Artikeln innehåller reklamlänkar – läs mer här >

Crush på Cate! ELLEs beautyredaktör träffade stjärnan i Milano

En kvinnokämpe i rött, vars utstrålning är omöjlig att värja sig mot. ELLEs Beautyredaktör Carin Hellman fick en träff och en crush IRL på Cate Blanchett i Milano.
22 mars, 2018

En romans har spirat i doftvärlden i decennier. Ända sedan Marilyn Monroe deklarerade att hon gick till sängs, ”endast iförd Chanel N°5” har skådespelerskor agerat musor för några av världens mest kända parfymer. Elizabeth Taylor för Elizabeth Ardens White diamond. Natalie Portman för Diors Miss Dior. Kristen Stewart för Chanels Gabrielle. Och sedan 2013 Cate Blanchett för Armanis Sì.

Är det för att parfym är så mångfasetterat, kan klä sig i olika stämningar och ändra karaktär – precis som skådespelare tolkar en roll? Jag tar med mig frågan in på Armanis eget hotell i Milano och den sandfärgade sviten där Cate sitter – oklanderligt klädd i vit Armanikostym.

– Säkert är det så, för parfym får en att känna olika känslor och anta olika skepnader. Men kanske även för att det kräver skådespelartalang att agera i en parfymreklam som spelar på så mycket känslor också.

Cate Blanchett är svår att ta ögonen från IRL. Hon har stark karisma och rapp, snabb humor som vävs ihop med djupare resonemang och en stor dos ödmjukhet. Framför oss i sviten står ett meterhögt och meterbrett porträtt på Cate för den nya Sì Passione-doften, och mitt i en mening stannar hon upp och utbrister:

– Herregud, det är så knäppt att sitta och titta på sig själv i sådan där uppförstoring, så märkligt att jag knappt kan koncentrera mig, haha.

Har du inte vant dig vid att se dig själv på bild och film?

– Nej, jag verkar aldrig göra det. Det är nog också därför jag har så svårt för selfies, jag finner det ganska motbjudande om jag ska vara ärlig.

Hur skulle du annars beskriva dig själv?

– Haha, ja, vem vet egentligen vem man är? Jag har alltid varit nyfiken och fascinerad av människans dualitet. Att vi bär med oss så många paradoxer – styrka och sårbarhet, så även jag.

Vad har fått dig och mr Armani att arbeta så bra ihop under så många år?

– Det går så oerhört långt tillbaka i tiden, redan innan jag kände honom personligen. Jag har alltid älskat klassiskt herrskrädderi – jag älskar att vara kvinna, och att klä mig i kostym och slips. Jag köpte faktiskt min första Armanikostym på rea i Sydney för min första lön, så mycket har jag beundrat hans talang. Vi delar också en kreativ gemenskap och har även utvecklat en djup vänskap genom åren. Han är oerhört generös och en fantastisk mentor för mig. Ärligt talat är jag fortfarande mycket hedrad över att ha fått uppdraget att vara ansiktet utåt för en så stark signaturdoft som Sì – jag vet att det är ett beslut han tagit helt själv, från hjärtat.

Vad är det viktigaste du lärt dig av honom?

– Han har en sådan positiv livssyn och ser så mycket möjligheter i livet. Bara det faktum att han har skapat en parfym som heter Sì – att säga ja. Det försöker jag plocka med mig, att se det positiva i en värld som ju är helt absurd.

Apropå galen värld, hur använder du din plattform för att nå ut med positiva budskap?

– Jag är engagerad i UNHCR och försöker att göra det lilla jag kan för att skapa förändring i de katastrofer som pågår i världen. Det finns mycket kritik mot att kända personer engagerar sig för välgörenhet, men jag tänker att det är väl det absolut vettigaste jag kan göra med det privilegiet jag har? Att jag har en möjlighet att nå ut – och att det på något sätt kan hjälpa, om så bara i det lilla.

 

Doften Sì Passione är den sjunde doften i Sì-familjen. Originalet lanserades 2013 och redan då var Cate doftens musa. Sì Passione är skapad av parfymören Julie Massé som själv beskriver själv doften som:

”Sì Passione är en dubbelnatur med både transparens och djup dramatik – den bär fortfarande stråk av luftig lätthet och mer vågad sensuella doftnoter. Sì Passione har samma bas som alla Sì-dofter – den svartvinbärsbaserade ”jungle essence” – en cocktail unik Sì-dofterna – kombinerad med friska noter av päron. Doften öppnar i toppen med kryddig rosépeppar, landar sedan i blomstrande noter av ros och jasmin, vilket ger doften sin mer passionerade, djupare dramatik”, Läs mer och köp här. (reklamlänk från Apprl)

ELLEs beautyredaktör Carin Hellman (th) och parfymör Julie Massé under intervjun på Armani hotel i Milano.