Artikeln innehåller reklamlänkar – läs mer här >

Årets 12 hetaste beautytrender 2021

skönhetstrender 2021

ELLEs Carin Hellman listar årets största skönhetstrender 2021.

Filippo Fortis
Nya vågor, badrumsminimalism, S-beauty och superfood för huden. Välkommen till ett nytt, spännande beautyår. ELLEs Carin Hellman tar pulsen på 12 nya beautytrender att hålla ögonen på.
14 januari, 2021

Nytt år - nya trender! ELLEs beautyredaktör Carin Hellman har tagit fram spåkulan och siat om vilka produkter vi kommer att ha i vår badrumshylla, vilka ingredienser som står högt upp på trendlistan och verktygen vi inte vill vara utan 2021!

• Trend 1: Adaptogena superserum

Det låter som en sci-fi-film, men trendande adaptogener har inget med futuristiska AI-maskiner att göra. Tvärtom är den trendande hudvårdsingrediensen långt ifrån en nyhet – det nya är att den dyker upp i allt fler serum och crèmer.

Adaptogener är en snyggare omskrivning för att beskriva medicinska örter och botaniska extrakt som används inom hälsokosten för att återställa balansen i kroppen. I hudvård används extrakten framför allt för att lugna en stressad hy, dämpa rodnad och återställa balansen i huden.

Som hos Dr. Dennis Gross nya Stress repair face cream och Kiehl’s nya Vital skin strenghtening super serum som båda innehåller lugnande och “balanserande” adaptogener.

Kiehl’s Vital skin strenghtening super serum

Serum med adaptogenerna ginseng, tulsi och schizandrabär. Vital skin strenghtening super serum, Kiehl’s. Läs mer om produkten och köp den här. (reklamlänk från Adtraction)

Dr. Dennis Gross adaptogena ansiktscrème

Dr. Dennis Gross nya Stress repair face cream med adaptogener. Läs mer och köp produkten här. (reklamlänk från Adtraction)

• trend 2: sladdlösa värmeverktyg

Att få de där perfekta lockarna – med sladdlösa värmeverktyg som är mer skonsamma för håret. Låter inte det som lite av en dröm?

Allt för att verkligen få till de där drömlockarna à la Hermès vår SS 21

Gaspar J. Ruiz Lindberg

Dyson plattång Corrale (som även kan forma lockar) lanserades förra året och blev språngbrädan för en rad nya, enkla att använda, sladdlösa värmetänger.

Och i kölvattnet kommer nu ännu fler smidiga, uppladdningsbara tänger – Babyliss med 9000 Cordless curling tong som laddas på tre timmar och sedan kan användas sladdlöst i 40 minuter för perfekt och enkelt fixade böljande vågor. Läs mer om tången och köp den här. (reklamlänk från Adtraction)

Tång utan sladd och med skonsam värmebehandling. 9000 Cordless Curling Tong, Babyliss. Läs mer och köp produkten här. (reklamlänk från Adtraction)

• trend 3. Designerläppstift (i stället för en Birkin)

Munskydds- och karantän-året 2020 blev inte direkt den starkaste läppstiftseran, så 2021 tar vi garanterat tillbaka alla förlorade läppstiftsdagar. Och till vår hjälp har vi hetaste designobjektet, när slantarna inte räcker till en Birkin bag eller en Alessandro Michele-designad väska.

Designerläppstift från Hermès

Hermès som lanserade sitt mästerverk till läppstift, Rouge Hermès förra året, kommer med fler nya färger under 2021. Läs mer och köp läppstiftet här.

Designerläppstift från Dior

Dior har reviderat sina klassiska Rouge Dior lipstick – nu finns alla 75 (!) färger som refill. Läs mer och köp läppstiftet här. (reklamlänk från Adtraction)

Designerläppstift från Gucci

Och Gucci Beautys Rouge à lèvres, som nyligen lanserades i Sverige, dyker upp i allt fler färger och fler texturer. Läs mer och köp läppstiftet här. (reklamlänk från Adtraction)

• trend 4: Mikrobiom, vadå?

Att goda bakterier, probiotika, är bra för magen, vet vi sedan tidigare. Men det är också bra för vår hud och vårt mikrobiom och poppar därför upp i en rad hudvårdsprodukter. Mikrobiom – vadå? Jo, enkelt förklarat är det namnet på den sammansättning av mikroorganismer vi alla har på huden.

Mikrobiomet ska se till att huden har en bra balans så att goda bakterier trivs och dåliga bakterier inte gör det. Mår det gott, mår huden bra. Är det i obalans kan man dessvärre uppleva att huden blir torr och röd – något som kan lösas genom att tillsätta probiotika i hudvården.

Crème med probiotika från Peter Thomas Roth

Ny crème som stärker mikrobiomet. Vital-E microbiome age defense cream, Peter Thomas Roth. Läs mer och köp produkten här. (reklamlänk från Apprl)

Crème med probiotika från Peter Thomas Roth

Vital-E microbiome age defense cream från Peter Thomas Roth. Klicka på bilden för att komma direkt till produkten. (reklamlänk från Apprl)

Joshua Scott Photo

• trend 5: Minimalist, javisst!

Efter J-beauty kommer M-beauty. För efter ritualer och lager på lager på upp till 10–15 hudvårdsprodukter växer en allt större rörelse fram där man tar bort, i stället för att lägga till.

”Skin minimalism” är begreppet för att inte ha fler skönhetsprodukter än nödvändigt. För att använda färre hudvårdsprodukter, men med fler användningsområden, är inte bara mer hållbart för miljön och plånboken, utan påverkar även huden positivt. Den kan annars lätt överstimuleras och stressas av alltför många produkter och aktiva ingredienser, som syra och retinol.

Bioeffect är en serie “minimalistprodukter” baserade på “multitasking-ingrediensen” EGF. Hydrating cream, Bioeffect. Läs mer om produkten och köp den här.

Hydrating cream, Bioeffect

Bioeffects Hydrating Cream lanseras vecka 6. Klicka på bilden för att komma direkt till återförsäljare.

• trend 6: Toppen för din botten

Nu ger vi hårbotten all den kärlek och uppmärksamhet den förtjänar, bortglömd som den ofta blir. För hårbotten behöver all den TLC den kan få (speciellt post ett kämpigt 2020).

Och våra svenska frisörer med egna märken ser verkligen till att vi har produkter som gör det toppen för vår botten, som SachaJuans nya Scalp scrub och massageborste för att massera in den i hårbotten. Lernberger/Stafsing Sensitive scalp-serie och Antonio Axus Scalp care-serie är också säkra kort för en hårbotten utan kli och flag.

Socker och sheasmör i ljuvligt rengörande/återfuktande kombo. Scalp scrub från SachaJuan. Läs mer och köp skrubben här. (reklamlänk från Adtraction)

• trend 7: Lyxrefill

Det finns solklart oändligt mycket mer beautybranschen kan göra för att stärka sitt miljö- och hållbarhetsarbete. Men allt fler lyxaktörer tar fler, små steg mot att tänka hållbart.

Framför allt har många av de stora beautydrakarna sett till att deras produkter finns som refill – Sensai, YSL, Dior, Hermès och Diptyque är bara några i raden av lyxvarumärkena som nu sett till att delar av deras hudvård och makeup finns i refillsystem – dessutom till en lite lägre prislapp.

Ny lätt fluid med primereffekt och spf 30. Essence day viel, Sensai. Läs mer om produkten och köp den här. (reklamlänk från Adtraction)

• trend 8: Bli din egen hudterapeut

Tools för hemmabruk – kan boomen ha kommit mer lägligt än under det senaste året då vi tillbringat så oerhört mycket tid i våra egna badrum? Och många verktyg för hemmabruk blir allt mer avancerade – man får se upp med vad som verkligen är en bra idé att göra hemma själv, utan att skada huden.

Men flera ”trygga” nya verktyg dyker upp och sätter ny hightech-standard för vår egen beautyrutin. Som mikroström med hjälp av Foreos nya Bear som är ett massageverktyg för ansiktet med fyra olika lägen och värme/cryoterapi med Joanna Vargas hajpade Magic glow wand.

Multiverktyg som kan användas ovanpå mask eller serum för att boosta effektiviteten. Magic glow wand, Joanna Vargas. Säljs på Grand hotel spa i Stockholm och Skincity. Läs mer och köp produkten här. (reklamlänk från Apprl)

Foreos nya Bear är ett verktyg med både massage och mikroström som stramar upp och "de-puffar". Det optimala anti-age-verktyget! Läs mer om produkten och köp den här. (reklamlänk från Adtraction)

• trend 9: Sidensnygg

Snyggt att sätta upp håret med siden – på mer än ett sätt! Alla dåliga hårdagars livräddare är verkligen sidenscrunchien – både som piff och för dess fantastiska förmåga att vara skonsam mot håret och aldrig trassla till det.

Och här hemma får vi allt fler svenska stilrena scrunchies att välja mellan; By Barb, Amelie Soie och Soà Stockholm är några svenska designermärken med sidenscrunchies i fokus.

Sidenscrunchie Glow från Soà Stockholm. Läs mer om produkten och köp den här.

Sidenscrunchien i fler färger och stilar från By Barb. Läs mer om produkten och köp den här.

• trend 10: Färskvara

Hudvård som färskvara – det är hudforskaren Johanna Gilbros hudvårdsprojekt The skinome project. Även här är mikrobiomet i fokus – i serien har man valt bort färgämnen och parfym, samt många av de traditionella konserveringsämnena till förmån för formulas som ska främja vår egen hudhälsa och naturliga bakterieflora.

Till en början består serien av två produkter – en Rich emulsion och en Mineral cleanser som bör förvaras i kylskåp då de innehåller minimalt med konserveringsmedel.

Crème och rengöring med postbiotika. The rich emulsion och Mineral cleanser från The skinome project. Läs mer och köp produkterna här.

• trend 11: Scandibeauty

Det är inte bara den skandinaviska stilen som trendar och inspirerar globalt – nu har även S-beauty etablerat sig, likt J- och K-beauty. Och visst är vi svenskar och skandinaver fantastiska på att ta fram nya, fina beautykoncept som gärna är inspirerade av den nordiska kulturen och naturliga ingredienser.

Manasi 7 av svenska makeupartisten Susanne Manasi Persson och doft- och beautykonceptet Björk & Berries är bara två av dem som lanserar allt fler fina produkter och röner stor uppmärksamhet och uppskattning även utanför våra gränser.

Ekologiskt multiskimmer för glow och färg de luxe. All over shine och colour från Manasi 7. Läs mer om produkten och köp den här.

• trend 12: Superfood-face!

Superfoods för vårt face! Ja – det är inte bara att äta grönt och skönt som främjar huden inifrån. Godsaker som fermenterad svamp, kombucha, grönt te och grön kaviar från det japanska superfood-köket kan även göra gott på huden. Skönhetsjournalisten Maria Ahlgren har tillsammans med Skin Treat skapat fem ansiktsprodukter med näringsrika ingredienser.

– Mina år som skönhetsjournalist i Tokyo formade min syn på hudvård och hur maten vi äter påverkar huden. För mig börjar hudvårdsrutinen redan på tallriken och fortsätter i badrummet med en resultatinriktad rutin, där många av ingredienserna känns igen från matens värld. I produkterna har vi jobbat med noga utvalda ingredienser som fångar det bästa från den japanska mat- och skönhetskulturen, säger Maria Ahlgren.

Lätt exfolierande toner berikad med kombucha. Kombucha liquid glow toner, 179 kr, Skin Treat + Maria Ahlgren. Läs mer om produkten och köp den här. (reklamlänk från Adtraction)

LÄS MER: Årets bästa foundation 2021 – Beautyredaktörens topplista