creasen. Men i slutet av 60-talet hade skådespelerskan börjat inspireras av mer bohemiska influenser.

– Sharon var väldigt fashion-forward. Så hon var mer bohemisk 1969. Woodstock hade precis hänt och det var många hippies som kom från Europa. Hon visste vad som var påväg. Hon började låta ögonbryn växa ut. Hon slutade färga håret. Hon var inte lika fixad som tiden kring Valley of the dolls förutom när hon gick ut. Jag var nervös över vad fansen skulle tycka när de fick se den mer naturliga looken vi gett henne, men det har tagits emot förvånansvärt bra, säger Heba.

Hår som statussymbol

Brad Pitt och Leonardo DiCaprio i Once Upon a time in Hollywood.

För Leonardo DiCaprio och Brad Pitts karaktärer, tv-stjärnan Rick Dalton och hans stuntman Cliff Booth, arbetade makeup-teamet mycket med bronzer eftersom det ansågs trendigt att tillbringa mycket tid utomhus. Heba berättar att det i LA under 60-talet även sågs som en statussymbol att ha pool. När man gick till frisören var det inte ovanligt att man bad om ett så kallat pool fuzz bak i nacken för att imiterade utseendet håret får när man nyligen lämnat poolen.

Annons

– Håret då var också väldigt blekt. De hade inte samma färger vi har idag  Head of Hair Janine Rath använde en toner på i princip alla skådespelarna för att ändra tonen i håret och göra den kallare, berättar Heba.

Livet i kulisserna

Att jobba med Quentin innebär inga tidiga morgnar, den kända regissören är nämligen ingen morgonperson. Men det passar Heba perfekt eftersom det är något de har gemensamt. Ofta pågick inspelningarna mellan elva på förmiddagen till elva på kvällen. Och för Heba innebar det att hennes arbetsdag höll på från halv nio till midnatt.

Heba Thorisdottir under inspelningarna.

– Men det finns ingen typisk dag med Quentin. Han gillar att ha kul på set. Det är en väldig familjekänsla. Många av oss har jobbat med honom länge. Vissa har varit med honom sen hans första film, jag började med Kill Bill. Alla lämnar allt annat för att få jobba med honom.

Läs mer:

Anmäl dig till ELLE's nyhetsbrev

Få det bästa och senaste från ELLEs värld direkt i din inbox – anmäl dig något av – eller alla – våra nyhetsbrev! Bocka i ditt val och ange din mejladress så får du nästa utskick i din inbox. Utöver veckans utvalda artiklar får du dessutom ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar, inbjudningar till VIP-shoppingkvällar och olika event. Välkommen!

Annons