Populärt: Bäst i testHudvårdHårvårdSe Min RutinSkönhetsredaktörens favoriterELLE-galan

FEED x Clarins: din skönhetsrutin ger tio barn en skolmåltid

08 jun, 2014 
AvMaria Ahlgren
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
feed-clarins

En av åtta människor går till sängs hungriga varje kväll. Runt hundra miljoner barn klassas som underviktiga.

Organisationen FEED jobbar sedan 2007 för att ge fler barn ordentliga, näringsriktiga skolmåltider. Med sig på resan har de välkända varumärken, som franska Clarins. Årets specialdesignade FEED-necessär innehåller några av Clarins mest populära skönhetsklassiker, och bidrar till att tiotusentals barn får bli mätta åtminstone en gång varje dag.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

av MARIA AHLGREN

visite_ecole_guajiquiro_enfants

trousse_2_feed_2014

Projektet FEED grundades av Lauren Bush Lauren med ett enda sikte – att mätta fler barn. Tanken var samarbeten med populära varumärken och produkter i ett program där en summa från varje såld produkt går rakt till mätbara insatser, som skolmåltider. Idag har FEED delat ut över 75 miljoner skolmåltider och vitamin A-tillskott till 3,5 miljoner barn genom Unicef.
”Skolmåltiden kan vara ett barns enda måltid under en hel dag, så den är verkligen livsviktig. Ofta är skolmåltiden den främsta anledningen till att föräldrar skickar sina barn till skolan. Vårt program ökar antalet barn – och särskilt flickor – som får gå i skolan, och på så sätt kan bryta en cirkel av fattigdom med utbildning och riktig näring”, säger Lauren Bush Lauren.

Annons

Franska skönhetsgiganten Clarins inledde 2011 ett samarbete med FEED. Idag har skönhetsförsäljningen bidragit till över 3,5 miljoner skolmåltider.I fjol föddes konceptet FEED 10 Bag, där intäkterna från varje såld specialdesignad necessär med hudvårdsprodukter går till tio skolmåltider genom United Nations World Food Programme.

I årets FEED 10-necessär, som finns i svenska butiker från och med juni, ligger tre av märkets storsäljare (perfekta val inför sommarsemestern säger vi på ELLE!):

* Beauty Flash Balm, 30 ml

* HydraQuench Cream (normal to dry skin), 30 ml

* Hydra Quench Cream Masque , 30 ml

Pris 325 kronor så länge lagret räcker. I Sverige bidrar Clarins med 55 000 måltider.

visite_ecole_guajiquiro_lauren_bush_lauren_et_christian_courtin_clarins_03

visite_ecole_guajiquiro_lauren_bush_lauren_et_christian_courtin_clarins_02

Ovan: Lauren Bush Lauren, grundare av FEED, och Clarin’s Christian Courtin-Clarins, under ett besök i Honduras.

sac_feed_2014

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Annons