Årets stora trender inom K-beauty 2026 – ingredienserna och produkterna som gäller
Snigelslem, sheet mask, essence, cushion foundation och smarta beauty devices – K-beauty har i dag blivit en självklar del av mångas hudvårdsrutin! Och trenden fortsätter att växa. Under det senaste året har vi till exempel sett hur intresset för PDRN (eller "laxsperma" som ingrediensen kallas), ökat markant – både genom behandlingar och i hudvårdsprodukter som krämer och serum.
Men flera snackisar väntar – både inom ingredienser, produktkategorier och varumärken. I början av det nya året lanseras till exempel ett av Sydkoreas största hudvårdsmärken, Aestura, på den svenska marknaden.
7 trender inom K-beauty 2026
ELLE har tagit experthjälp av Elisa Ahonpää-Kim, CEO och grundare av K-beautyshoppen Yeppo & Soonsoo, som guidar dig i årets stora trender inom K-beauty. Här är snackisarna att ha koll på!
"Laxsperma" i makeup
PDRN, eller "laxsperma" som ingrediensen ofta kallas, har kommit att bli det nya snigelslemmet. Ingredienstrenden tog fart i Sverige under 2025 – både genom behandlingar och med produkter. Men under 2026 väntas den multifunktionella snackisen dominera!
– PDRN håller på att bli en mer vardaglig ingrediens och inkluderas nu i många makeup-produkter. Det i sig gör att gränsen mellan hudvård och makeup blir lite mer otydlig. I slutet av 2025 började även BB creams att göra en stark comeback – och vi kommer att se fler BB creams med PDRN framöver, säger Elisa Ahonpää-Kim, grundare av Yeppo & Soonsoo.
NAD och ection – Trendiga ingredienser att spana in
Förutom PDRN finns flera ingredienser att spana in:
– PDRN kommer definitivt att fortsätta synas i produkter, men de nya stjärnorna är även NAD och ectoin!
Kylande och värmande hudvård
Kryoterapi har tidigare hittats inom beauty tech – men nu spås trenden med kall (och varm) hudvård ta över!
– En stor trend är kylande och värmande hudvård. Under 2025 hade Olive Young (reds.amn: Sydkoreas största kedja för skönhet, hudvård och hälsa) en populär ”Frozen Check-In” pop-up butik, och hudvårdstillverkarna tar nu fram ännu fler teknologier för både kylning och uppvärmning av huden.
Ökat intresse för koreansk hårvård
K-beauty består inte bara av härlig hudvård – utan också effektiv hårvård. Ett segment som väntas bli större under 2026.
– Varumärken som Narka, som snart lanseras hos Ulta i USA, och Growus är väldigt stora just nu och jag tror att fler liknande varumärken kommer att dyka upp. Koreaner är extremt duktiga på att utveckla, inte bara effektiva hårbottenprodukter, utan även hårmasker och framför allt leave in-balsam. Märket Growus är ett fantastiskt exempel på användarvänliga sprayprodukter som både ser snygga ut på badrumshyllan och levererar imponerande resultat!
Glansiga längder med glass hair
Ett av 2025 stora trender inom hudvården är begreppet Glass skin! Nu har trenden även hittat till håret och det är dags att säga hej till Glass hair.
– Glass hair är ett begrepp som använts mycket i Korea just nu och det är något vi kommer att se betydligt mer av under 2026. Här är det återfuktat, friskt och glansigt hår som gäller!
Snäll hudvård i fokus
Ser vi på de senaste årets hudvårdslanseringar ser vi ett tydligt tema: de snälla står i fokus! Och trenden med barriärstärkande och skyddande krämer är väldigt stort inom K-beautyn.
– Det är tydligt att vi är påväg bort från starkare formuleringar och i stället satsar på barriärstärkande produkter.
hanbang: Traditionella koreanska ingredienser
Ginseng, lakritsro och chaga – du har säkert hört ingredienserna förut. Men det kommande året spås den traditionella koreanska ingredienserna ta över ännu mer och begreppet Hanbang är något att lägga på minnet!
– Det pratas mycket om hanbang i Korea just nu. Hanbang syftar på traditionella koreanska ingredienser som historiskt har använts inom till exempel medicin. Men dessa klassiska ingredienser ser vi nu mer av även inom hudvården.
Elisa Ahonpää-Kim fortsätter:
– Många koreanska varumärken kan också komma att återgå till ett mer rent och ekologiskt koncept, i och med att Olive Young precis lanserat sitt "Olive Better" -koncept. I stället för lekfulla och ”fancy” hudvårdsvarumärken tror jag att varumärken och återförsäljare kommer att börja leta efter andra hudvårdslösningar. Till exempel läppbalsam utan tillsatta artificiella färgämnen. Ett exempel är bland annat Hwarang Omija Lip Glow Mask som använder naturliga färgämnen från rödrot, granatäpple, svarta vinbär och havtorn.
Foto: Launchmetrics/Spotlight
