Dick Page – en färgstark makeupikon

10 oktober, 2012

Han skapade ”den osminkade” 90-talslooken men hyllar maximalistisk makeup och uppmuntrar till att leka fram nya stilar. ELLE har träffat en färgstark makeupikon.

av HEDVID VON MENTZER foto JAMES GIBBS, DICK PAGE

Säg Dick Page och de flesta ser frågande ut. Är han sportstjärna, kanske? Eller deckarförfattare? Om du mötte honom på en fest skulle nog hans fryntliga utseende och brinnande mat­intresse (han berättar längtansfullt om stekt strömming hemma hos Neneh Cherrys mamma i Hässleholm) få dig att gissa på krögare. Sanningen? En av världens främsta makeupartister.

Dick Page föddes i Bristol men bor numera i New York. Han har jobbat med alla. Han har nära samarbeten med designer som Marc Jacobs, Narciso Rodriguez och Michael Kors och är Hollywoodstjärnornas förtrogne, vän med skygga skådespelare som Julianne Moore och Catherine Zeta-Jones. Trots det är han lätt att ha att göra med och lätt att intervjua – han liksom bara bubblar över av saker han vill dela med sig av.

Dick Pages längsta jobbrelation är den med världens äldsta skönhetsföretag, 140-åriga japanska Shiseido, där han har titeln kreativ chef för färgkosmetik. För tre år sedan lanserade han deras läppstift Perfect rouge som blev omtalat för sin nyansskärpa.

– Jag ville att läppstiftet skulle ha samma nyans på läpparna som i hylsan.

Nu är nya läppglanset Lacquer rouge här. En kombination av konst och vetenskap, enligt Dick.

– Jag blev ombedd att ta fram färger på ett stadium då vi inte riktigt hade konsistensen klar. När vi närmade oss den färdiga produkten förstod jag att jag skulle kunna göra vissa saker med den som jag inte kan med andra typer av läppstift.

Han tar fram en slank, svart hylsa och visar sin favoritfärg Blaze, en bränd orange genomsprängd med guld.

– Jag ville göra en färg som passade flera sorters hudtoner. Problemet med orange är att man måste lägga den på en vit grund för att få färgerna att balansera, men eftersom den här har mycket pigment i sig behöver den inte det, säger han och stryker färgen på handen.

– Man kan antingen ha ett skirt lager eller bygga upp det som jag gjorde på Narciso Rodriguez visning. Det kommer aldrig att bli grått eller matt på mörkare hy.

Min invändning att orange är en svårburen läppfärg avfärdas bestämt, men med ett leende.

– Se det som en dekoration. Färg är dekoration, färg är smycken. Du ska kunna leka med det. Kvinnor har ett så lustigt förhållande till makeup. Jag blir förvånad när kvinnor säger att de inte kan ha rött läppstift. För mig är rött neutralt. Rött är som en svartvit film, klassiskt.

Själv är han inte rädd att testa nya idéer – på modellerna. Inför en visning för några år sedan drev han experimenterandet till sin spets.

– Jag lät modellernas ansikten vara bara, pudrade lite och la en massa läppglans på ögonlocken i stället.

Dick Page är inte heller främmande för maximalism – han kompletterar gärna en stark ögonmakeup med mycket läppfärg. Lite lustigt med tanke på att det var han som introducerade den nakna looken. På Calvin Kleins höstvisning 1993 skapade Page den superminimalistiska makeupen i stark kontrast mot 80-talsexcessen som varit norm. Men det är just det som är det roliga med smink, menar han.

– En del frisörer tror nog att de ska bli mördade för att de klippt av för mycket. Makeup är bara att tvätta av om man blir missnöjd.

– Min hund är en italiensk spinone. Han heter Raggio Di Sole, vilket betyder solstråle, men vi kallar honom för Roger.

När han gör visningslooker kan det ta allt från en dryg timme (Michael Kors) till 18 timmar (Marc Jacobs). På den senaste Narciso Rodriguez-visningen hade alla modellerna olika makeuper. Makeupteamet gick loss och tjejerna kom ut på catwalken till synes slumpmässigt – någon med gula ögonlock, en annan med bruna, några med orange läppar.

De mattröda läpparna som Dick Page skapade till säsongens Marc by Marc Jacobs visning krävde eftertanke.

– Jag ville ha en seriefigurseffekt, som om någon bara hade stämplat på ett par stora, klarröda läppar. Till det mascara och svagt markerade bryn.

Han får det att låta så enkelt. Frågan är hur man ska våga förnya sig själv framför badrumsspegeln? Dick berättar om ett tillfälle för några år sedan när han bodde i London och bjöd in några av sina tjejkompisar till en ”playdate”.

– Jag stod för vin, mat och makeup och alla som kom fick experimentera med färgerna och sminka varandra. Det blev en lek och tjejerna utmanade varandra i olika sätt att applicera makeup. Det är viktigt att känna konsistenserna, säger Dick.

Själv använder han gärna händer och fingrar när han skapar sina. Han tipsar om att använda samma röda färg på kinderna som på läpparna, bäst blir resultatet om man applicerar färgen före foundation eftersom färg på läppar och kinder förändrar perspektivet.

Precis som med matlagning gäller det att våga prova sig fram. Dick Page är en mästare på båda.


– De här flaggorna plåtade jag på ett varv i Cornwall. De markerar nog krabb- eller hummer-tinor i havet. Jag älskar färgerna – framtida ögonskuggor kanske?