ELLEs beautyredaktör guidar – så hittar du rätt parfym

Vilse i parfymdjungeln? Vi förstår dig! ELLE guidar dig i konsten att hitta den rätta doften – just för dig.
29 oktober, 2017

Sockrig tonkaböna, krispig vetiver eller rökigt läder. Edp, cologne, splash, extrait eller edt. Parfymens universum är en myriad av doftnoter, metaforer och kategorier av väldoft. I dag är kosmetik- och parfymmarknaden en av de allra snabbast växande segmenten inom livsstil med en omsättning på över 17 miljarder kronor (!) bara i lilla Sverige. Och bland annat tack vare nya grepp inom marknadsföring (hej sociala medier) och en allt mer doftintresserad skara konsumenter har takten av lanseringar speedat upp till Formel 1-hastighet. För i dag är parfym så mycket mer än ”bara en doft” – det är en livsstil och har också skapat möjligheten att hitta en eller flera dofter som verkligen passar dig. Om man nu inte går vilse på vägen genom det enorma utbudet.

För en parfym kan vara så mycket – den kan vara hantverksmässigt gjord av upp till 250 ingredienser, eller bestå av endast en syntetiskt framställd doftmolekyl. Man kan till exempel bära den i håret (hair perfume) eller så kan den mixas ihop av utvalda ekologiska doftoljor.

Så hur gör man enklast för att inte bara förföras av marknadsföring, ett varumärke eller en flakong man älskar? Finns det en spelplan – en start och ett mål för att hitta en parfym eller en hel kategori doft man gillar? Svaret är ja!

Hitta dina noter

Alla parfymer innehåller olika doftnoter. De kan vara naturliga eller syntetiskt framställda. Traditionell parfym är uppbygg i en pyramid av topp-, mellan- och basnot. Där känner du toppen snabbt och friskt allra först, sedan mognar doften på din hy och förändras i mellan- och basnoten. Toppen är ofta en pigg, citrusbaserad not som flyktigt tonar ut och försvinner in i mellannoten som är doftens hjärta. Här kan ett brett spektrum av ingredienser rymmas: kryddor, blommor eller animaliska noter som mysk och ambra. Basnoten som vilar längst på huden är ofta ”tyngre” och fylligare, som trä, mossa och vanilj.

Välj rätt koncentration

Parfymer kommer i olika koncentrationer och får därefter olika beteckningar.

Splash, mist och eau de cologne. Har absolut minsta doftkoncentrationen på ungefär 7 procent och kan med lätthet sprejas över hela kroppen utan att man riskerar överdosering.

Eau de toilette (edt). En av de populäraste och mest lättanvända doftformerna. Innehåller cirka 10 procent doftkoncentration som varar några timmar. Karaktäriseras främst av toppnotens snabba fläktar.

Eau de parfum (edp). Med sin 15–20 procents doftkoncentration är det doften som varar länge och får olika skepnader under dagen. Här känner man mest mellan- och basnoten och man får betala lite mer än för en edt.

Parfume och extrait. Den allra mest exklusiva och dyraste doftformen. Innehåller upp till 40 procent doftkoncentration. Kommer ofta i en solid vaxliknande eller oljebaserad form och används på kroppens varma punkter för att mjukna under dagens lopp. Lite når en lång väg – du behöver bara en dutt för att få fram mycket av parfymens notsymfoni.

Naturliga och ekologiska parfymer. Är baserade på naturliga, eteriska oljor som blandats med alkohol eller vegetabilisk olja. Finns i sprej, olja eller solid, vaxbaserad form och är lite flyktigare än en traditionell edt eller edp.

Prova parfymen. Flera gånger

Låt oss börja med några förtydligande: Köp inte din parfym på en kafferast eller för att din väninna doftar helt fantastiskt i en specifik parfym. Prova den alltid på din egen hud och bär den med dig under en dag. Det räcker inte heller att bara lukta på en ”blotter” (pappersark) eller sniffa på den direkt från flakongens sprejpump. Hur en parfym doftar och upplevs är helt individuellt och beror på vår huds egen kombination av hormoner och feromoner. Visa doftnoter framträder skarpare på andra än på vissa. Så att impulsköpa en parfym är sällan en speciellt bra eller väldoftande affär.

Hitta rätt koncept

De allra flesta parfymer i dag är sprungna ur ett modehus eller varumärke med stor attraktion, oftast tydligt målgrupps- och livsstilsfokuserad (Marc Jacobs, Gucci, Prada). Den gruppen parfymer är den allra största – och lanseringstakten den allra högsta. Därefter har vi en rad renodlade, hantverksmässiga parfymhus – ofta är det parfymörer/näsor vars skapande inom konsten att göra en parfym gått i arv i flera generationer (Creed, Acqua di Parma). De senaste åren har vi också sett många nischade parfymhus där man till exempel utgått från en kreatörs idé om doft (Byredo) eller flera etablerade näsors ”parfymbolag” där de, likt en författare som ger ut en bok på bokförlag, ger ut en parfym med en egen historia (Frédéric Malle). Eller dofthus där man själv komponerar sin personliga mix (Le Labo). Här hemma i Sverige har även flera svenska parfymhus och parfymörer etablerat sig (Agonist, SG79 Sthlm, Linda Landenberg). Samt ett allt exklusivare urval av naturligt baserade parfymer med högt ekologiskt innehåll (Honoré des prés, Björk & Berries).

Ge dig ut och prova!

När du väl hittat riktning, noter eller koncept du gillar – våga prova, köp flera och bygg sakta en doftgarderob. Tänk på parfym som något som är föränderligt, som passar för olika tillfällen, beroende på humör och vilken plats man är på i livet. Och framför allt – öppnar dörrarna till en helt magisk värld av kreativitet, attraktion och i många fall en ren konstart.

LÄS MER:

Noomi Rapaces otippade satsning – lanserar nytt doftkoncept

Här är parfymerna som passar din personlighet

Gucci lanserar ny parfym – se exklusiva bilder från eventet

SENASTE VIDEOKLIPPEN FRÅN ELLE: