Därför vill alla dofta tuberos just nu

I tider av förändring hittar vi trygghet 
i tidlös tradition. Är det därför alla plötsligt vill dofta tuberos? 
ELLEs beautyredaktör reste till Grasse 
för att söka svaret.
18 februari, 2018

Upplevelsen är så stark att hjärtat slår extra slag, mina ögon tåras till och med av alla sinnesintryck. Jag försöker greppa det – först rent visuellt, men i samma stund slår även dofterna till. Familjen Mules odlingar i Grasse, parfymhantverkets hjärta i södra Frankrike, är något näsan och sinnet aldrig glömmer. Här trängs under olika perioder av året tuberos, jasmin, ros och geranium i rader långa som pärlband. Nu är det slutet av september och odlingarna fullkomligt svämmar över av jasmin och tuberos. Det är tidig morgon och dofterna är som allra mest intensiva, klara och rena.

Doftsinnet väcker känslor och minnen.

Allt från eufori och lycka, till vemod och nostalgi. Strax efter mitt känsloladdade ögonblick på tuberosfältet står jag mitt emot Olivier Polge, Chanels chefsparfymör. Min första fråga är varför just tuberosen – en doftnot och blomma som länge använts inom parfym men senaste decennierna levt ett undanskymt liv – nu plötsligt blivit modern och spelar en dominerande roll i flera av årets mest intressanta parfymlanseringar?

– Vi hade faktiskt också glömt tuberosen. Ärligt talat har den tidigare inte varit någon viktig doftnot för Chanels parfymer, berättar Olivier.

– Blomman har sina utmaningar – både i hur den doftar och hur den framställs. Men nyfikenheten har alltid funnits för mig – kan jag och Chanel utveckla en parfym baserad på tuberos?

2013 fick Olivier sin första chans. Den sista tuberos-odlaren i Grasse skulle avveckla sin verksamhet. Olivier och Chanel fick chansen att köpa den känsliga och svårodlade blomman och låta den växa på den plantage som fortfarande ägs av den franska familjen Mule. Hos dem odlas jasmin, ros och tuberos till alla renodlade parfymer från Chanel.

– Jag kunde inte låta bli, berättar Olivier. Utöver att vi kunde låta blomman leva vidare i Grasse gav den mig även utmaningen att kreera en parfym utifrån tuberos, något jag eller Chanel aldrig gjort förut.

Tuberosen – även kallad natthyacint – är en blomma som förknippas med hatkärlek både från parfymörer och parfymanvändare. Doftupplevelsen är en paradox – den krispiga vita blomman har också en dov, tung och krämig ton. I sin rena naturliga form är den också svår och kostsam att odla – drygt 1 200 kilo (!) blommor destilleras för att få fram 200 gram ren parfume absolute. Den tuberos du oftast stöter på i kommersiella sammanhang är syntetiskt framställd. Chanel använder sin egenodlade tuberos från Grasse-fälten endast i sina rena parfumes.

En av parfymhistoriens allra mest kända tuberoser är inte helt okända Fracas av Robert Piguet. En milstolpe i dofthistorien, lanserad 1948 och lätt reviderad 1998. En doft som under sin 70-åriga historia både älskats och misstolkats, som den dramatiska sensuella doft det är.

– Jag var inte ute efter att göra något som efterliknade de mer typiska, tyngre tuberosdofterna därute, berättar Olivier. I stället var det viktigt för mig att hitta den transparens och lätthet som finns i blomman. Tre år tog det från det att idén föddes till dess att jag vågade säga att Gabrielle var klar. Blomman har varit en utmaning, men jag känner en stor stolthet över det som till sist blev parfymen.

I Gabrielle – självklart döpt efter Madame Coco Gabrielle Chanel – hittar man även fler vita blommor: jasmin och apelsinblomma, toppat med ylang ylang.

– Tuberosen ska skina igenom, aldrig ta över, berättar Olivier.

Just det – att låta den vita natthyacinten verka som en fond tillsammans med en rad andra vita blommor eller kryddor är även den gemensamma nämnaren för tre andra, nya parfymsnackisar. Hermès Twilly kryddar tuberosen med ingefära. Guccis Bloom mixar blomman med Rangoon creeper – en växt vars vita och röda blommor växer i södra Indien. I Aerin Lauders två tuberosbaserade dofter Tuberose Le Jour och Le Soir (för dag och natt) har man plockat isär den tudelade personlighet blomman är – den lätta krispigheten och transparensen för dagen och den sensuella mjukheten för kvällen.

– Det är säkert tuberosens mångfacetterade natur som fascinerar oss. Och att den bär med sig en trygghet från förr, avslutar Olivier.

Strax efter att jag lämnat Olivier står jag återigen mitt i raderna av intensivt, magiskt doftande tuberos. En äldre herre i familjen Mule lär mig konsten att knipsa av den känsliga blomman på rätt sätt för att den snabbt ska kunna transporteras bort och destilleras ner till en absolute. Det är ett rent hantverk, en insikt om när parfym faktiskt blir till någon form av konstart. Jag fyller mitt förkläde med de små blommorna och gömmer sedan flera av dem i min anteckningsbok. Och vet ni vad – de numera torkade blommorna doftar än. Och fyller mig med samma känslorus som när jag först plockade dem.

Tuberosdoftande ljuvligheter samlas på vårens parfymhylla.

1. Flowerhead, 980 kr/50 ml EdP, Byredo. 

2. Bloom, 695 kr/30 ml EdP, Gucci. 

3. Tuberose angelica, 1 450 kr/100 ml cologne intense, Jo Malone.

4. Tuberose le soir, 1 425 kr/50 ml EdP, Aerin.

5. Twilly, 675 kr/30 ml EdP, Hermès.