Artikeln innehåller reklamlänkar – läs mer här >

A som i a-list beauty – Kändissminket som tar över branschen

Bianca Ingrosso Caia Cosmetics

Kylie Jenner, Lady Gaga och nu även Selena Gomez! Skönhetsvärlden har de senaste åren svämmat över av produkter stämplade med kändisars namn, men trots det tycks vi inte få nog. Den stora frågan är hur många kändismärken kan vi hantera innan gränsen är nådd?
15 september, 2021
1:04

Efter reklamen: Dags att rensa badrumsskåpet? Så länge håller dina skönhetsprodukter

(1:04)

Det som i början ansågs vara en fluga, har nu blivit den nya tidens stora skönhetstrend. ”Celebrity beauty” håller på att erövra beauty-industrin och gör skönhetsjättar som Estée Lauder, Lancôme och YSL Beauty skakiga om benen. För trots att de kultförklarade skönhetsmärkena har både mångårig kunskap och ett brett sortiment, saknas en viktig komponent som kändismärkena naturligt får på köpet – en plattform med miljontals följare och kunder i helt rätt målgrupp.

Kylie Cosmetics sålde slut på 60 sekunder

Kylie Jenner var Kylie Jenner var tidig på bollen. År 2015 startade den då 18-åriga realitystjärnan sitt varumärke Kylie Cosmetics och lanserade tre läppkit. Kiten bestod av en läppenna och ett liquid lipstick i tre nyanser av nude. Och trots att varken läppenna eller flytande läppstift var nytt på marknaden, sålde produkterna slut på 60 sekunder och över en natt kunde Kylie Jenner addera många miljoner in på kontot.

Två år senare tog även systern Kim Kardashian steget in i beautybiz och lanserade KKW Beauty, som inte helt oväntat även det blev en megasuccé. Den första produkten, Crème contour & highlight set, sålde även den slut direkt och resulterade i försäljning på närmare 124 miljoner svenska kronor inom loppet av några timmar.

Kylie Cosmetics
TT

Kylie Jenner satte kändisbeauty på kartan, men hon var däremot inte först! På 00-talet såg vi hur kändisar som Paris Hilton, Britney Spears och Naomi Campbell producerade parfym efter parfym och redan år 2008 lanserade tatueraren och realitystjärnan Kat Von D ett skönhetsmärke med samma namn. Ett år senare lanserade supermodellen Miranda Kerr sitt märke Kora Organics. Victoria Beckham, Drew Barrymore, Lady Gaga och Rihanna har hakat på och nu senaste har även Selena Gomez bytt scen och lanserat märket Rare Beauty.

Bianca Ingrossos skönhetsmärke är störst i Sverige

I Sveriges ser vi hur influencers som Rebecca Stella, Therese Lindgren och Ida Warg tar marknaden med storm. Här var Isabella Löwengrip först ut med märket Löwengrip som lanserades 2012. Åtta år senare såldes märket till skönhetsdistributören Dermanordic för (vad som sägs) ha hamnat på en siffra runt 50 miljoner svenska kronor.

Störst i Sverige är däremot Bianca Ingrosso med sitt Caia Cosmetics som bokstavligen fick internet att braka. Hemsidan kraschade bara 30 sekunder och några timmar senare hade märket sålt över 150 000 produkter. Inte nog med det! Inför återlanseringen av ansiktspaletten Classy stod över 23 000 (!) personer på väntelistan. I juli 2020 såldes halva Caia Cosmetics för vad man tror är över 200 miljoner kronor. Bianca som ägde 29 procent av bolaget ska då ha fått loss över 70 miljoner kronor vid försäljningen.

Härmade Bianca Ingrosso Kylie Jenner?

Vid lansering fick Bianca Ingrosso ta emot en del kritik för att ha efterapat Kylie Cosmetics, både i form av produkter och paketering. Och visst finns det en del likheter mellan många influencer- och kändismärken. Stilrena förpackningar i ljusa toner tillsammans med tydliga typsnitt gör produkterna både eleganta och estetiskt tilltalande för många.

Therese Lindgren Indy Beauty
Ellen Waldton

En lyckad framgångssaga stavas: Följare. Den gigantiska plattform som huvudpersonerna har leder till miljontals köpsugna kunder. Dessutom når kändismärkena även en yngre målgrupp, något som traditionella företag får kämpa mer med. Gör man dessutom som Therése Lindgren, en av Sveriges största influencer på både Youtube och Instagram, och involverar sina följare i allt från paketering och val av produkter till namn och doft, skapar märket en direktkontakt till kunderna.

Både A-list kändisarna och influencerjättarna total kontroll över marknadsföring och kan framförallt använda sig själva i sin reklam. Det är inte ovanligt att det hintas om en ny produkt i flera veckor innan lanseringen, vilket skapar både hype, nyfikenhet och ha-begär. När Kylie Jenner tog bort alla bilder på Kylie Cosmetics Instagram för att i stället lägga upp en bild med texten ”something is coming”, blev hela världen eld och lågor och när det nu ryktas om att Harry Styles har registrerat ett skönhetsmärke Pleased as Holdings Limited strömmar kommentarerna in. Vi tycks helt enkelt inte få nog av skönhetsprodukten signerade kändiseliten.

Celebtirybeauty genom åren

2008: Kat von D Beauty

Makeupmärket Kat Von D sålde företaget till Kendo som fortsätter att hålla skönhetsmärket levande under ett nytt namn, KVD Vegan Beauty.

2009: Kora Organics

Modellen Miranda Kerr som fokuserar på naturlig hudvård säljer sina produkter i över 25 länder.

2012: Löwengrip

Isabella är Löwengrips co-founder men är inte längre involverad i Löwengrips arbete, men är fortsatt ambassadör för företaget.

2013: Huda Beauty

Influencern Huda Kattans företag blev 2018 värderat till en miljard… dollar!

2015: Kylie Cosmetics

Företagets hemsida och instagram ligger just nu nere med texten ”Something is coming”. Ulta, som är en återförsäljare rear också ut alla produkter.

2016: Hickap

Hickap Beauty
Ellen Simone

Svenska influencern Wilma Holmqvist har både veganska sminkborstar och hudvård.

2017: Fenty Beauty by Rihanna

Rihannas märke sägs vara värderat till 3 miljarder dollar!

2017: KKW Beauty

Kim Kardashian
TT

KKW håller sig ständigt aktuella genom att lansera nya kollektioner i limiterad upplaga flera gånger om året.

2018: Caia Cosmetics

Produkterna säljs enbart genom företagets hemsida vilket gör att Caia Cosmetics slipper mellanhänder och extra kostnader. I juli 2020 såldes halva Caia Cosmetics för vad man tror är över 200 miljoner kronor. Bianca som då ägde 29 procent av bolaget sägs ska ha fått loss över 70 miljoner kronor vid försäljningen.

2018: IdaWarg Beauty

Veganska och svensktillverkade hår- och kroppsvårdsprodukter. Omsättning 2020 var 56 miljoner kronor.

2018: Indy Beauty

Vegansk och svensktillverkad makeup, hår- och kropp-, och hudvård. Thérese använder sig av sina följare vid framtagning av nya produkter och många produkter får dessutom namn efter Therése följare. Produkterna är certifierade av Djurens Rätt.

2019: Victoria Beckham

Victoria Beckahm beauty
TT

Victoria Beckham har också teamat ihop med Augustinus Bader och skapat lyxiga hudvårdsprodukter.

2019: Rebecca Stella Beauty

När Rebecca Stella nylanserade sitt företag 2019 sägs det att det såldes produkter för över en miljon kronor det första dygnet. Året efter anslöt sig Rebecca Stella Beauty till matleverantören Foodora som lovar hemkörning inom en timme.

2019: Haus Laboratories

2012 och 2014 släppte Lady Gaga två parfymer via Haus Laboratories och Coty Inc. Men den veganska makeupen kom först 2019.

2020: Rare Beauty

Makeup och fokuserar på psykisk ohälsa genom att samla in perngar för varje såld produkt. Kom till Sverige i juli 2021.

Produkter med maxad stjärnglans

Brun utan sol, Self-tanning mousse – Ida Warg Beauty

Storsäljande brun utan sol som snabbt klättrat upp på topplistorna. Härlig konsistens, lätt att få jämn och håller länge! En perfekt vän när spirorna snabbt behöver få en solkysst ton och plånboken ekar tomt.

Self-tanning mousse finns att köpa här (reklamlänk från Adtraction).

Ansiktsmask, Peeling mask – Rebecca Stella Beauty

Ansiktsmask med AHA- och BHA-syra. Masken är lätt parfymerad, verkar på bara tre minuter och ger en fin lyster till huden.

Peeling mask finns att köpa här (reklamlänk från Adtraction).

Deodorant, Count On Me Deodorant – Löwengrip

Bästsäljande deodorant som är vegansk och cruelty free. Håller svettiga droppar borta, samtidigt som den återfuktar armhålorna blev bland annat shea.

Count On Me Deodorant finns att köpa här (reklamlänk från Adtraction).

Ansiktskräm, Turmeric Glow Moisturizer – Kora Organic

Återfuktande ansiktskräm som ger lätt lyster men ordentligt med fukt. Innehåller bland annat ekologisk gurkmeja, mikroalger och nyponfröolja. Finns även att köpa som refil.

Turmeric glow moisturizer finns att köpa här (reklamlänk från Adtraction).

Läppglans, Kiss & Tell! Matte Liquid Lipstick – Indy Beauty

Välpigmenterat läppstift med matt finish som, tillskillnad från många andra produkter inom samma kategori, inte känns på läpparna eller ger ett fnasigt resultat.

Kiss & Tell! Matte Liquid Lipstick finns att köpa här (reklamlänk från Adtraction).

Foundation med lyster, Glowish Multi Dew Tinted Moisturizer – Huda Beauty

Krämig skin tint som trots sin konsistens ger ett skirt resultat och naturligt resultat med fantastiskt glow. Jämnar ut skavanker och täcker rodnad och trollar fram en fantastisk glöd som får huden att stråla.

Glowish Multi Dew Tinted Moisturizer finns att köpa här (reklamlänk från Apprl).

Rouge, Cheeks Out Freestyle Cream Blush – Fenty Beauty by Rihanna

I den lilla, nätta dosan gömmer sig fantastiska pigment och en lättarbetad kräm som smälter likt smör i solsken i kontakt med huden. Ansiktet får genast en piggare look och kinderna poppar elegant.

Cheeks Out Freestyle Cream Blush finns att köpa här (reklamlänk från Apprl).

Lystergivande primer, Honey Glow Priming Moisturizer – Hickap

En vegansk multiprodukt som kan användas som dagcrème, primer – eller tillsammans med foundation för den som vill liva upp ansiktet med lätt lyster. Basen glider på lekande lätt, ansiktet känns återfuktat hela dagen och makeup håller bättre.

Honey glow priming moisturizer finns att köpa här (reklamlänk från Adtraction).

Läppglans, Lip Soufflé Matte Lip Cream – Rare Beauty

Underbart flytande läppstift med ett semimatt resultat. Konsistensen är härligt vispad likt ett fluffigt moln och läppstiftet glider på fantastiskt på läpparna.

Lip Soufflé Matte Lip Cream finns att köpa här (reklamlänk från Apprl).

Foto: TT, Ellen Waldton

Missa inte

Rihannas sminkmärke gör henne till den näst rikaste i branschen

Miljardregn!

Exklusiv intervju: Selena Gomez om psykisk ohälsa och steget in i skönhetsbranschen

"Om jag hade lärt mig om psykisk ohälsa tidigare, hade saker sett väldigt annorlunda ut"

Bianca Ingrossos succéår: Gör en vinst på 202 miljoner kronor

Wow!